Toppbilden, visa:    


Miljöfarligt?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Miljöfarligt?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ikväll såg jag ett intressant program om broar. En av dessa var en bro byggd runt förra sekelskifte, nitat och målad med röd blyfärg som skulle vara samma som Eiffeltornet ursprungligen målade med och som angavs vara cancerframkallande. Så till min fundering/fråga;

Under mina tidiga år i flottan, och som däcksgast, genomled (?) jag samma delkurs med fanjunkare Buttrup flera gånger vid Karlskrona örlogsskolor. Buttrup i sig var ett original, i alla fall tyckte vi ynglingar detta, som kom varje morgon på sin moped och i uniform till maskinskolan (?). Hans standardkurs, som jag genomled (?) minst tre gånger, handlade om hur man målade fartygen, något som vi däcksgaster dessvärre (?) fick göra. Det betydde att ytan skulle rosthackas och skrapas med triangelskrapa, borstas med stålborste och därefter tvättas med någon form av lösningsmedel. Så skulle ytan målas med gul mönja, så röd mönja och så ytterligare ett lager med gul mönja (gul och röd, kanske var det tvärt om) för att slutligen få en kommisgrå strykning. Detta arbete var knappast något som var inspirerande liksom knappast Buttrups monotona lektioner men det är nu historia. Vad jag däremot funderar över är om "mönjan" vi användes av då är samma skyddsfärg som i tv-programmet omnämndes som "blyfärg" och om så är fallet vad använder man idag? Kanske samma produkt, "primer" som vi använder oss av när vi målar våra modeller?

/Ola

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Miljöfarligt?

Inlägg av PeO »

Blymönja, röd, Pb3O4, fick jag lära mig av far min att det var världens bästa rostskyddsfärg. På den tiden köpte han pulver i kemikalieaffären och blandade med linolja. För 40 år sedan gjorde jag i ordning en Transit husbil och följde rådet. På de ytor jag gjort rent ordentligt innan och målat över efteråt (men inte Tectylat) hände inget på de 15 år jag hade bilen kvar, men på ett par ställen jag fuska, jag räknade ändå med att få byta ena framskärmen någon gång, - bara brunmetallic-.
Blymönja får säljas för yrkesmässigt bruk, men inte privat. (är det farligare att använda lite, än mycket?)
Sök på nätet RAA har en del skrifter.
Senare grundfärg var ofta zinkkromat, mörkare röd, men även den borta nu, krom är inte mindre farligt.
Röda grundfärger idag brukar bestå av någon form av järnoxid. Färgdammet säkert klart onyttigt, även om järnet i sig inte är så skadligt. Utan hemoglobin klarar vi oss dåligt, jag hade dåligt blodvärde och fick äta järntabletter hela tiden genom folkskolan.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Miljöfarligt?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Zinkromat!

Just det, det var det var vad vi använde och raljerade över Buttrups monotona lektioner - gul zinkromat, röd zinkromat och så gul igen (eller var det omvänt?).

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Miljöfarligt?

Inlägg av Johan Molin »

Jag förutsätter att ni befann er utomhus när ni pysslade med detta. Det borde ju göra situationen mindre farlig.

Undrar hur många skeppsgastar genom historien, civila liksom militära, som målat med blymönja och liknande? Det borde bli ett ansenligt antal ...

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"