Toppbilden, visa:    


Mer motorburen ungdom i Normlösa

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Mer motorburen ungdom i Normlösa

Inlägg av magnus63 »

Tja, Brekina har ju höjt nivån på H0-bilar rejält, om man jämför med dessa tre. Jag är inte jättenöjd med någon av dem, trots en del försök till förbättringar.
Buschs modell av en Buick Roadmaster 1950, förebilden hade en rak 8 cylindrig motor, känns mest trovärdig, men marknaden för 2-dörrars hardtopmodeller i Sverige var
förmodligen minimal. En 4-dörrars gammal direktionsvagn som hamnat i raggarsvängen 20 år senare hade varit trovärdigare. Jag försökte få till en bättre inredning men det klumpiga originalratten skämmer verkligen modellen. Bare metal foil på kylargrill och navkapslar och vita däcksidor kändes bra.

Även Chevrolet Bel Air 1957:an är en Buschmodell, och lika dessvärre ytterligare en 2-d hardtop. Alldeles för stora hjul, med alldeles för låg däckprofil och alldeles för breda.
Dessvärre hade jag inget mer sannolikt, som svarta plåtfälgar och högre däckprofil.

Wikings Chevrolet Chevelle SS 1964 är varken en bra modell (trots hjulbyte och bare metal foil), och Wiking har inte lyckats fånga utseendet särskilt väl. Och frågan är om en sådan bil - som alltså skulle vara 10 år gammal i Normlösa - skulle ha hamnat på raggen. Det är en tidig muskelbil, SS hade en V8 på 5.3 liter/327 cui.



Bild
Bild
Bild
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mer motorburen ungdom i Normlösa

Inlägg av Johan Molin »

När jag växte upp i lilla Motala bodde vi mellan 1961 och 1968 högst upp i sparbankshuset vid Stora Torget, så jag har många gånger suttit uppflugen i ett av fönstrena och beglott helgernas raggartrafik. Runt runt torget gick den.

MEN: Det fanns enstaka amerikanare - javisst. Men påfallande många europeiska bilar, äldre svarta vidunder, Opel, t o m Volvo, m fl m fl. Nu vet jag ju inte hur motsvarande trafik såg ut i början av 70-talet ( man stängde av genomfartstrafiken någon gång under senare delen av 60-talet för att just slippa raggartrafiken). Kanske var det amerikanska inslaget större då?

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Mer motorburen ungdom i Normlösa

Inlägg av magnus63 »

I begynnelsen köptes nog en del gamla uttjänta direktionsbilar m.m. för en spottstyver, de var stora och hyfsat pålitliga, årsmodeller kring 1950. De besatt inga högre värden, då 20 år gamla amerikanare var det ingen större efterfrågan på... Volvo, Ford Taunus med V6an, större Oplar m.m. gick en del i Norrköping.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Mer motorburen ungdom i Normlösa

Inlägg av magnus63 »

Vid Gurrans Grill. Bild

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mer motorburen ungdom i Normlösa

Inlägg av Johan Molin »

Frst läste jag "vid Gurans grill". Men det var det ju inte ...

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Mer motorburen ungdom i Normlösa

Inlägg av magnus63 »

Förebilderna
Bild

Bild

Bild

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"