Toppbilden, visa:    


En liten N-Skalebana

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Johan Molin »

Tvåvåningshuset har mycket hälsingekaraktär! Hade käre Svenne fortfarande funnits med oss hade han kunnat bekräfta detta! [JC_doubleup.gif]

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Jag har faktiskt tagit en hel del inspiration ifrån Hälsingland. Mina kusiner och deras familj har en sommarstuga i Hälsingland, Dellenbygden nära Delsbo som vi har varit och hälsat på en del gånger, och det var faktiskt därifrån som jag tog inspiration till att ens bygga banan som jag har nu. Eftersom att deras stuga ligger så nära Delsbo så är inte Dellenbanan obekant för mig ;) . Där har vi cyklat dressin, mellan Delsbo och Långbacka, och det fascinerade mig av hur landskapet kunde vara så fint. Jag menar man har ju sett hur det ser ut på andra ställen i landet, men just det här med Hälsinglands fantastiska landskap, med berg och sjöar var något som tog tag i mig.

Man kanske borde måla dit en liten Hälsingebock på huset? Det har jag märkt är väldigt vanligt att ha runt om i Hälsingland på sina stugor. Synd att Svenne inte lever längre, har läst en del om hans bana och det verkar som att han var en mycket trevlig person. :-J

Hälsningar, Josef.
Senast redigerad av Fotingen den 12 feb 2023, 16:31, redigerad totalt 1 gånger.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Johan Molin »

Ja, Svenne var en verklig gentleman av den äldre, riktiga sorten. Vi hade förmånen att få träffa honom ett antal gånger och även se såväl hans egen anläggning som den hälsingebana som fanns i en källarlokal inte långt från vårt hotell. En fin upplevelse! Hoppas att pareng, larsess med flera kan komma igång med att återupprätta denna pärla till klubbanläggning igen!

Så du är i mycket gott sällskap om du är Hälsinglandsinspirerad.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

A86FF890-EF9B-4CC1-8042-4A498BD07A88.jpeg
En ganska dyster bild från något som kan vara Hälsingetrakterna?
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Sakta växer grönskan fram

Sakta växer grönskan fram på banan, som utomhus. Dock är det mycket kvar av att lägga gräs, bygga träd, göra buskar och fixa blommor. När skolan drar igång i slutet av sommaren så försvinner en del tid till att bygga, och bygget står stilla för det mesta. Lite småfix på helgerna, och under loven så sätter man sig vid byggebordet.
Sedan jul har det dock skett lite förändringar. En del har målats och byggts, såsom en SJ Y6 (som inte är klar), linjestolparna från Olle Frykmo är färdiga och monterade, lite mer grönska har applicerats samt att det lilla huset har fått en ny färgsättning, som inte är de gamla emaljfärgerna jag använt utan ett spraylager grått och sedan lite Model Color i Akryl på det.
1219B4EA-6924-464F-AFE9-99827A80E444.jpeg
Senast redigerad av Fotingen den 04 feb 2023, 21:39, redigerad totalt 1 gånger.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Anna-Carin »

Fotingen skrev: 30 jan 2023, 12:09 En del har målats och byggts, såsom en SJ Y6 (som inte är klar), linjestolparna från Olle Frykmo är färdiga och monterade, lite mer grönska har applicerats samt att det lilla huset har fått en ny färgsättning, som inte är de gamla emaljfärgerna jag använt utan ett spraylager grått och sedan lite Model Color i Akryl på det.
Roligt att det går framåt!

Funderar du på att övergå till akrylfärger generellt? Det är ju väldigt smidigt med penseltvättningen, nackdelen är att Vallejo behöver skakas så mycket...

Edit: jag googlade SJ Y6 och började fundera på om det kan ha varit en sån (eller besläktad modell) vi åkte med från Åre till Undersåker, ett novemberlov när jag och min mormor åkte dit. Det var 1983 tror jag, jag var tio år. På tåget till Åre åkte vi också med en påtagligt äldre personvagn än jag hade sett tidigare. Jag hade i o f s bara åkt fjärrtåg enstaka gånger innan, med familjen till Göteborg, men då hade det varit nyare vagnar. - Nej, ursäkta, jag ska inte kapa din tråd med mera nostalgi! :lol:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Johan Molin »

Spännande att följa. Men varthän försvann bilden plötsligt?

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av NisseH0 »

Y6, och Yp på smalspåret, ligger varmt om hjärtat för flera generationer tågdiggare i vårt land!
Följer med intresse denna tråd😀

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Anna-Carin skrev:
Roligt att det går framåt!

Funderar du på att övergå till akrylfärger generellt? Det är ju väldigt smidigt med penseltvättningen, nackdelen är att Vallejo behöver skakas så mycket...
Ja, det känns ganska skönt att få upp byggintresset lite igen. :-J
Ja, jag har tänkt att köra vidare nu med akryl, för som du säger, det underlättar väldigt mycket vid rengöring av penslar då jag vid tidigare tillfällen, halvt förstört en pensel med att jag inte fick bort emaljfärgen riktigt. Dessutom så har Vallejo ett större utbud av färger vilket är tacksamt när man är som jag, som har lite svårt för att blanda rätta färger med varandra så att det ser bra ut.

PS. Nejdå det är bara kul att höra om förr. :-BS
Johan Molin skrev:

Spännande att följa. Men varthän försvann bilden plötsligt?
Tackar! Jag undrade också varför den försvann… Men jag lade till den nu igen, så hoppas att den syns nu iaf [JC_doubleup.gif]
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

NisseH0 skrev:

Y6, och Yp på smalspåret, ligger varmt om hjärtat för flera generationer tågdiggare i vårt land!
Följer med intresse denna tråd😀
Tackar, det gläder mig att höra. :-BS Själv är dessa generationer rälsbussar mina favoriter, även fast jag ändats åkt en smalspårig version av Y6 (minns inte vad den heter) på Smalspåret Hultsfred-Västervik som var med på På Spåret denna säsong (som en liten fun-fact på det hela).
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Johan Molin »

Det var en mycket speciell upplevelse, med rälsbussen som krängde fram och tillbaka, samtidigt med allt dunk från skenskarvar. Jag har åkt hela vägen från Halmstad till Nässjö på gamla HNJ med sådana. Senare blev det loktåg med T23:or - vilket ju numera går att avbilda på riktigt i H0!

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

79AD0D71-0AE0-4C02-BBAE-40D9B6B57F44.jpeg
Här i Hammarbyhöjden så har vårblommorna redan börjat att slå ut :shock:
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av NisseH0 »

Fina! Snart kommer våren…
Jag hade också nöjet att åka med Yp hela vägen Västervik- Växjö ca. 1983, en härligt skramlig och dieseldoftande resa.

Ett tips för den som vill åka Y6 är att besöka Karlsviks järnvägsmuseum i Luleås utkant,
de har en stor bangård fylld med många äldre lok och vagnar, man kan fika också, och ta en resa med 50-talsrälsbuss vissa sommarkvällar. Ett levande järnvägsmuseum!

Och i Vadstena går det bra att åka Yp, mycket trevligt!

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Gärdesgård i Skala N

Jag har surfat runt en del på nätet för jag var lite nyfiken på om det fanns färdigtillverkade gärdesgårdar i N, men inte hittat något. Detta gjorde jag dock för skojs skull för jag har ingen plan på att skaffa det till något bygge, men hade bara varit kul att se om det finns att köpa där ute. :-scr

Hade dock sett en annons om det i Modelljärnvägsmagasinet för Skala H0 som såg riktigt lovande ut, och blev lite avis på att det inte verkade finnas i N eller i resterande skalor heller. Dessutom så kan det ju bli en utmaning att tillverka det själv i en småskala.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Hejsan!

Nu har det gått ungefär ett år sedan jag en dag hade vägarna förbi och hamnade här på mötesspåret. Jag läste runt lite i lite olika trådar och fann mig tycka om det gänget som verkade vara här. Sedan dess har det blivit en del trådar och inlägg, och jag tycker det gått alldeles för fort med tiden! Från att inte veta så mycket om MJ, till att ha en hel rad trevliga experter inom alla områden i modellvärlden :D . Det har varit väldigt kul, och jag hoppas att det fortsätter så också, Mvh Josef :).
E4C0B513-5415-42DD-9612-81E6B44144D5.jpeg
Banan och jag
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Johan Molin »

Fint diorama och kul att få se dig på bild också!

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av NisseH0 »

Jag gillar också ditt diorama, och en gärdesgård
tror jag du ganska enkelt kan göra själv av en massa
små grå träpinnar och vanligt vitlim.
Jag skulle tejpa upp de störar som ska gå nerifrån marken på lagom avstånd från varandra på en skiva,
sedan limma de långa på snedden. När limmet torkat så limmar man de stående störarna på andra sidan.
Man gör klokt i att spara längden på störarna, så de
kan föras ner i hål i marken så de står stabilt sedan.
Kanske det inte behöver limmas fast i marken, om man behöver reparera det så är det ju lättare om det lätt kan tas loss igen.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av St. Mikael »

Störarna som sticker ner i backen och håller gärdesgården på plats, gjordes alltid så långa som möjligt. Det är för att kunna slå dem längre ner i backen när de med tiden börjar ruttna bort nertill. Det medför att livslängden på gärdesgården förlängs. Jag tycker det är en fin detalj att ha med när man bygger sin egen gärdesgård, oavsett skala.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Anna-Carin »

NisseH0 skrev: 05 maj 2023, 11:39 Jag gillar också ditt diorama, och en gärdesgård tror jag du ganska enkelt kan göra själv av en massa små grå träpinnar och vanligt vitlim. [...] Man gör klokt i att spara längden på störarna, så de
kan föras ner i hål i marken så de står stabilt sedan.
Bra tips!

Lars Malkar skrev om gärdsgårdar i artikeln "Håll ordning på krittren!" i Modelltåg -98. Hans metod var att klyva grillpinnar av bambu till rätt dimensioner, och färga in med grå bets. Till de bakre störarna, rekommenderade han avknipsade knappnålar, som inte får vara av härdat stål (man vill ha något segt så de inte bryts av - i princip bitar av mjuk järntråd). Han valde att spara ur "diken" i landskapet och bygga sina gärdsgårdar på trälister som var kontursågade efter landskapets profil, och installerades och landskapades när de väl var färdiga. Han valde den autentiska metoden att placera ut de stående störarna först, och göra hank som de liggande vilar på...

St. Mikael skrev: 06 maj 2023, 07:26 Störarna som sticker ner i backen och håller gärdesgården på plats, gjordes alltid så långa som möjligt. Det är för att kunna slå dem längre ner i backen när de med tiden börjar ruttna bort nertill. Det medför att livslängden på gärdesgården förlängs. Jag tycker det är en fin detalj att ha med när man bygger sin egen gärdesgård, oavsett skala.
[JC_doubleup.gif]

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Hej!

Tack för era tips! Jag får be så hemskt mycket om ursäkt för ett sent svar. Jag har haft mycket i skolan nu mot slutet av terminen så jag har inte hunnit att gå in och kolla sidan.

Jag får försöka mig på att tillverka en gärdesgård under sommarlovet. Jag har lim som jag köpte från Eskader på Östermalm, och även tunt skurna pinnar därifrån också, så det skall jag nog få till förr eller senare, men det kommer nog kräva några försök och omgångar förbi Eskader. Jag tror dock tyvärr att jag kommer få lite problem med störarna då brädan som banan är uppbyggd på är 1,6 cm, så jag får nog gå tillväga som jag gjort med det andra staketet från Woodland scenics, att rent av limma rätt på brädan. Det kan bli något instabilt, men så länge jag håller mig minimalt klantig (vilket, när jag tänker efter, aldrig kommer att hända) och banan utom räckhåll för barn under fem så klarar det nog sig.
När jag tänker efter på saken, så kanske jag kan få ner störarna i gipset och cellplasten som jag har lite längre bak i landskapet. Där kanske en gärdesgård av lite rutten och äldre typ kan funka, bland skogsdungarna där bak eller något sådant. Vi får se, möjligtvis att jag testar saken i alla fall. :-T

Det har, som sagt varit en del på skolan så inte mycket har skett på banan, men jag börjar återuppta arbetet med att lägga gräs och jag uppskattar att gräset skall vara lagt klart över hela banan, imorgon. För övrigt så skall banan flyttas ner i min mormors källare, så att jag får lite mer plats på mitt skrivbord.

Vi hörs! Ta hand om er,
Med vänliga hälsningar, Josef.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Johan Molin »

Josef; just nu går en hel rad serier med Trädgårdstider på SVT Play. Under säsongen 2016 visar man i något av de första avsnitten (första eller andra tror jag) hur man gör ett gärdsgårdsstängsel. Väl värt att titta på hur John Taylor och Tareq Taylor får undervisning i ämnet!

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Så trevligt! Det skall jag kolla på! Är ett stort fan av trädgårdstider nämligen :)
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"