Toppbilden, visa:    


Storköpings TD - Bilder från det fördolda

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Storköpings TD - Bilder från det fördolda

Inlägg av Baronen »

8e maj 1945, försvarslinjen väster Stålbyhamn

Det var då ett väldigt sjå för ingen ting tänker sergeant Birger Molander när han höjer sin kamera för att föreviga den del av försvarslinjen han själv lett bygget av. Birger är en duktig amatörfotograf som ett drygt decennium längre fram kommer att vara ordförande i Fotosektionen i Svenska Järnvägsmäns fritidsförbund.
4DD337B3-1FF0-4322-9298-F92DF4EC20D7.jpeg
Del av försvarslinjen som var tänkt att hindra fientlig utbrytning ur Stålby hamn.

Men så ångrar Birger sin tidigare tanke; Om den kommit till användning så hade det ju inneburit att Sverige kommit i krig och ingen vet hur det skulle gått för pojkarna i hans pluton. Hans och hans ändrar han sig, egentligen är det ju den famöse löjtnanten Fhorell som är plutonchef men den har inte varit till mycket nytta sedan han kom ner från Kiruna och Jägarskolan. Ryktet gick att han fått det hett under fötterna i samband med utredningen av sprängningen av Norrskensflammans redaktion där också oskyldiga fått sätta livet till. Hans enda bidrag efter att han anlänt till sitt nya förband hade varit ett tal till truppen där han uttryckte nödvändigheten av att färdigställa försvarslinjen trots att det var allmänt känt att tyska trupper retirerade över allt. Han hade påstått att det var som förberedelser inför ett av högsta ledningen känt kommande engelskt anfall som hämnd på Tysklands främsta vänland.

Vänland? Pyttsan, tänkte Molander. Han hade varit kommenderad till regementsstaben trots att han bara var värnpliktig underofficer som ”järnvägsteknisk expert”. Inte illa för en extra ordinarie stationskarl tänkte Birger. Han hade haft i uppgift att tillsammans med Storköpingsdistriktets militärassistent Major Bergkvist rekognosera lämpliga ilastningsplatser för 8. fördelningen inför järnvägstransport till ett ännu hemligstämplat ingripande mot tyskarna i Danmark eller Norge.

Men också den planen kommer inte att sättas i verket som väl är konstaterade konstaterade Birger under förmiddagen i dag. Han hade fått i uppdrag av kompanikvartermästaren att åka ned och hämta en försändelse med skovårdsmaterial på stationen Fölskärs Övre strax utanför Stålby på normalspårslinjen norrifrån ner dit. Där hade stationsföreståndaren som Birger kände flyktigt ifrån arbetet i Järnvägsmannaförbundet frågat om det var dags att åka hem nu. Birger hade varit helt undrande och frågat vad han menade. ”-Men käre Molander, tysken kapitulerade ju för tre dagar sedan!” Birger hade stått helt lamslagen och undrat vad stationsmästare Jansson pratade om. Han förstod sammanhanget först efter att föreståndaren på den lilla enmansstationen på SJ-linjen ner till Stålbyhamn visat ett par dagar gammalt exemplar av Storköpings Allehanda med FRED skrivet i blockskrift och ett foto föreställande Kungsgatan i Stockholm med en jublande folkmassa och luften fylld av virvlande papper som gigantiska konfetti. Grov nedskräpning tänkte den ordningsamme sergeant Molander. Men sedan insåg han att det som vilken dag som helst varit absurt kanske var förklarligt när människor till slut såg slutet på sex års försakelser och rädsla.

Birger återvände i akt och mening att ställa den förrädiske löjtnanten mot väggen till den inmönstrade Austin Seven med vit skylt med tre kronor i grillen och dess chauffös i form av en bilkårist som hade klara likheter med Sickan Carlsson. När han delgav henne fredsbeskedet fick han en kyss som klart överträffade den som tre månader senare skulle utväxlas mellan tandsköterskan Greta Zimmer och högbåtsman George Mendosa på Times Square och hamna på framsidan av Life Magazine.

Inget ont som inte har något gott med sig tänkte Birger. Föga anade han att Alma och han tre år senare skulle vara man och hustru.

———————————————
För att få en trevlig miljö att fotografera färdiga modeller i samt beskriva sträckor av den tänkta banan som inte kommer att inkorporeras i någon järnvägsmodell tänkte jag konstruera ett modulärt diorama.
5D40F815-BFE9-4B44-BB58-45171ABFB803.jpeg
Efter att ha rollat blå himmel i innersidan av ett skåp där sonen och jag förvarar terrängelement vi använder vi de få högtidsstunder vi spelar figurspel tillsammans målade jag blå berg i fjärran och granar och aspar i förgrunden samt lite moln på himlen. Med tidigare nämnda terrängelement i lite olika konstellationer och en banvall där diverse järnvägsattribut kan varieras hoppas jag kunna ge intryck av varierade ställen av linjen på sträckan Storköping-Reginelund.
1AA62060-EBCF-4425-8A8E-1923C8E92D6A.jpeg
Får vi snart se en banvall resa sig bakom gärdsgården?

Bästa hälsningar!
Baronen
Senast redigerad av Baronen den 02 sep 2021, 23:31, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Storköpings TD - Bilder från det fördolda

Inlägg av Johan Molin »

Det var nog den intressantaste historia som aldrig nedtecknats i några regementshistoriker! :-T :-T :-T

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Storköpings TD - Bilder från det fördolda

Inlägg av Baronen »

Tack Johan! 😊

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Storköpings TD - Bilder från det fördolda

Inlägg av Baronen »

Även små modeller är modeller…

Det går långsamt fram men när banvallen reser sig ur underjorden (eller snarare bakom gärdsgården) så kommer dessa att placeras där. Lystringsmärket blev väl inte så snyggt i formen men jag har mindre och bättre filar nu.
48659E3D-EB15-4258-8A54-F9D790862CBB.jpeg
Fortsatt trevlig sommar!
Baronen

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Storköpings TD - Bilder från det fördolda

Inlägg av Baronen »

Staketstolparna reser sig ur Aspe härads plywoodmylla intill frigolitbanvallen…
Men snart blir det bättre! :-flirt
AB4C39D4-0DE9-4DEB-B463-7C803A0E86EF.jpeg
Bästa hälsningar!
Baronen

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Storköpings TD - Bilder från det fördolda

Inlägg av Baronen »

Det går uppåt! :-haha
1B808C7E-8DC9-426C-9697-27A4C294F2A9.jpeg

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Storköpings TD - Bilder från det fördolda

Inlägg av Baronen »

Lokbiträdet 28 Krook yngst på förarskubben i Storköping är spyfärdig. Dagen före hade lokförare Stig Lemvig även kallad ”Kakvig” frågat Krook om han ville byta tur. Krook hade en växeltur i Storköping på den där stationerade elektriska växelmaskinen men erbjöds istället att ta ”Kakvigs” tur med lokalgodståget till Reginelund av den samme. Egendomligt i och för sig då kilometerpengarna på enbemmanat godståg är högre än för växlingstjänst och ”Kakvig” är känd för sin gnidenhet. Krook som är nyutexaminerad från förarutbildning sedan bara några veckor blev glad när han fick en chans till omväxling från den ganska enahanda växlingstjänsten med Ub-loket på bangården i Storköping. Inte inleddes dagen sämre när hans gamle kamrat ”Svajnoj” mötte honom i orderrummet på lokstationen i Storköping och berättade att de skulle göra sällskap på turen. T21an som var utskriven till lokalgodståget till Reginelund hade drabbats av lokskada. Punktering på den gummislang som utgör reglerbar koppling mellan kylfläkten och dess driv genom att fyllas eller tömmas på luft. Men nu denna heta sommardag står både han och ”Svajnoj” som på sin biträdesreserv tagits ut som eldare, på S1ans durk i stanken från sommarljumt slaktavfall. Krook har börjat ana sammanhanget, varför denna vämjeliga vagn man normalt kopplar sist i lokalgodståget nu hamnat närmast lok och det utan den pressening som normalt täcker lasten. Ryktena säger att en av stationskarlarna i Reginelund, Kurt ”Atomen” Karlsson hotat att ge ”Kakvig” en ”dagsedel” när den sistnämnde varit ohemul mot ett nyanställt notisbud. Den blott 15-årige äppelkindade gossen Steve Kjellander hade på sin första tjänstgöringsdag passerat från magasinet till stationshuset när han observerat en äldre dam med en tung resväska på väg till landsvägsbussen till Redlösa varpå han som den väluppfostrade unge man han är erbjudit sig att hjälpa henne. Samtidigt håller lokf Lemvig på att köra fram YBo6-bussen till Pt 3201Y varvid han stannat vid en klotväxel som ligger fel. Han blåser . _ och stirrar uppfodrande på lille Steve. På sin första dag och utan krav på kunskaper i säkerhetsordningen förstår denne ingen ting. Dessutom är det ingen större ansträngning för ”Kakvig” att kliva ner och lägga om växeln själv. Ljudsignalen ”Lägg om växeln” uppreps ett antal gånger under stirrande och gestikulerande varefter den usle föraren rusar ned och överöser unge Kjellander med otidigheter. Men i detta nu har ”Atomen” lockats ut av oväsendet insett vad som sker och rusat fram och lyft ”Kakvig” i rockslagen med en hand och laddar för en uppercut med den andra som skulle kunnat få svinpälsen att göra både Lajka och Gagarin sällskap i omloppsbana. Som väl är hinner trafikförman Birger Molander fram och hindrar den normalt milde Kurt från att förgå sig, hjälper tant Karin med resväskan och tröstar det unga notisbudet. När ”Kakvig” med 3201 lämnar Reginelund utan att se sig om följs han av många mörka blickar från stationspersonalen…
Lgt 6881.jpeg
————————————————————

Och då har till slut bygget av fotodioramat närmat sig sitt slutskede.

Tack till:

PeO för beskrivningen om tillverkning av rallarrosor (mina kan kanske passera som syrener).

ErikB för tipset om toning av banvallssand med kaffe.

Martins och min salig far för historien om de fiktiva lokmännen Krook och Svajnoj. Dessa åtföljde honom under många spännande äventyr i fyra-femårsåldern på 1920-talet i Sunne på KFJ-entreprenören Gunnarssons avställda byggnadslok ”Betty”. Bland annat körde man på en ko i Lofalla så att ”dreten skvatt om’na”. Att Lofalla ligger en bra bit väster om banan gör inte historien sämre.

Bästa hälsningar!
Baronen

Skriv svar

Återgå till "Mitt Diorama"