Toppbilden, visa:    


Ett husbygge från 1997

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Ett husbygge från 1997

Inlägg av Lihkströmsverken »

Sommaren 1997 byggdes ett dockhus åt ett syskonbarn. Morbror tog sig vatten över huvudet då det fanns planer på att bygga ett till men detta dockhus blev nästan för mycket och därför det enda.
Dockhus bild 1.jpg
Dockhus bild 2.jpg
Det var en Amerikansk byggsats och jag köpte ett av producentens största husbyggsatser - vad annars. Även om mycket var prefabricerat var det ändå en hel del att få till, hann inte färdigt med det under mina fem semesterveckor i sommarhuset utan bygget (?) fortsatte i lägenheten i stan. Dockhuset fick några år i drift varefter det hamnade på vinden hos min syster. Idag plockades det fram då det skall flytta till Västerås för att glädja nästa generation barn i släkten, något som gör mig varm.

Huset har klarat sig bra såväl under sin lekperiod som sin tid i ett vindsförråd. Fråga mig inte om skalan men det är säkert en standard för dockhus.

/Ola

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Ett husbygge från 1997

Inlägg av St. Mikael »

Som trädgårdsjärnvägare är jag inne på dockskåpskalor. Det är två huvudskalor. Huset du visar är nog i skala 1:12 Den andra skalaen är ca 1:20 typ Lundby dockskåp.

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"