Toppbilden, visa:    


Storlek på regionbussar.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Storlek på regionbussar.

Inlägg av 1956 »

Någon som vet/har en uppfattning om det var skillnad i storlek på regionbussar på 80-talet mot idag? Jag efterlyser gärna bilder i så fall.

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: Storlek på regionbussar.

Inlägg av Coppas »

Beror lite på vad du menar med skillnad i storlek? De bussar som förekom under 1980-talet skiljer sig dock inte alltför mycket mot det som förekommer idag, men sedan är det även en fråga om busstyp samt var och hur de rullat, alltså i vilka trafikmiljöer. Under åren har det förekommit ett antal specialare

Framförallt då från Volvo som under många år i huvudsak tillhandahöll chassin i ganska många olika varianter/längder och sedan tog sig olika karossbyggare an detta (allt från Hägglunds, Larvik, Säffle och SKV vidare till Aabenraa, Wiima och Van Hool) och utvecklade det vidare. Scania kom däremot från slutet av 1960-talet att alltmer erbjuda helbyggda bussar även om oxå de sålde en del separata chassin.

Man brukar mycket grovt skilja mellan följande typer:
- Kortvagn (under 12,00 m och i många fall har bussar under 10,00 m förekommit på udda linjer)
- Normalvagn (12,00 m - 13,50 m även om varianter på upp till 13,85 m förekommit ganska frekvent i viss landsbygdstrafik)
- Boggivagn (13,50 m - 15,00 m)
- Ledvagn (14,80 m till 18,00 m även om det nu på senare år även förekommer längre)


De två första vagntyperna är tvåaxliga och de två senare treaxliga... även om det utomlands förekommit ledvagnar med boggiaxel osv. dvs. fyraxliga. I Sverige var det ju ofta så att man beställde bussar utifrån specifika trafikbehov. T.ex. SJ Buss höll sig ganska nära olika standardmått med längre hjulbaser, mittmonterad eller bakmotor och ordentliga överhäng medan mindre bussar som rullade i riktig glesbygd, ute på öar osv. ofta gärna byggdes på chassin med kort hjulbas, motorn över framaxeln och med karosser som hade nästan inga överhäng alls ibland.

Sedan så har det även skiljt en aning i bredd. Riktigt tidigt var det runt 2,35 m som gällde och från omkring mitten på 1950-talet så gick man över mot 2,50 m för att under senare delen av 1970-talet gå mot 2,60 m. Efter den 1/11-2004 så så gäller en standard för bussar inom EU vilken anger en bredd om 2,55 m medan det för lastbilar med skåp, t.ex. för kyltransporter, fortfarande tillåts 2.60 m.

Här handlar det nog mera om vilken typ av trafik du vill avbilda innan man kan säga så mycket om storlek. Några av de vanligaste chassina var hos Volvo B10, B57 samt B58 och hos Scania CR76 (CR110L) samt CR85/CR145 (som var regionalvarianter av CR111). Volvo var ju sedan t.ex. väldigt vanligt hos bl.a. SJ Buss, GDG, Postens diligenstrafik. Även Scanias bussar förekom i många fall hos SJ Buss och GDG. Under senare delen av 1970-talet och 1980-talet så suddades gränserna även ut alltmer kring vad som var till för stadstrafik och dito för regionaltrafik. Handlade då ofta mera om att sådant som motorval och utväxling osv. skiljde medan variationerna i utseende blev mindre märkbart. Under 1990-talet förändrades det igen då stadsbussarna mer och mer gick över till låggolvsvarianter medan regionalbussar mm. höll kvar vid normalgolv, alltså bussar där man fick kliva upp några trappsteg när man bordade.

Ser man till modeller sedan... One87:s Scania-Vabis BF76-59 med SKV-kaross är ju bra som den är, men skulle sannolikt vara det enklaste (även om det skulle kräva en hel del jobb ändå) att modifiera till något som påminner om en Volvo B58-60 med Hägglundskaross. Även dessa, både normal- och ledvagnar, rullade för bl.a. SJ Buss en bit in på 1980-talet. Annars är det nog svårt att få till något bra i modellväg då det inte finns många svenska bussar alls i skala 1:87. En karossmodell (ofta med chassi från Volvo) som var mycket vanlig i regionaltrafik under 1980-talet var annars Van Hool Alizée, men jag har aldrig sett någon sådan i modell. Däremot skulle sannolikt Jörgen Edgar kunna fixa det.

Det finns även en fåtal böcker om svenska bussar (kan rekommendera »Volvo-bussarna förr och nu / 1928 – 2001« | ISBN 3907153154 av Jean Christer Olsson vilken bör att gå att hitta antikvariskt) och man kan även titta in på Bussnack och fråga om så är. Däremot finns det tyvärr inte jättemycket som är direkt tillgängligt på nätet. Detta just för att de många bussar under åren mest har tillverkats i enstaka exemplar och i få serier. I synnerhet då i mindre länder som de nordiska. Lägger med några länkar som du kan kika lite på.

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Buses#Chassis
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori: ... _av_Scania


// Niclas

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Storlek på regionbussar.

Inlägg av Johan Molin »

Det hette väl inte ens regionbussar förr, utan helt enkelt landsvägsbussar?

Tack för utläggningen! Till det hela kan väl läggas att i tex Motala användes under rätt många år minibussar från för VW och senare Mercedes för specifika "småbusslinjer". Bäst minns jag linje 30 till Vedemö precis utanför stan.
Motala var ju lite speciellt, eftersom man använde sina landsvägsbussar för chartertrafik till kontinenten på somrarna under lågtrafiksäsong, och skaffade bussar efter det. Sägas kan väl att Motala Stads Trafik AB var samlokaliserat med Reso Resebyrå ...

Detta pågick ända till några lustigkurrar bland politiker beslutade att förvandla Motala Stads Trafik AB till kommunal förvaltning i början av 70-talet, och hade då specialbeställt en "utredning" som kom fram till att uthyrandet av bussar på sommaren inte var lönsam ...
Vilket var synd, för på fr a linjerna till Linköping körde man med för sin tid ytterst bekväma Mercedesbussar. Tilläggas kan väl att chefen Knut-Olof Lindqvist var hängiven Mercedesanhängare, så även stadsbussarna som inköptes inför högertrafiken var Mercedesbussar allesamman., och det dröjde länge innan man fick se någon Scaniabuss av högertrafikmodell i stan.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Storlek på regionbussar.

Inlägg av 1956 »

Tack för mycket uttömmande svar! [JC_doubleup.gif]

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"