Toppbilden, visa:    


Flygvapnet 1939 ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Flygvapnet 1939 ...

Inlägg av Johan Molin »

I avvaktan på mental styrka att ta itu med Hästholmens silo har jag kompletterat mina "Stora Lund"- och "Vättern"-flygplan för att visar en representation av Sveriges mäktiga flygvapen vid krigsutbrottet 1939.
flyg1.jpg
I bakgrunden ser vi F1:s tunga bombflyg med B3:or. Helt föråldrade redan. vid krigsutbrottet men fick göra god tjänst som fjärrspaningsplan eftersom det inte fanns några sådana, och alla försök att köpa, först från fransmännen, och sedan från holländarna, gick i stöpet. De Caproniplan som så småningom kunde köpas, i brist på annat, ska vi kanske förbigå i stilla tysthet ...

Till höger ett torpedflygplan, en T2:a, för marinsamverkan, som med stor tveksamhet statsmakterna lät Flygvapnet få köpa från Heinkel (herr Heinkel själv var tydligen Sverigevän...). Inte heller dessa var väl så värst bra i sin roll, och kom också mest att tjänstgöra som fjärrspaningsplan.

Längst till vänster en S3:a från F3 på Malmen. En ofta sedd gäst på Stora Lunds flygfält. Ett sådant plan som störtade på 30-talet har relativt nyligen återfunnits i Vättern utanför flygfältet.

Så långt har jag visat dessa flygplan långt tidigare.

F4 på Frösön är representerat av störtbombplanet (åtminstone svenskarna använde det så ...) B4 Hawker Hart.

F5 på Ljungbyhed symboliseras här av en Tiger Moth från tidigt 30-tal. En gammal modell jag har haft liggande länge, men som nu uppfräschats och fått riktig målning och märkning (samt riggning).

Slutligen en Gloster Gladiator, sprillans nyinköpt (!!!) för F8 på Barkarby, det enda "moderna" jaktplan Sverige hade (och som dessutom skänkte bort en försvarlig del av dem liksom av Hawker Hart-planen till Finland under hösten). Det enda moderna med dem var väl att de var försedda med förarhuv. Långsammare än samtliga tänkbara bombplansmotståndare. Ett antal av dem dessutom inte ens försedda med radio, så de hade ingen stridsledning alls ...

"Vår beredskap är god". Ähum.
Flyg2.jpg
Äntligen slipper jag bygga och rigga några fler dubbeldäckade flygplan (ja jag har byggt färdigt en Sk 12 Stieglitz också ...)! :-Dia :-Dia :-Dia
Senast redigerad av Johan Molin den 20 aug 2021, 12:29, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Flygvapnet 1939 ...

Inlägg av Johan Molin »

Fel av mig. En dubbeldäckare återstår - tyvärr. Återkommer i sinom tid om detta.

JohaniHok
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 dec 2020, 10:12

Re: Flygvapnet 1939 ...

Inlägg av JohaniHok »

[JC_doubleup.gif]
J6 Jaktfalken? Det fanns väl kvar några stycken de första krigsåren om jag minns rätt...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Flygvapnet 1939 ...

Inlägg av Johan Molin »

Jomenvisst. Det fanns flera andra typer. Men jag har försökt begränsa mig till de flygplan som kunde "fylla en hel flottilj" så att säga. Med vissa givetvis helt medvetna avvikelser. T2:or fanns väl bara så det räckte till en division. Å andra sidan hade de ett intimt samband med sjön Vättern under kriget ...

JohaniHok
Inlägg: 13
Blev medlem: 07 dec 2020, 10:12

Re: Flygvapnet 1939 ...

Inlägg av JohaniHok »

Kul projekt! Då mina ögon inte riktigt klarar av detaljerat modellbygge har jag tagit upp en bokstavligen gammal hobby och täljer flygplan i trä. Ritningarna kommer från gamla nummer av tidskriften Flyg och Hobbyboken och skalan är 1:100.
För att slippa niträknande så låter jag maskinerna ingå i Småländska Unionens flygvapen med det givna typprefixet "SU"😉

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Flygvapnet 1939 ...

Inlägg av Johan Molin »

Låter ju kul! Du får givetvis gärna visa dina alster när du känner för det!

Skriv svar

Återgå till "Flygmaskiner"