Toppbilden, visa:    


Kortlivade kakor?

... och information, visa bilder/video
Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Kortlivade kakor?

Inlägg av kjaxne »

Jag tycker att man på senare tid har behövt logga in på nytt väldigt ofta på forumet jämfört hur det varit tidigare. Är kakorna som innehåller inloggningssessionerna väldigt kortlivade? Det känns som att det är var och varannan dag som man måste logga in på nytt som om kakorna endast har en livslängd på ett par dygn.
Är detta något värde som går att justera i forumets inställningar och i så fall varför är det satt så långt? Eller kan det vara något annat kompabilitetsproblem som forumets kod inte tar höjd för i samspelet med moderna webbläsare?
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Kortlivade kakor?

Inlägg av cgn1954 »

Ska kolla...

Jag loggar bara in om jag startar om FireFox (vilket jag sällan gör) eller vid omstart av PC (samma där - sällan).

Återkommer.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Kortlivade kakor?

Inlägg av cgn1954 »

Forumprogramvaran sätter ingen tid (vad jag kan se) på hur länge en kaka är giltig/aktuell.

Om du hittar den (namn = phpbb3_ntv9ms) så kan du kanske se innehållet. Var Cookies lagras beror på vilken webbläsare man har.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Re: Kortlivade kakor?

Inlägg av kjaxne »

Jag växlar en del mellan vilken dator jag loggar in från men startar om webbläsarna en del då jag för närvarande inte har någon dator i drift längre tid. Hur du kan ha en Windowsdator igång länge utan att starta om förstår jag inte då min erfarenhet är att det snabbt blir ostabilt då :P Men nu har jag det bara i arbetet så jag har inte engagerat mig i att optimera det. Jag har främst observerat att det är i Chrome jag behöver logga in ofta, men jag har för mig att det inte är så långlivad session i Safari heller, men jag kan inte med säkerhet säga då jag växlar mellan olika versioner av macOS så det har ju viss inverkan också.

Aktuella kakor jag ser nu har giltighet fram till söndag (2/10) kl 14:52 så det är ju ändå några dagar och jag skulle tro det är några dagar sedan jag loggade in. Jag skall i morgon kontrollera vad det är för giltighetstid på kakorna i webbläsaren på arbetsdatorn också där jag loggade in på nytt idag. Det kan ju mycket väl vara så att det är en vecka giltighetstid och att det upplevs kortare i och med att jag loggar in från olika webbläsare. Men om det är det tycker jag det är lite kort tid när många andra har längre tid och den info jag kan hitta om phpBB är att default-tid skall vara, eller i alla fall har varit, ett år.
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Re: Kortlivade kakor?

Inlägg av kjaxne »

Nu har jag kollat kakornas livslängd på arbetsdatorn också och det är mindre än 5 dagar totalt, runt ca 116 timmar verkar det som.
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Kortlivade kakor?

Inlägg av cgn1954 »

Tydligen sätts inte giltighetstiden för kakor i Cookie-inställningarna (!) utan i säkerhetsinställningarna (phpBB cookie expiry is set the same as persistent login key expiration length).

Den var definierad till 4 dygn, nu är den 180 dygn. Är det någon skillnad?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Re: Kortlivade kakor?

Inlägg av kjaxne »

Jag loggade ut och in på nytt för att skapa nya kakor och de har en giltighet till 2023-03-28 så det blev betydlig skillnad nu, tack! [JC_doubleup.gif]
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

Skriv svar

Återgå till "Kungörelser"