Toppbilden, visa:    


Motor Jeco T44

jowin
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 sep 2013, 22:18

Motor Jeco T44

Inlägg av jowin »

Hej, jag ha en Jeco T44 med ljud som är inbyggd från 3R till 2R. Detta gör att den har en boggie utan drivning bak. Jag har fixat snäcka, men motorn som sitter i har bara en utgående axel.

Jeco/Mj Hobby har ingen motor att sälja.

Är det någon som har tips på var man hittar en motor med två axlar, helst originalmotor.

Motorn som sitter i är märkt CE8, men inget mer.

Vh J

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Motor Jeco T44

Inlägg av PeO »

Har du mått på motorn? längd, diameter och axeldiameter. Det kan finnas ersättning av andra fabrikat.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Motor Jeco T44

Inlägg av cgn1954 »

Faulhauber (Googla) har ju massor (?) av olika motorer. Basdata som behövs är väl storlek, spänning på nuvarande. Och om den nya har dubbla axlar plus möjlighet till anslutning av kardanaxlar (antar att det är det som finns).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Motor Jeco T44

Inlägg av d680ae »

jowin skrev: 03 feb 2022, 20:57 ...
Är det någon som har tips på var man hittar en motor med två axlar, helst originalmotor.

Motorn som sitter i är märkt CE8, men inget mer.

Vh J
Roco har/har haft ett sortiment av reservdelsmotorer till sina olika lokmodeller. De flesta har genomgående axel med utstick i båda ändarna. Det som skapat fler varianter har bl.a. varit axeländarnas bestyckning med snäckskruvar, kopplingar och/eller svänghjul.
Hyfsat lätt åtkomlig just nu är t.ex. deras 85117 med svänghjul på ena ändan. Passar den storlekmässigt? Om inte kanske någon av deras 114279 eller 114280 passar bättre.
Mer "original" än så tror jag inte det är värt att söka, för som tidigare påpekats köper även Jeco vad man hittar och som passar till rimlig kostnad.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Diesellok"