Toppbilden, visa:    


Google bildsökning inte uppfunnen än.

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Google bildsökning inte uppfunnen än.

Inlägg av Johan Molin »

Jag roade mig ikväll, sedan det stod klart att damerna skulle åka på stryk i fotbollsnatschen, att testa Googles bildsökning.

Först kollade jag en oidentifierad lastångare av Göta Kanaltyp.
Efter c:a 500 bilder på amerikanska hjulångare och fartyg på The Great Lakes dök den norska ångaren STORD upp, och sedan, minsann s/s BOHUSLÄN! Likheten var synnerligen marginell ...
Det närmaste Google kunde komma, efter c:a 1.000 bilder som jag ratat, var en puffer (ni vet, en sån där båt som Peter Estelius så förtjänstfulölt scratchbyggde för ett antal år sedan!).

Alltnog; då testade jag ett mycket tidigt foto från 1850-talet, hamnen i Motala med en ångbåt liggande. Här insåg tydligen Google att det handlade om miljön, och lyckades med visst besvär lista ut att det här var NOG Europa. Frisiska öarna, en pråm i Dunkerque och några engelska bilder lyckades farbro Google hitta.

Slutsats: Ännu så länge ter sig Google helt värdelöst när det gäller att identifiera okända fartyg, och sannolikt järnvägsvagnar och liknande också, och Google var inte bättre på att identifiera en miljö. Så bildsökning med Google är inte uppfunnen ännu.

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Google bildsökning inte uppfunnen än.

Inlägg av robbox »

De får väl lägga till en liten gnutta AI så kanske det går bättre :)

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Google bildsökning inte uppfunnen än.

Inlägg av cgn1954 »

Asså - som jag fattar det så går algoritmerna i nån slags ordning och där finns nog inte själva objektet med (dvs. hitta objektet på bilden) som särskilt prioriterat.

Sökningarna ger bilder som liknar bilden, inte själva objektet på bilden möjligen med undantag för kända byggnader (min gissning förstås).

Jag tror man går på (och i ordning) - själva kompositionen, färger och nyanser, skärpa, pixelstorlek. En svart-vit bild ger svart-vita svar helt enkelt... en röd-övertonad bild ger såna bilder.

Så tror jag... har för mig man kan läsa om detta.

Vill man ha mer precisa träffar så måste man leta på metadata men det saknas ju som oftast.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Google bildsökning inte uppfunnen än.

Inlägg av robbox »

För att kotrollera emot bots så använder sig Google av metoden hitta alla trafikljus/Berg/båtar osv i nio olika bilder för att kontrollera om det sitter en människa bakom tangentbordet.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Google bildsökning inte uppfunnen än.

Inlägg av H0n3 »

Min erfarenhet är att man måste försöka med varianter på det sökbegrepp man vill ha svar på. Dessutom får man ofta bättre förslag om man kan använda sig av engelskspråkiga sökord. Harbor/harbour t ex ge mycket fler träffar än hamn, o s v.
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Skriv svar

Återgå till "Ingenjörsbyrån"