Toppbilden, visa:    


Okänd bulkvagn i modell

ccgan
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 feb 2013, 17:37

Okänd bulkvagn i modell

Inlägg av ccgan »

Vid ett besök i Hallsberg och deras fina modelljärnväg av Hallsberg såg jag några nya vagnar på godsbangården som jag har inte sett förut.
Är det någon som varit där och vet vilka jag menar så vore det trevligt om man fick veta vem som tillverkat dessa vagnar, märke och ev. artikelnummer.
Ser ut att inte komma från någon av de större MJ-tillverkarna. Skulle vilja få tag i dessa om det går. De kan ha trafikerats i verkligheten på just Hallsberg.
Det rör sig om grå bulkvagnar märkta VTG, troligen littera U någonting. Boggievagn men inte så jättelång. Vagnens ändar är inåtvända likt > och <. I ena änden finns små behållare som ligger öppet, troligtvis till för tömning.

Tacksam för tips!

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Okänd bulkvagn i modell

Inlägg av Svante Andersson »

Den enda vagn jag kan hitta i referensbiblioteket, dvs ebay,de, är Rivarossis HR6245 647.

En lite större bild - 800 px bred

Om du hade haft en bild skulle identifiering varit säkrare.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Okänd bulkvagn i modell

Inlägg av Johan Molin »

Om vi ska ta något inte så långt bort från Hallsberg så kan det ha rört sig om sådana här:
ätmertbröd.jpg
Syntes ofta vid kvarnen i den mycket insiktsfullt benämnda staden Mjölby.
Kan tyvärr inte hitta någon proveniens på fotot.

ccgan
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 feb 2013, 17:37

Re: Okänd bulkvagn i modell

Inlägg av ccgan »

Nej, inte heller denna vagn var det. Men här kommer i alla fall bilden från Hallsberg.
(det gäller att läsa innantill hur man laddar upp bilder!)
IMG_0118 (1024x636).jpg
Dessa vagnar är för mig okända modeller och vill gärna veta vem som tillverkat dem.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Okänd bulkvagn i modell

Inlägg av Johan Molin »

Tyvärr kan jag inte hitta just dem, trots idog sökning. Sannolikt är det inte vagnar som produceras än i dag, men även en eBay-sökning kammade noll.

Användarens profilbild
Anders_S
Inlägg: 118
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:26
Ort: Kalmar

Re: Okänd bulkvagn i modell

Inlägg av Anders_S »

Funderar på om denna kan vara förebilden?

https://www.vtg.com/hiring/our-fleet/p21063c

ccgan
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 feb 2013, 17:37

Re: Okänd bulkvagn i modell

Inlägg av ccgan »

Sent om sides ser jag att jag lagt denna tråd under fel flik.
Borde förstås ligga under Utlänska vagnar! Admin kanske kan flytta över den?

En annan förebild som liknar de vagnarna
Uancs 33 80 932 6 510-0 (D-VTGD) (800x416).jpg
Fast modellerna verkar sakna stege i ena änden

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Okänd bulkvagn i modell

Inlägg av Johan Molin »

Å andra sidan är den ju intressant eftersom liknande vagnar faktiskt gått i trafik i Sverige!

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Okänd bulkvagn i modell

Inlägg av d680ae »

Anders_S skrev: 21 jul 2022, 19:36 Funderar på om denna kan vara förebilden?

https://www.vtg.com/hiring/our-fleet/p21063c
Oddsen för det kan vara samma typ verkar rätt låga. Den bild VTG har på sin produktsida om vagntypen, en 63 m³ pulverbulkvagn Uacs med pneumatisk lossning överensstämmer också med identiska vagnar hos t.ex. EVS. Vad som inte så tydligt framgår av VTG-bilden är att majoriteten av pneumatiska komponenter för bromsen är belägna på ramens ändparti i "ihbrä" och ihopsamlade i en särskild rigg med styrventil, reläventil och luftbehållare med nödvändiga reglage. Bromscylindrar och regulatorer ligger också på båda plattformarna. EVS vagnar är byggda av C.F.M.F. Balbigny i Frankrike. Designen är så pass typisk att även EVA/VTG-vagnarna bör vara byggda där. Luftbehållarna har nog ingenting med lossningsluften att göra utan är enbart för bromsen.

Bild
Åtminstone hos EVS fanns flera typvarianter av vagnen med rätt olika bromsinstallationer. Den visade är försedd med Oerlikon- eller Chamill-broms med bromscylindrarna ovanpå ramens ändar. Det fanns även andra arrangemang av pneumatiken med andra storlekar på bromscylindrarna och behållarna. Dessutom fanns även varianter där all mekanisk broms var integrerad i boggierna. Vilket "ormbo" med utstuderad fransk känsla för teknikens under. Men VTG hade även vagnar från samma tillverkare försedda med Knorr-broms. Antalet alternativa bromsutförande var så pass omfattande att inte ens EVS egna tekniker kunde hållla reda på dem för att tillhandahålla rätt reservdelar vid behov

Heris aviserade för numera rätt länge sedan en del modellnyheter av denna vagntypen. På flera handlares webbsidor anges bara aviserad utgivning, men här och var finns tecken på att vakuumstämpeln upphävts och modeller faktiskt utkommit.
Ett sätt av 4 gråa VTG-vagnar kan man ändå hitta.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"