Toppbilden, visa:    


Mj butiker i Helsingfors?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Mj butiker i Helsingfors?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Plötsligt verkar det bli en resa till Finland om någon vecka. Avsikten är att tillsammans med lillebror besöka Finska Pansarmusum men även artillerimuseum i Tavastehus och av en en slump (?) råkar det Finska järnvägsmuseet ligga i närheten så vi tycks kunna slå tre flugor i en smäll.

Så till min fråga; Finns det någon intressant mj-butik i Helsingforsområdet som kan vara av intresse att besöka och som har finsk inhemsk mj-produktion?

/Ola

Anders Johansson
Inlägg: 159
Blev medlem: 10 jul 2012, 11:35

Re: Mj butiker i Helsingfors?

Inlägg av Anders Johansson »

Jag har varit i Helsingfors i två månader i år och den enda affären som har något av intresse är Mallikaupa. www.mallikauppa.fi
Det finska sortimentet är ytterst begränsat. Det finns nästan mer på Järnvägsmuseet i Hyvinkää.
Däremot har de en del byggmaterial, typ nysilver-rör ner till 0.3 mm etc.

Det finns en hobbyaffär vid Helsingfors centralstation som har lite Märklin etc men knappast värt annat än överbliven tid.
Jag skulle nog satsa den tiden på restaurang Seahorse och deras mycket goda stekta strömming!

Pansarmuseet däremot är sevärt! De har t om ett pansartåg!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Mj butiker i Helsingfors?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Anders Johansson skrev: 12 aug 2022, 09:37 Det finska sortimentet är ytterst begränsat. Det finns nästan mer på Järnvägsmuseet i Hyvinkää.

Pansarmuseet däremot är sevärt! De har t om ett pansartåg!
Så har jag varit hemma i två veckor efter min sexdagarsresa. Här följer lite sammandrag;

Det finska järnvägsmuseet är klart sevaärt och ligger 5-6 mil norr om Helsingfors. Vi körde förvisso bil men det går täta pendeltåg och musset ligger på ett kort promenadavstånd från ortens järnvägsstation.
Jvm bild 1.JPG
Förutom en hel del fordon utomhus finns två utsällningshallar och ett rundstall men även en hel del modeller i HO-skalan
Jvm bild 2.JPG
Jvm bild 3.JPG
Jvm bild 4.JPG
Jvm bild 5.JPG
Jvm bild 6.JPG
för oss modellbyggare kan noteras att det finns en bra museishop med bland annat mj.
IMG_5088 - Kopia.JPG
Här köpte jag en finsk kombinerad konduktörs. och 3:e klassvagn. Förvisso en bredspårsvagn men gjord för 16,5 mm spårvidd.
EFi bild 1.JPG
EFi bild 2.JPG
EFi bild 3.JPG
EFi bild 4.JPG
Nästa dag besöktes Pansarmuseet och artillerimusset, det förstnämnda beläget någon mil norr om Tavastihus (från närliggande station går det att nå museet med buss) det andra inne i Tavastihus tätort. På det förstnämnda, som har en bra museeishop, sågs bland annat att detta pansartåg
Pansarmuseum bild 1.JPG
Pansarmuseum bild 2.JPG
Pansarmuseum bild 3.JPG
Pansarmuseum bild 4.JPG
Sista dagen besöktes en modellshop i Helsingfors men där fanns inget mj. På väg hem via Stockholm kunde Finlands enda kvarvarande ubåt, Vesikko, skådas uppstäld på Sveaborg.
Vesikko.JPG
Väl hemma i Sverige passerades Arsenalen i Strängnäs och Kungstigern blev klappad.

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"