Toppbilden, visa:    


Klart man ska kontaktledning till elloken

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Klart man ska kontaktledning till elloken

Inlägg av cgn1954 »

Den här videon förklarar hur man kan "slippa" den hutlösa kostnaden från tillverkarna - men man får skriva ut stolparna själv (och måla dem).

Video från Märklin of Sweden


Slå vid behov på automatisk textning till svenska, inte jättebra men det mesta översätts begripligt...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred


Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Klart man ska kontaktledning till elloken

Inlägg av Lihkströmsverken »

Intressant billighetslösning men ställer mig lite tveksam till hur hållbart det är med 3-D printade utliggare? Min erfarenhet av 3-D printade detaljer (har hittills bara köpt, saknar egen printer) är att vissa detaljer kan vara spröda och lätt brytas av, detta gäller även detaljer som har flera stödjepunkter/ben, men tekniken/materialet kanske snabbt utvecklas.

/Ola

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Klart man ska kontaktledning till elloken

Inlägg av Beeblebrox »

Lihkströmsverken skrev: 19 dec 2021, 11:46 Intressant billighetslösning men ställer mig lite tveksam till hur hållbart det är med 3-D printade utliggare? Min erfarenhet av 3-D printade detaljer (har hittills bara köpt, saknar egen printer) är att vissa detaljer kan vara spröda och lätt brytas av, detta gäller även detaljer som har flera stödjepunkter/ben, men tekniken/materialet kanske snabbt utvecklas.

/Ola
Jag håller på att lära mig tekniken, så jag sitter inte med några absoluta sanningar. Däremot vet jag att det börjar finnas väldigt tålig resin man kan skriva ut i, lite som handräcken eller liknande detaljer på en del färdigköpta vagnar.
Jag har inte tittat på videon så jag vet inte vad som är använt där, men flexibel resin borde tåla ganska mycket stryk.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Klart man ska kontaktledning till elloken

Inlägg av BR78 »

Lihkströmsverken skrev: 19 dec 2021, 11:46 Intressant billighetslösning men ställer mig lite tveksam till hur hållbart det är med 3-D printade utliggare? Min erfarenhet av 3-D printade detaljer (har hittills bara köpt, saknar egen printer) är att vissa detaljer kan vara spröda och lätt brytas av, detta gäller även detaljer som har flera stödjepunkter/ben, men tekniken/materialet kanske snabbt utvecklas.

/Ola
Helt klart uteliggare är ju en spröd sak en möjlig plast för den samma skulle vara PETG tål en hel del
men metaltråd är ju det bästa annars håller nog stolpen och fundamentet i vanlig PLA.
Skriver ut lite stolpar nu till en hyllbana ser okej ut.

:train3: :train4: :train1: :play: :train2:
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Ingenjörsbyrån"