Toppbilden, visa:    


Malmö C

Banhistoriker, stationsplaner, bilder och tidtabeller.
Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Malmö C

Inlägg av 1956 »

Bygget av Malmö Banhall fotograferat 1890. Tankarna förs till flera andra liknande imponerande stål/glaskonstruktioner som byggdes runtom i Europa.

Bygget Malmö Banhall 1890.jpg

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Malmö C

Inlägg av Svante Andersson »

Men... men... har inte Världsmästaren ensamrätt att skriva om den stationen? :-JJ

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmö C

Inlägg av 1956 »

Tänkte inte på det...

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Malmö C

Inlägg av cgn1954 »

Jo, fy på dig.... :-CO
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Malmö C

Inlägg av thorpe »

"Att tänka är stort, att inte tänka är avslappnande!"
(Coubertin´s broder, Olle Coubertin) :-CO

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmö C

Inlägg av 1956 »

Malmö C 1924.jpg
Livlig trafik 1924.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Malmö C

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det gäller att hålla isär Malmös olika "banhallar". Den första byggde 1858 och hade måtten 76 x 20 meter med tre spår och ett spetsigt tak. Banhallen förlängdes 1872. År 1890 ersattes denna banhall med den som syns i trådens första inlägg. Det handlade om en banhall med fackverksbågar i järn och måtten 124 x 33 meter och en högsta höjd av 18 meter, härunder rymdes fyra spår. Senare uppfördes en lägre och kortare vagnhall utmed banhallens norra sida med två spår. Denna införlivades senare med den stora banhallen och väggen mellan dessa bröts upp. Denna magnifika banhall var unik i Sverige och förde tankarna till motsvarande på Kontinenten. Dagens (?) banhall, synlig i inlägget ovan, tillkom så år 1924 och hade/har åtta spår under sina fyra "skepp". En imponerande banhall men enligt mitt tyckande inte lika imponerande som hallen från 1890.

Som kuriosa kan nämnas att det faktiskt funnits en fjärde banhall i Malmö, den vid Malmö Färjesstation mellan 1895 och början av 1950-talet.

För den som är intresserad av svenska banhallar rekommenderas Järnvägsmusei vänners årsbok 1993, det finns i senare utgåvor kompletterande uppgifter. Annars kan uppgifter återfinnas i de små skrifter som givits ut i samband med byggandet och eller ombyggnationer av våra stationer samt i SJ jubileumsböcker.

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Svenska Järnvägar"