Toppbilden, visa:    


Böcker eller video

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Böcker eller video

Inlägg av CvonWow »

Hej kära vänner!

Det är många som bygger väldigt fina landskap och jag undrar om tips på böcker eller video serier där man får bra koll på att bygga landskap, då tänker jag närmast på gräs, träd med mera.
Tycker det är svårt att få till det när det kommer till framför allt färgval för att inte få det för murrigt utan lite mer "disigt" dvs inte så tyskt utan mer brittiska stilen, om ni förstår!?

Det finns definitivt herrar här som jag ser att ni fått till disigheten på växtligheten...

Vad har inspirerat er?

Allt gott Calle

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Böcker eller video

Inlägg av modeljernbane »

Gå på you tube og sög Woodland scenics, der findes mange klip men hvordan du gör. Woodland har den störst udvalg i afdämpet farver at vælge på.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Böcker eller video

Inlägg av Anna-Carin »

Gordon Gravetts tre böcker har definitivt inspirerat mig, däremot kan jag väl inte påstå att jag har byggt något... jo, ett äppelträd men det är det enda. :roll: Han gör otroligt fina och naturtrogna miljöer. Han blandar statiskt gräs för att få precis rätt nyans, tipsar om hur man får en snygg övergång från gräs till barmark utan synligt lim, gör väldigt fina och arbetade träd, osv. Bra beskrivningar av hur han gör och vilka material han använder (en del är lite udda, se diskussioner och tips om köpställen och alternativ i trådarna nedan).

Här är mina gamla trådar i ämnet:
Brittiska böcker om landskapsbygge?
Materialtips till Gordon Gravetts böcker

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Böcker och video om landskapsbygge

Inlägg av Johan Molin »

Kan bara hålla med Anna-Carin! Sedan har Barry Norman också visat hur man kan göra fantastiska landskap såsom ängar o dyl med överraskande enkla hjälpmedel.

Även Lou Sassi har visat sina fina tekniker för såväl trädbyggande utifrån naturmaterial som tillverkning av "ground goop", i Allen Kellers filmserie "Great Model Railroads".
Finns fortfarande att få tag på här:

https://www.modelrailroadacademy.com/pr ... -download/

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Böcker eller video

Inlägg av Anna-Carin »

Jag glömde nämna att jag beställde böckerna från Pendon eftersom de inte finns hos svenska nätbokhandlar.

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: Böcker eller video

Inlägg av CvonWow »

Tack för dessa bra svar! ska kolla in film och böckerna. [JC_doubleup.gif]

Allt gott!
Calle

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Böcker eller video

Inlägg av Johan Molin »

Pendon har också Barry Normans bok till salu.

Skriv svar

Återgå till "Landskapsbygge"