Toppbilden, visa:    


En liten N-Skalebana

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Söndagen den 3 April, 2022.

Hejsan alla forummedlemmar! :-BS

Jag hade tänkt att lägga ut lite om min ”bana” under det kommande året och hoppas att ni skall tycka att det är kul att följa detta projekt. :-J

Jag har sedan ett år tillbaka hållit på med Mj och sådant och jag tänkte att det hade varit roligt om jag kunde visa er här på mötesspåret vad jag håller på med just nu; ett litet N-Skaleprojekt som jag för bara någon månad sedan börjat bygga på.

Hittills har jag inte kommit så långt, men ändå så pass långt att husen har börjat ta form på min bana.

Jag vet inte helt vad man skall kalla mitt projekt för. För en stor anläggning är det inte, alltså ingen ström i rälsen, eller ett stort landskap med massa räls och broar, eller en rundbana. Modul skulle jag inte heller kalla den för att den kommer att bli längre än vad den är nu. (Jag bygger den uppdelad i två lika stora delar, och hittills så har jag bara börjat med ”Del 1”). Så jag hoppas att ”bana” är rätt namn för det jag bygger. Jag har heller inte bestämt något namn på min ”bana” så förslag uppskattas, men jag hade tänkt mig att det område jag bygger på skall heta något i stil med, Öretorp eller annat, så förslag uppskattas väldigt mycket! :-J

Så jag tänkte lägga upp lite bilder på min anläggning, men det är lite svårt att få bilderna att vara 512 kByte eller mindre, så jag kan inte lägga ut några bilder idag, men jag hoppas att någon vet hur man gör för att få bilderna till att vara 512 kByte eller mindre :-BS, och jag hoppas också att det kommer att bli kul och spännande att följa mitt projekt, och tips och tricks uppskattas väldigt mycket! :-BS Eftersom att jag nästan inte har någon erfarenhet av denna hobby. (Jo, men lite ändå). ;)

Bästa hälsningar, Josef. :-BS
Senast redigerad av Fotingen den 04 apr 2022, 07:23, redigerad totalt 1 gånger.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Min bana — En liten N-Skaleanläggning

Inlägg av Johan Molin »

Kul, Josef! Nu vet jag inte vad du använder för storts dator.

Använder du en Mac så plockar du upp bilden, ser till att spara den i jpg-format (tar mindre plats än t ex tiff), går in under menyn "verktyg" där det finns möjlighet att "justera storlek". O=m du ser till att vare sig höjd eller bredd är större än 1200 pixlar så brukar storleken fungera. Glöm inte att SPARA dina ändringar!

Jobbar du med pc finns alldeles säkert samma möjligheter att redigera bildstorlek; dock överlåter jag gärna åt någon annan att beskriva hur su gör då!

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: Min bana — En liten N-Skaleanläggning

Inlägg av Fotingen »

Tack, Johan!

Jag skriver på en Ipad, men mina föräldrar har en MacBook som jag kan låna och redigera bilderna på. Sedan kan jag skicka bilderna till min Ipad eller logga in på mitt Mötesspåret-konto på Mac:en och ladda upp bilderna där direkt. Tusen tack för hjälpen! :-BS

Bästa hälsningar, Josef. :-BS
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

God eftermiddag!

Bilder från banan
3C9F008E-7B93-4638-AD0F-F36C3B1A37BC.jpeg
Här kör det bruna D-loket förbi ett hus från AS-Modell som jag byggde färdigt för en månad sedan .
E40E860D-2145-4329-A6C1-E8DB378C6EDF.jpeg
AB8C6F68-C639-4562-AADC-2041B969E62E.jpeg
CEE73398-084E-4AF4-A673-B5C681EAF877.jpeg
Mitt sätt att få förhöjning i landskapet är att använda mig av fem millimeter tjock foamboard i A4 storlek. Jag skär till den med en kniv i passande stora bitar till där jag skall ha dom. Sedan så skär jag till kanterna, så att de inte blir så skarpa och får en mer realistisk ökning i höjd, med min morakniv. Efter detta så lade jag på en till skiva för att landskapet skulle bli lite högre.

Efter allt skärande i foamboarden så skulle jag äntligen limma på de skurna bitarna på det fasta landskapet, med helt vanligt snabblim. Det kan vara bra att lägga på någon form av vikt så att det fäster bättre när allt torkar, jag nöjer mig bra med de allra tjockaste Harry Potter-böckerna.

När jag hade kommit så här långt med arbetet att bitarna har torkat klart på landskapet så kommer vi till kanske den mest kladdiga biten (och den tråkigaste, enligt mig) i hela byggprocessen, gipsningen av landskapet. Efter ”frigolitpunkten” så brukar jag alltid gipsa landskapet där jag limmat dit frigolitbitarna/foamboarden. Jag vet att det finns andra sätt att bygga landskap på men så här gör jag. [JC_doubleup.gif]
Först så lägger jag ett lager med gipsbindor på landskapet, bindorna är från Woodland Scenics och denna produkt heter Plaster Cloth. När första lagret med gips har torkat så lägger jag ytterligare på två lager med gips till innan jag börjar med själva gipspulvret.

När allt av gipset har torkat så kommer jag till ”gipspulverpunkten”. Med gipspulvret/sculptamolden så fyller jag i veck och sådant som gipsbindan inte klarat att dölja. Men när jag nu skulle börja att blanda gipspulvret så upptäckte jag att jag hade glömt att köpa det. Så jag gick hem till min mormor och kollade om hon hade kvar lite gipspulver från när vi gjorde figurer att hänga i julgranen i julas, och det hade hon. Hela fem liter gipspulver hade hon kvar! :=f

Så när jag hade blandat och smetat ut gipsgeggamojan över min bana och det hade torkat så var jag vid den punkten jag är nu: bygga klart huset till min bana för att jag sedan skall kunna måla landskapet, innan jag lägger gräset.

Hoppas att texten gav något!
Hälsningar, Josef.
Senast redigerad av Fotingen den 12 feb 2023, 16:06, redigerad totalt 2 gång.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Johan Molin »

Mycket trevligt och spännande! Ser fram emot fler bilder!

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Ja, det skall du få också!
Senast redigerad av Fotingen den 12 feb 2023, 16:07, redigerad totalt 1 gånger.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Halloj!

Här kommer det några bilder på det senaste husbygget av två byggsatser ifrån Mestarimallit, en lite mindre villa och ett hus med affärslokal. Båda husen är byggsatser i metall, men skall föreställa trähus med mansardtak i plåt. Jag målade detaljerna med Panduros klassiska hobbylack.

EDB62EAB-273B-4515-8518-6B80443D962B.jpeg
4E51FD01-AABE-423D-ACDE-CCA404997247.jpeg
Här är den lilla villan så långt som jag har kommit idag. Fönsterrutor saknas plus andra smådetaljer. Taket var väldigt svårt att bocka till så att den passade med själva takfoten, och många missöden skedde. Men det gick bra med det till slut! Lägg även märke till den lilla detaljen på taket.

250ECD4D-E21B-4E4A-BF55-96A08001E225.jpeg
Här är även trähuset med en affärslokal inkluderad. Även här saknas det fönster, men det kommer snart. Här gick också bockningen av taket lite lättare.

0B4B922D-5F6B-4AA0-89C1-805F77DDFB31.jpeg
Målning av fönster som skall komma till på husen sedan.

Hälsningar, Josef.
Senast redigerad av Fotingen den 12 feb 2023, 16:10, redigerad totalt 1 gånger.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Halloj och Glad Påsk på er allihopa!

Här kommer det några bilder på min bana.

Just nu så håller jag på med att lägga på någon slags ”Terrängpasta Land & Natur” på min bana som grund innan jag lägger gräset. Och nu när det är Påsklov så har jag ju extra mycket tid till att bygga plus att jag och min familj skall upp till Trondheim och hälsa på min morfar och andra släktingar, så då kan jag ta lite inspiration hem till min bana och er på Mötesspåret.

27E61E49-A3E8-4858-9EBA-F6520BC1B1BD.jpeg
4FB5EF09-B943-42DA-B44C-78BE128D7681.jpeg
Här började jag med strukturpastan på vägarna jag hade ritat upp, så här får ni en lite mer klar bild över hur vägarna skall gå.

FF8858DB-1B4C-4B1E-BFD3-6361017D40C3.jpeg
Och här har jag blivit klar med att kleta ut den där geggamojan över min bana, och om jag skrev att gipsandet av banan i föregående inlägg var den kladdigaste delen av alla steg till en ”färdig” bana så hade jag fel, detta var mycket värre,..men roligare dock.

A4EF653D-283D-41B2-9D46-D5341BAC6BAE.jpeg
D4119553-9571-47B9-8613-6362631F55E5.jpeg
Detta var alltså det jag kladdade med. ”Terrängpasta Land & Natur” (?) fick jag det till från tyskan. Geggamojan var i tre olika färger och skulle representera; Jord, Sand och Lera.

Det var allt jag hade att visa, glad påsk på er alla, hörni! :train1:

Hälsningar, Josef.
Senast redigerad av Fotingen den 12 feb 2023, 16:13, redigerad totalt 1 gånger.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Anna-Carin »

Husen blir väldigt fina!

Det har verkligen gått framåt med markberedningen. Jag gillar särskilt att du har placerat det röda huset så att vägen går rakt över gårdsplanen, väldigt realistiskt för ett hus från tiden när det var mycket mindre trafik än nu. Spännande att få se miljön växa fram!

Edit:
Förresten, om du funderar på att göra blomrabatter så har jag lite tips på min websida, http://www.btz.se/minis/DIY/index_flowers.php . Jag gjorde dem till en trädgård i 1:144 men det finns ett ark där att printa för att få storlekarna rätt i olika skalor. (Om du skulle vilja, så kan jag skicka material som du kan använda, för jag har mer än jag behöver. Men tala först med dina föräldrar, om de tycker det är lämpligt. Mitt namn och mejladress finns på min websida, de kan slå upp mig på Eniro och ringa om de vill.)

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Tack, Anna-Carin! :-BS

Jag hade inte tänkt på blommorna än, men jag visste att det skulle behöva att komma till på banan någon gång, så tack för tipsen! Jag hade köpt två färger av Woodland Scenic’s Field Grass, men de var dock inte i den färgen du tipsade om på din hemsida till lavendeln, men tror du att det funkar med dom här färgerna ändå?
A76E5DCA-ACA5-45ED-B256-35820E49301C.jpeg
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Anna-Carin »

Visst kan de stråna funka. Jag skulle ta den ljusare färgen, och borsta på en gnutta färg - när du har kommit halvvägs i beskrivningen, och har en liten "buske" där limmet har torkat, så står det om det. Ta en gnutta ljusgrön färg på penseln, torka den lite mot ett papper så att den bara är fuktig av färg, inte våt (nästan som när man "torrborstar", om du har träffat på det begreppet). Då kan du måla stråna utan att de klibbar ihop så lätt.

Min hemsida är mest skriven med tanke på amerikaner, så jag använder kanske en del ord och material som du inte har träffat på. När du undrar över något, är det bara att fråga!

Ett tips om färgblandning, förresten. Grönt + rött = brunt. Så om man tycker att en grön färg är för gräll och onaturlig, och vill göra den lite mer dämpad (brunare), kan man blanda med lite rött.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Stort tack för tipsen! :-BS

Så man skall alltså torrborsta de gula stråna med grön färg med kanske en liten touch av röd, ja för att jag är ju inte så bra på att blanda ihop färger så att jag får den färgen jag vill ha, så det var också lite hjälp på traven. [JC_doubleup.gif]
Jag hade mest tänkt att de här stråna skulle bli ”grästufsar”, men nu har jag ju ännu ett sätt att använda dem på. Då får jag lite mer grönska i andra färger, och eftersom att Noch och andra fabrikörers egna blommor inte känns så realistiska och vackra så känns det ju kul att kunna göra egna.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Anna-Carin »

Fotingen skrev: 11 apr 2022, 13:32 Så man skall alltså torrborsta de gula stråna med grön färg med kanske en liten touch av röd, ja för att jag är ju inte så bra på att blanda ihop färger så att jag får den färgen jag vill ha, så det var också lite hjälp på traven. [JC_doubleup.gif]
Ja, precis! Men det är lättast att göra när du har gjort dem till en liten tuva.
Fotingen skrev: 11 apr 2022, 13:32 eftersom att Noch och andra fabrikörers egna blommor inte känns så realistiska och vackra så känns det ju kul att kunna göra egna.
Jo, och man kan kombinera egengjort och köpt också. På färdigköpta blommor är kulörerna ett problem ibland. Jag har inte så bra koll på namn på blommor i naturen och på ängar men jag tycker att jag ofta har hittat gula smörblommor, vita hundkex, blå/blålila viol och vicker, och rosalila gökärt. Men Woodland Scenics fyrpack med blommaterial kommer i vitt+gult+orange+rött...

Jag har provat att färga Woodland Scenics blommaterial i andra färger med hjälp av hobbyfärg. Börja på förmiddagen så att du säkert blir klar samma dag... Lägg en liten mängd (en tesked, kanske) av den vita sortens blommor i en liten pyts och tillsätt en droppe hobbyfärg, rör om länge och noga så att all färg sugs upp och fördelas så jämnt som möjligt. Färgen ska nätt och jämnt täcka; ta så lite det bara går, och rör riktigt noga innan du eventuellt tar lite mer färg. Sen rör du om ca ett par gånger i timmen medan det torkar (annars torkar det ihop till en hård klump). Smula det gärna mellan fingrarna för att separera kornen ytterligare. När du känner att det blivit torrare och känns mer pulveraktigt så behöver du inte röra lika ofta längre. Jag har bara använt vita blommor till detta, men om du t.ex. ska ha lila eller rosa kan du testa att utgå från rött istället.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Jo, Hundkex och Smörblommor är väldigt vanliga där jag bor. I vår trädgårdsgrupp i vår bostadsrättsförening så har några damer varje vår gått ut och planterat bla. Tagetes och Ringblommor. De växer bra; från Maj till Oktober. Bara lite synd att tagetesen är så liten, den är nästan omöjlig för mig att avbilda i 1:160 dock, med det är alltid värt ett försök! :-BS Man kanske kan testa att göra den i en lite större skala.

Tack för målningförslaget! Det ska jag lägga på minnet! Nu har jag dock inte Woodland Scenic’s Blommaterial men jag såg de artiklarna när jag var på Mj-hobbyexperten i Lördags, och de är väl också lagom rimliga i kostnad, kan jag tänka? Annars kanske man kan använda sig av Woodland Scenic’s Turf, har en gul sådan som kanske funkar bra. För blommaterialet och turfen är väl rätt lika antar jag?

Här har jag även tagit en bild på mitt första försök till lavendeln. Jag har bara kommit så långt att alla grästuvsar har torkat men snart så ska jag börja nästan-torrborsta de i en lite brunare grön färg. Om man limmar lite i toppen av tuvan så att det bildas små klumpar på stråna, så att när man målar blommorna så blir de lite mer utstickande och mer realistiska? Jag skall även klippa ned tuvan i rätt skala sedan så att den inte blir för stor, för det var lättare att limma tuvan när den var lite större. :-BS
2E45E015-6BB8-4BF7-A337-F65F5B377D50.jpeg
Hälsningar, Josef.
Senast redigerad av Fotingen den 12 feb 2023, 16:16, redigerad totalt 2 gång.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Anna-Carin »

Javisst, prova med fine turf istället, den borde vara ungefär som blommaterialet i kornstorlek. Det är alltid bra att testa om det man har kan funka. Det kan spela in hur mycket pigment det är i färgen, dvs hur bra den täcker, och vilken kulör det är. Det kan vara svårt att färga mörk turf vit, t.ex.

Lavendern artar sig bra! Göra större blommor med lim är en intressant idé, jag använde det till tulpaner i 1:48 i mitt allra första trädgårdsprojekt, men inte provat i mindre skala. Testa med en tuva, kanske blir det fin lavendel eller kanske passar det som någon annan sorts blomma. Ett annat förslag är att du målar lavendelblommor på hela tuvan och sen genast doppar dem i något pulver så att det bygger lite volym - testa talk, puder, bakpulver, eller vad som nu finns hemma. Blås bort överskottet när det torkat, och måla igen.

Ska du färga enstaka grässtrån kan du sätta en droppe färg på pekfingret och dra stråna mellan tumme och pekfinger. Lägg dem på lite plast eller bakplåtspapper medan de torkar så att de inte fastnar.

Om du gör en liten provbit av gräs/äng med lite terrängpasta + gräs, så kan du prova olika blommor på den. Strö på blommaterial och se om det ser ut som du har tänkt (kan fixeras med limvatten efteråt; blanda vitt lim + vatten så det ser ut som mjölk, plus en liten gnutta diskmedel så det sugs in, annars lägger det sig i droppar). Där kan du även prova ut hur du kan plantera korta strån för blommor i gräset (kanske sticka hål med en nål, eller är det så hårt att du behöver borra? Doppa änden i lim och stick ner; klipp dem lagom långa när limmet torkat). Prova att sätta färgduttar precis på toppen av stråna och sen strö på blommaterial och se hur det ser ut när det har torkat, osv. En del gör blommor här och där på plantor av grövre turf genom att sätta färgduttar direkt på.

Tussilago blir en utmaning (ca 0,5 mm höga i skala?!), testa du! Det blir nästan bara färgprickar på marken men är de flera som växer tillsammans och på rätt ställen så tror jag man förstår vad det är. Jag tycker också att man brukar kunna komma undan med att göra små saker en aning för stora (och stora saker en aning för små)...

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Tack, för intressanta tips Anna-Carin!

Är det okej om jag kopierar dina förslag/tips och skriver ut dom på ett papper så jag kan ha dom med mig när jag bygger? Eftersom att det är lite svårt att minnas alla steg i detalj så hade det varit bra.
Nu har ju inte alla blommor börjat växa än, men till sommarn så, då kanske jag hittar några blommor som jag vill avbilda på min bana, och då är det ju bra att ha dina tips med mig. Plus din hemsida. :-BS
Senast redigerad av Fotingen den 12 feb 2023, 16:17, redigerad totalt 1 gånger.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Anna-Carin »

Fotingen skrev: 13 apr 2022, 16:34 Är det okej om jag kopierar dina förslag/tips och skriver ut dom på ett papper så jag kan ha dom med mig när jag bygger? Eftersom att det är lite svårt att minnas alla steg i detalj så hade det varit bra. :-T
Nu har ju inte alla blommor börjat växa än, men till sommarn så, då kanske jag hittar några blommor som jag vill avbilda på min bana, och då är det ju bra att ha dina tips med mig. Plus din hemsida. :-BS
Javisst, gör så som du tycker funkar bäst för dig! Roligt om du får användning för en del av tipsen.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Ja, det kommer jag säkert att ha. [JC_doubleup.gif]
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av thorpe »

Det är så roligt när det dyker upp nya namn med ny entusiasm och friska idéer. Som gammal "surgubbe" vill jag bara säga: Roligt att följa dina idéer och hur du genomför dem! Och. kom ihåg att jag är nyfiken på dina förehavanden och att jag är mycket intresserad av hur det går!

"Keep oop the good works laddie!" [JC_doubleup.gif]

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Kul thorpe!
Det uppskattas väldigt mycket av mig att det är folk som tycker att mitt projekt är intressant, eftersom att nästan inga av mina vänner är särskilt intresserade i det här, så är det kul att ett helt forum och fler forum på nätet är kunniga i det här. Det är även roligt att se hur ni gör när ni bygger på era projekt och lär ut och ger tips!
Förresten, glad påsk på er, thorpe, Anna-Carin, Johan Molin med flera vänliga forumkamrater! :-T
Senast redigerad av Fotingen den 12 feb 2023, 16:18, redigerad totalt 2 gång.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Nu när jag är i Trondheim och hälsar på min Morfar i hans hus, så tänkte jag lägga upp några bilder på Trondheim.
B4842764-4CB7-4535-A2A4-291EDAD69DFB.jpeg
Här är en bild som jag tog i går, när jag och min Morfar gick upp i toppen på den kända byggnaden Tyholtornet. Här syns Nidarosdomen och Gamlebyen i Trondheim och även den kända fästningen. Kanske att den här bilden väcker idéer till ett Mj-projekt eller liknande.

Oj, hoppsan! Bilden blev visst lite sned. :=Koko
Senast redigerad av Fotingen den 12 feb 2023, 16:19, redigerad totalt 2 gång.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Johan Molin »

Glad Påsk själv! Hoppas att du och de dina får lite vackert påskväder nu under de lediga dagarna!

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Ja, tack Johan!
Soligt väder har vi verkligen. Här sitter vi på altanen till min morfar och fikar i soligt tolv-gradersväder! Jag slänger med en bild, så ni kan ta del av våran utsikt. :-BS
52BFE1FC-5106-4335-8A89-679DAFFB9C3E.jpeg
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Halloj, och god morgon! :-BS

Jag är bara lite fundersam över det här med ballasten… :-scr Jag undrar bara vad för slags ballast ni brukar använda er av, och vilken av de här två ballasttyperna på bilden som ni tycker skulle passa bäst.
0D73A8F5-DC85-42BD-9984-35120350A555.jpeg
Hälsningar, Josef.
Senast redigerad av Fotingen den 12 feb 2023, 16:20, redigerad totalt 1 gånger.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av NisseH0 »

Jag tror att den mörkare bruna blir bäst
om det är en livligt trafikerad linje.
Jag tycker att det här var ett fint
bygge, roligt med husen, de känns typiska för landsbygden i vårt land.
Ja det här med färger kan man verkligen
jobba med hur länge som helst, jag brukar
testa med provmålade papperslappar i olika färgblandningar för att hitta rätt kulör.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av ollef »

Av dom två påsar du visar blir nog den bruna bäst, men den är nog egentligen lite väl mörk.
Allt beror som sagt på om det ska vara en linje där ballasten har legat länge eller om det är ett nylagt avsnitt eller om man nyligen bytt ballasten.

Själv har jag alltid haft svårt för att hitta rätt påse där färgen har passat mina behov.
Men den sort jag använt har nog varit WS B72 - Fin, brun som har en lätt rödbrun ton med några mörkare korn inblandade.

(Sedan har det ändå ofta slutat med att jag målad ballasten med en tunn wash av någon färg för att dämpa eller förändra färgtonen. Ibland blir det bra, ibland inte)
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Jag tror att den mörkare bruna blir bäst
Av dom två påsar du visar blir nog den bruna bäst
Ok! :-T Det var också den ballasten jag sneglade mot innan. Den kändes mest realistisk på en järnväg som lever på sina sista år, när man kanske inte heller har råd att byta ut ballasten när det behövs. Men som du säger Olle, så har du ju lite rätt i att den kan kännas lite väl mörk, och det håller jag med om. Jag kollade upp hur den ballasten du använder såg ut, och jag jämförde den med min såhär:

En liten bild - 200 px bred bara En liten bild - 200 px bred bara

Och då ser man ju att det är en ganska stor skillnad, så jag kanske köper den litet ljusare bruna.
Ja det här med färger kan man verkligen
jobba med hur länge som helst, jag brukar
testa med provmålade papperslappar i olika färgblandningar för att hitta rätt kulör.
Ja, det var ingen dum idé, NisseH0. Jag har faktiskt inte tänkt på den metoden, att kolla så att färgen blir rätt på papperslappar är ju smart. Jag har oftast blandat en färg tills den ser bra ut, och sedan målar jag med den…
Men nu hade jag köpt, för inte så länge sedan, två små, mini-burkar med en någorlunda faluröd färg, jag får väl se vilken som blir bäst. (Och då ska jag använda papperslappar :-T ).
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Baronen »

Hej Josef!

Du har inte funderat på att blanda de två nyanserna?
Djuraffärer har sand i olika grovlekar som sannolikt är billigare alternativ.

Hlsn.
Baronen

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Det var faktiskt Ingen dum idé! (båda idéerna). Ja, jag kan ju prova att blanda färgerna. Eller som du säger,
Djuraffärer har sand i olika grovlekar som sannolikt är billigare alternativ.
Detta kan ju vara värt att prova på, eftersom att billigare alternativ är väldigt kul att höra, då jag bara spenderar de pengarna jag får i veckopeng, och pengar jag får av släktingar på min födelsedag, på den här hobbyn. Plus att denna hobbyn inte heller är den absolut billigaste…

Hälsningar, Josef.
Senast redigerad av Fotingen den 12 feb 2023, 16:21, redigerad totalt 1 gånger.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Halloj! :-BS

Nu när det är fint, varmt och soligt väder, så då sitter det väl på sin plats att bygga lite, eller ja… snarare måla lite. Och NisseH0 gav mig en bra idé från någon av de föregående inläggen i den här tråden. Istället för att provmåla på ett papper, så doppade jag små glasspinnar i färgburken för att se så att färgen vart bra.
Just nu så har jag haft fokus på att måla linjestolpar, fönster till husen och att hitta den perfekta falu-färgen till väggarna på mitt hus.
66838963-A540-45CB-9871-BF2FA322F7A4.jpeg
De två olika test-färgerna på den perfekta falu-färgen gav sina resultat. Den ena färgen (av färgtestpinnarna) som ligger i mitten av de tre olika färgtestpinnarna, var lite för brun. Och den andra, som hade ett betydligt bättre resultat, var lite för ”obrun” i tonen, men såg annars väldigt bra ut. Så jag tror att jag får blanda i lite av den brunare röda färgen i den lite för ”obruna” röda färgen för att det skall få det bästa resultatet. (Tror jag). Får väl göra några provpinnar till antar jag..
Och vad skall jag göra av mig med det överblivna, från den liiite för bruna färgen då? Jo, den passar som färg på den helt metallgråa resgodsvagnen, (till höger i bild) som jag köpte ifrån Herr Olle Frykmo under Hjulmarknaden i Solna, om du minns mig, Olle. ;) Bara jag blandar i lite brun färg i den lite för bruna falufärgen så passar den nog perfekt på resgodsvagnen.
Och om färgen ser lite blek ut på linjestolparna så är det för att jag bara har målat ett lager, så länge, med den olivgröna färgen. Det skall nämligen på ett till lager… ;)

Jo! Plus, så är också linjestolparna ifrån dig Olle. Jag köpte dem på samma ställe som resgodsvagnen. Det var lite krångliga byggsatser för mig, som jag då var; en riktig nybörjare. Men det resulterade ju bra, i slutändan.

Hälsningar, Josef.
Senast redigerad av Fotingen den 12 feb 2023, 16:24, redigerad totalt 2 gång.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av ollef »

Jodå, jag minns dig från Hjulmarknaden Josef och det är kul att följa hur du tänker och vad du provar. [JC_doubleup.gif]

Och det är alltid intressant med lite återkoppling från byggen av modeller man tagit fram och få höra om de fungerar någorlunda att bygga.
Det är ju en sak att som konstruktör bygga samman en egen skapelse, men om blir det hanterbart och begripligt för någon annan, det är ju en helt annan sak.
Och i skala N blir ju det mesta rätt pilligt när det skall monteras :-r2
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Och i skala N blir ju det mesta rätt pilligt när det skall monteras :-r2
Hehe.. Men kul är det ju när man har fått ihop det och kan gå runt och skryta om att man har byggt den själv. Inget färdigköpt på min bana inte. ;) Bara i vissa undantag. (Plus att det mesta får man faktiskt bygga själv i N-skalan).
Jag har ju inte monterat på alla små-detaljer ännu. Eftersom att jag är tvungen att måla dom fortfarande fästa på etsplåten innan jag kan montera dem på vagnen, plus att vagnen också måste vara färdigmålad innan jag kan montera smådetaljerna; handtag, räcken m.m.

Hälsningar, Josef.
Senast redigerad av Fotingen den 12 feb 2023, 16:25, redigerad totalt 1 gånger.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Halloj!

Förbättringar har skett på banan sedan sist! Linjestolparna är snart färdigmålade, och vägarna har gjorts mer jämna samt att fönsterna är nu nästan helt färdigmålade.
Jag har haft ett kort avbrott med byggandet, eftersom att jag har vart tvungen att plugga en hel del inför prov på skolan, plus att helgerna har varit fulla med orienteringstävlingar, så då har det ju inte vart så mycket tid till att bygga på banan. Fokuset är fortfarande att bli färdig med att måla smådetaljer, och bygga ihop det sista på byggsatserna jag har.

Och nu har jag börjat att snegla mot dessa…
En lite mindre bild - 400 px bred En lite mindre bild - 400 px bred
Telefonkiosken har jag då inte tänkt att ha på banan. Eftersom att jag har fått för mig att det inte fanns särskilt många telefonkiosker ute på landet… men jag kanske har fel? Aja! I alla fall så håller jag på med att måla och bygga som sagt.

Jo! Och så har jag hittat denna på www.mollehem.se
Bild
Men den har inte varit på lager på länge… :-r2 så vi får se. :-T

Hälsningar, Josef.
Senast redigerad av Fotingen den 12 feb 2023, 16:26, redigerad totalt 1 gånger.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Anna-Carin »

Roligt att höra att det går framåt för dig!

En sån telefonkiosk har jag byggt i nollan (byggsats från Teknobygg), de är verkligen fina. Jag tror du har rätt om att telefonkiosker snarast fanns inne i städerna (se t.ex. gamla foton på DigitaltMuseum), men du kan ju göra ett separat diorama med den så småningom. Eller lasta den på en öppen vagn, för transport till ett museum?

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Det var ingen dum idé!
Eller lasta den på en öppen vagn,
Ja, de ända öppna vagnarna i skala-N, som jag känner till är Habo Hobbys och Nmodells stolpvagnar. Och problemet är att de aldrig finns i lager :( så, den idén är kanske inte prio ett. Men dioramaidén var ju smart. Den kan jag ju tänka lite på. :-BS

Hälsningar, Josef.
Senast redigerad av Fotingen den 12 feb 2023, 16:27, redigerad totalt 2 gång.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Jo! Förresten, på tal om diorama så kom jag på att jag inte har visat er mitt första Mj-projekt. Det var ett litet diorama i skala-N som jag byggde för nästan exakt ett år sedan.
C50AE14C-D5FD-4719-9106-09651BC7C741.jpeg
A5692B86-7B08-433F-B6FE-BE5E9F1C6553.jpeg
403833A4-F29C-4BEC-B7B1-F2613E8B82CA.jpeg
När jag byggde detta så hade jag inte så mycket med kunskap om hur man bygger, så jag köpte lite grejer, hade en bild i huvet som jag gick efter, alltså ingen planering eller ens en skiss. Jag köpte helt enkelt bara det jag tyckte såg bra ut. Men det jag kan säga, nu i efterhand är att jag ändå tänkte smart när jag köpte in dessa grejer. Jag tänkte väl att det inte var någon vits att köpa in en massa olika grässorter, så jag köpte istället ett litet start-kit med en sorts gräs, en liten burk gräslim och en gräsutspridare, ingen elektrisk Gras-master profi, nej nej! Utan en liten burk man tryckte på för att fördela gräset jämt.

Men en del missöden hände. (Som det ska göra första gången). När jag skulle hälla på det här resinet så hade jag inte gjort dioramat riktigt tätt, så resinet rann ut under dioramat, men det såg jag inte till en början, så jag bara hällde på mera tills resinet svämmade över, både på bordet och dioramat. Och resin, stelnar ju, så när jag väl upptäckte vad som hänt, hade det redan kommit en bit in i torkningsprocessen. Så det var som en superseg sörja som jag torkade upp ifrån bordet (och lite ifrån golvet). Och jag kan säga att (även om min mamma var med mig när jag gjorde detta) så blev inte mina föräldrar så himla glada (vilket är förståeligt).

Aja! Sedan gick det bättre när jag började komma in i landskapsbiten och detaljeringen, när jag lade på gräs och ballast m.m . Och nu när jag tittar på detta, så är jag uppriktigt nöjd med min första insats som Mj-”rallare”.

Hälsningar, Josef.
Senast redigerad av Fotingen den 12 feb 2023, 16:28, redigerad totalt 1 gånger.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Anna-Carin »

Jag tycker du har fått till en fin naturlig känsla i dioramat. [JC_doubleup.gif]

Sen har jag ett nytt förslag om telefonkiosken - ställ den nere vid sjön, i riktningen vandraren tittar. Och så fixar du en figur till, som står bredvid honom och kliar sig i huvudet... Eventuellt kan du även placera en person i telefonkiosken (som har rott dit för att ringa). :-BS

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Hehe! Det var en riktigt rolig idé! Eftersom att jag inte blev riktigt nöjd med det dioramat så kan man ju göra något roligt av det. Tack för förslaget! :=KOMP
Hade du tänkt dig att den skulle stå ungefär här?
Bilagor
8AA3F91A-AC8C-451A-8CAC-3F634F2FC192.png
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Anna-Carin »

Fotingen skrev: 13 maj 2022, 14:26 Hade du tänkt dig att den skulle stå ungefär här?
Exakt!

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Ok!
Här kommer även en bild på ett bostadsområde i Enskede, där det kanske hade passat bra in med en telefonkiosk?

Bästa hälsningar, Josef. :-BS
Bilagor
A01AA81E-3D86-4B8B-A18B-919F1EA6669D.jpeg
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av PeO »

Just den modell av telefonkiosk som visats här i tråden fanns bara på speciella platser, men den "vanliga" kuren fanns i varje samhälle. Ibland nära telefonstationen på riktigt små orter, men i vårt samhälle stod två vid kiosken. Medan järnvägen fanns kvar, stod en jämte Pressbyrån vid stationen. Här var de blå, men i en annan tråd på forumet gick diskussionerna höga om vilken färg som var rätt. I stort sett olika förslag från varje landsdel.
Här en tråd https://www.motessparet.se/viewtopic.ph ... sk#p115722

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

men den "vanliga" kuren fanns i varje samhälle.
Aha! Och då menar du den ”orangea” (som jag har sett i Stockholm) som är lite mera platt än den telefonkiosken som (jag har hört) hette pagod.
En lite mindre bild - 400 px bred
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av NisseH0 »

Fin telefonkiosk! Ja den var mycket vanlig, som jag minns fanns den från 60-talet någon gång, och in på 90, eller kanske till och med 2000-talet.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av PeO »

Fotingen skrev: 14 maj 2022, 07:00....
En lite mindre bild - 400 px bred
Just den. Den var att anse som "vulgaris" (allmänt förekommande) Jag ska inte försöka gissa i hur många färger den fanns.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Jag ska inte försöka gissa i hur många färger den fanns.
Här är ett axplock…

En liten bild - 200 px bred bara En liten bild - 200 px bred bara
En lite mindre bild - 400 px bred
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Halloj, och god eftermiddag!

Nu så har jag precis målat klart fasaden på mina hus i ”falu rödfärg” (inte äkta). Så nu står husen på tork. Och angående den där telefonkiosken, Anna-Carin, så kom jag på en grej… Eftersom att det huset med en affärslokal inkluderad, inte fick plats på min bana, så tänkte jag att jag skulle göra ett eget diorama, just för den. Och där kanske telefonkiosken kan passa in?

Hälsningar, Josef.

Om falufärgen inte ser ut som falu rödfärg på bilden, så är det för att ljuset låg i fel läge på bilden, så att ljuset reflekterades mot husen, och därför ser färgen lite mer ”rosröd” ut. Så egentligen ser färgen helt perfekt ut! [JC_doubleup.gif]
Bilagor
225C2090-129D-4D6E-B354-091BC1CE75EE.jpeg
Senast redigerad av Fotingen den 12 feb 2023, 16:30, redigerad totalt 1 gånger.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Johan Molin »

Detg är roligt att se din produktivitet, och framförallt att du har tålamod nog att låta det bli bra också! Tyvärr är det ju alltför lätt hänt att man blir ivrig när man bygger modeller.

Det där med färger på telefonkiosker är en intressant diskussion, som vi har fört bl a här:

viewtopic.php?f=15&p=115723

Den stora frågan har varit huruvida färgerna var regionalt / lokalt bundna. I några fall kan så har varit fallet (i Göteborg blå som deras spårvagnar, i Malmö gröna som deras spårvagnar och bussar var för), men det finns så många undantag att det nog är omöjligt i övrigt att hitta något typiskt mönster.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Jaa, du. Dalarnas telefonkioskar är nog lite i en mer annorlunda färgsättning än de andra.

Bild
De är dock väldigt fina.
Senast redigerad av Fotingen den 13 feb 2023, 17:29, redigerad totalt 1 gånger.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

Hej,
Nu har jag äntligen fått limmat på fönsterna på huset! Nu är det bara taket och den lilla utbyggnaden kvar att måla, och sedan så har jag det sista huset färdigt på den här delen av min bana. (Det kommer en andra del när jag har blivit klar med den första, om jag inte redan har berättat det).
Detg är roligt att se din produktivitet, och framförallt att du har tålamod nog att låta det bli bra också! Tyvärr är det ju alltför lätt hänt att man blir ivrig när man bygger modeller.
Tack Johan! Och som svar på din andra mening, så kan jag inget annat än att hålla med. Det är verkligen alltför lätt att bli ivrig, och om man har gjort en sak om och om igen, men det inte ger något vidare resultat (p.g.a ivrigheten) så tröttnar man ju till slut. (Vilket hände mig, när jag skulle få till den rätta falu-färgen på mitt hus, och till slut så kände jag att, ”Amen, det här får väl ändå duga!” :roll: Och så fick det göra det också. :roll: .)

Här kommer även en bild på huset, igen.
Hälsningar, Josef.
Bilagor
3D972705-712B-4F52-9086-EAC941B2AE81.jpeg
Senast redigerad av Fotingen den 12 feb 2023, 16:30, redigerad totalt 1 gånger.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: En liten N-Skalebana

Inlägg av Fotingen »

CD743350-B129-4DA3-982C-CCB0D1093F9D.jpeg
En ensam ko betar i sin hage i den dystra morgonstämningen. Ingen har vaknat än, och pigan är sen till att mjölka. Antar att alla kan vara lite trötta efter en hel veckas arbete, likaså jag. Och snart är det dags igen, så då kan det vara skönt att sova lite extra länge på Söndagsmorgonen, även om du skall ut och mjölka korna.

Bästa Hälsningar, Josef.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"