Så... här kommer ett antal bilder från besöket hos FSVJ i Oxelösund. Bilderna tagna i samband med föreningens årsmöte.
Jag har försökt hålla nere texterna och låta bilderna "tala" istället. För mer info om fordon, etc. - se föreningens hemsida https://www.fsvj.se
Lite inledande bilder
01. Lokstallet och vändskivan
02.
03. Lokomotor Z43, den nya utställningsvagnen och cafévagnen i bakgrunden
04. Lokomotor Z43 457 - snyggt renoverad!
05. Andra sidan (https://www.fsvj.se/om-jarnvagsmuseet/v ... r-z43-457/)
06. Utställningsvagnen kopplad till café-/restaurangvagnen
07.
08. Tanken är - som jag förstår - att ha en utställning om restaurangvagnar
09. Café-/restaurangvagn (TGOJ 1001)
10. Upprustad för "cafébruk" och besökare till föreningen (inget mer café/kaffe i lokstallet således!)
11. Interiört
12. Interiört - "full" fart på kommersen!
På G i lokstallet
13. Ny lokomotor
14.
15.
16.
17. Ett ånglok har man - E 954 - vet ej driftskick
18.
19.
20.
21.
22. Ma 408 - i TGOJ:s färger v. 2.0 (1.0 var grön, 3.0 var blå/grön)
23. "bulan" är bevarad - finns en särskild historia om den (kan ses som affisch i stallet)
24. Trafikaktiebolaget Grängesberg - Oxelösunds Järnvägar
25. Litt Ma - en av Sveriges "maffigaste" och hållbaraste loktyper
26. Nytt renoveringsobjekt (kan ett litterat, se FSVJ:s hemsida)
27.
28.
29. "Q13" ?
30. Vad skymtar där borta?
31. Ännu ett strålande renoverat historiskt "föremål"!
Nya vagnstallet "hangaren" (mitt arbetsnamn)
32. Vy från "hangaren" och mot stationen
33. Uppställda fordon bredvid "hangaren", bl a denna F5 ....
34.
35. ... och en sovvagn (för besökande (?), jobbar man i stallet/föreningen och behöver sova över så finns det resurser)
36.
37. Så - nyligen hemkomna pjäser - men var är det för saker? Svaret längst ned.
38. Snöröjare eller bara "röjare" av spåren? Vet inte.... Ford rak 6:a-motorer tror jag. Redan vid start går det en dunk bensin! (Nästan).
39. Vy från "hangaren" igen - lite mer inzoomat
40. Motorvagn X21-9 (https://www.fsvj.se/om-jarnvagsmuseet/v ... agn-x21-9/)
41. "Attiralj" - ut- och infartsreglering till föreningens område
42. Ny reservdel kanske? Eller stoppkloss?
43. Tidstypisk och i "mint condition"
44. Uppfarten (24 promilles lutning) till "hangaren"
45. Nya "hangaren"
46.
47. Nyligen (?) hemkomna TGOJ-vagnar från Grängesberg - s.k. 50-talsvagnar (ovanliga)
48.
49.
50.
51. Jepp, redan fullt i "hangaren"
52. Restaurangvagn det jobbas med
53.
54.
55. Museet
56.
57. Noterade att luckan och disken är nygjorda men efter gamla ritningar, väldigt snyggt!
58.
59.
60. Ordförande Tamminen visar runt
61.
62.
63.
64.
65.
66. Kassören Däckfors i full fart
67. En "dödskalle" tillsammans med barnens Brio-tåg - vet inte om det finns nån koppling....
Svaret på frågan ovan: Det är nyligen inkomna vagnslyftar (från Göteborg?) som man inte riktigt vet om de går att använda.
Toppbilden, visa:
Bilder från FSVJ den 23 april 2022
Bilder från FSVJ den 23 april 2022
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Bilder från FSVJ den 23 april 2022
Apropå TGOJ, här en liten film om malmtågen, Ma 402 och 406 ses.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)