Idag på MMJK:s LödLördag genomfördes förutom "lödning" en smalspårig diesel- och lokomotorsBonanza.
/Ola
Vi fick ihop fyra Tp-lok, fyra Z4p och en Zp men antalet borde kunnat blivit närmre det dubbla om fler anslutit
Fler Bonanzor kan förväntas, nästa blir troligen smalspåriga motorvagnarToppbilden, visa:
Diesel- och lokomotrsbonanza
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Diesel- och lokomotrsbonanza
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 10 sep 2022, 21:14, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Diesel- och lokomotrsbonanza
Undrar om det finns någon av Sveriges alla smalspårsbanor under SJ-tiden som kunde hysa så många diesellok och lokomotorer i verkligheten?
Ser väldigt inspirerande ut, hur som haver!
Ser väldigt inspirerande ut, hur som haver!
Re: Diesel- och lokomotrsbonanza
I Västervik var väl en gång i tiden hela 9 stycken Tp stationerade, om jag inte är helt felunderrättad. Detta var alltså en tid före 1964 och Tjustbanans breddning till normalspår. I samband med den händelsen byggdes ju bangården i Västervik om ganska rejält och då försvann även verkstadsaktiviteterna som tidigare hade varit ganska omfattande. Några Tp stationerades därefter i Växjö, men ett flertal blev ju som bekant ombyggda till T23 istället.
Hur många Z4p som fanns stationerade på orten vet jag däremot inte. Men det var nog "ett knippe" i alla fall.
/Pehr
Hur många Z4p som fanns stationerade på orten vet jag däremot inte. Men det var nog "ett knippe" i alla fall.
/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.