Toppbilden, visa:    


Spår i H0e

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
Tartaruga22
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 mar 2022, 15:17

Spår i H0e

Inlägg av Tartaruga22 »

Hej på er! Har köpt på mig en del lok och vagnar i H0e och tänker mig att bygga mig en "platta med station och spår" låt säga 20x50 cm. Jag har en massa n-räls men jag förstår ju att det finns mer förebilds riktiga spår att köpa. Och behöver man köpa dom för att det blir bra? Vilka spårtillverkare skulle ni rekommendera, Roco-Tillig-peco? Mvh

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Spår i H0e

Inlägg av Baronen »

Hej!

Om rälsbitarnas konstruktion tillåter det kanske Du kan kapa var annan sliper jäms med rälsfoten. Målning, vädring och ballastering sedan har du nog ett rätt snyggt spår utan stora kostnader som ett första försök. Återbruk i praktiken…

Lycka till!
Baronen

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Spår i H0e

Inlägg av BR78 »

PECO s HOe Räls :train3:
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Per N
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 aug 2012, 23:34

Re: Spår i H0e

Inlägg av Per N »

Hej!
En fråga först om vilka lok Du vill köra med? Handlar det om korta två och möjligen treaxliga lok eller boggie-lok så kan Du gå ner i radie mot Eggerbahn-spårets c:a 15 cm. Kör Du liksom jag även med längre ramverkslok (t.ex. Roco´s modell av stütztender-loken från Mariazellerbahn och Waldviertelbahn med axelföljden D-2) så bör Du hålla Dig på radier på 27 cm eller större!

Ifall Du inte tänker återbruka N-skaleräls, så kan jag personligen rekommendera ROCO´s räls (med 27 cm radie). Den fungerar bra för mig och mina lok. [JC_doubleup.gif]

My two cents.

Tartaruga22
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 mar 2022, 15:17

Re: Spår i H0e

Inlägg av Tartaruga22 »

Tack för svaren! Man ska helst köpa räls som är H0e.
mvh

Skriv svar

Återgå till "Ingenjörsbyrån"