Hej!
Har ett gammalt Minitrix-lok som jag gärna skulle vilja få igång, ett sådant här: http://www.spookshow.net/loco/trix462.html
Men något är knas med motorn, det ryker om den när den går, mer specifikt ser det ut som att det gnistrar och ryker om kolborstarna. Finns det något man kan göra åt detta? Eller finns det utbytesmotorer att köpa? Skulle också kunna tänka mig att det skulle kunna fungera med en mindre motor om man 3D-printar någon slags adapter för att få den att passa, samt får tag på ett snäckkugghjul av lämplig sort.
Toppbilden, visa:
Det ryker om motorn
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Det ryker om motorn
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
Re: Det ryker om motorn
Tyvärr ser den ut att vara lite stor. Maxmåtten tycks vara 19.5x14x11 mm ungefär. Hittar denna hos conrad men den har lite kort axellängd egentligen:
https://www.conrad.se/p/mini-elmotor-bo ... min-229023
Men då skall man ha tag på ett passande kugghjul också. Det nuvarande tycks vara ca 5 mm långt och 4 mm diameter. Oklart vilken modul.
https://www.conrad.se/p/mini-elmotor-bo ... min-229023
Men då skall man ha tag på ett passande kugghjul också. Det nuvarande tycks vara ca 5 mm långt och 4 mm diameter. Oklart vilken modul.
Re: Det ryker om motorn
Det kan naturligtvis vara ett intressant och spännande projekt att remotorisera en så gammal modell. Men är det verkligen ett alternativ man prioriterar framför att med lite felsökning och gängse underhållsåtgärder försöka få den befintliga motorn befriad från symptom på ohälsa?
Att det ryker och gnistrar från kollektorn och kolborstarna måste väl inte innebära att det är något fel på rotorlindningarna. Först när dessa är mogna för utbyte står man väl på allvar inför behovet av att överväga komplett motorbyte. Är motorn isärtagbar för närmare besiktning av rotorn och kollektorn? Kortslutning eller avbrott i lindningarnas anslutningar till kollektorn bör kunna avhjälpas. Är det bara kollektorn och kolen som lider av "översmörjning" är det väl också vara reparerbart. Finns det några avstörningskomponenter som kan krångla. Loket har väl bara varit analogt styrt? Finns det några mekaniska fel på borsthållare eller fjädrarna till kolen som förhindrar att kolen håller god kontakt med kollektorn?
Att det ryker och gnistrar från kollektorn och kolborstarna måste väl inte innebära att det är något fel på rotorlindningarna. Först när dessa är mogna för utbyte står man väl på allvar inför behovet av att överväga komplett motorbyte. Är motorn isärtagbar för närmare besiktning av rotorn och kollektorn? Kortslutning eller avbrott i lindningarnas anslutningar till kollektorn bör kunna avhjälpas. Är det bara kollektorn och kolen som lider av "översmörjning" är det väl också vara reparerbart. Finns det några avstörningskomponenter som kan krångla. Loket har väl bara varit analogt styrt? Finns det några mekaniska fel på borsthållare eller fjädrarna till kolen som förhindrar att kolen håller god kontakt med kollektorn?