Toppbilden, visa:    


Alla (?) mina N-skalemodeller

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Alla (?) mina N-skalemodeller

Inlägg av Lihkströmsverken »

I min garderob och mina skåp finns modeller som jag började anskaffade när jag 1974 påbörjade en N-skale period. Jag hade bestämt mig för att från och med nu skulle N-skalan gälla, det höll i tre år till jag besökte Hobby-Tekniks butik i Stockholm med alla svenska HO-etsplåtar (jag övertygade faktisk Bosse att "skala om" tre av dessa, Y6, Mg och el F till N-skalan) samt läste artiklar i Allt om Hobby om producenten Perl. Mitt N-skale intresse, Svenskt, Tyskt och Amerikanskt (Western Maryland) kvarstod dock ett bra tag till i konkurrens med HO. En USA resa med HMS Älvsnabben 1979/80 innebar besök i flera mj-butiker utmed Amerikanska västkusten och ett stort antal modeller hemfördes. Idag ligger allt dock nedpackat i garderoben och skåp.

Idag hittade jag en modell som jag inte visste jag hade, den låg i ett skåp i köket (!).
Revisionsvagn bild 2.JPG
Det är en modell, utan drivning, av en DB elrevisionsvagn. Det slog mig när jag tittade på den att jag kände igen modellen men då som en röd dito. Mycket riktigt, efter lite sökande hittade jag modellen och den var faktiskt motoriserad.
Revisionsvagn bild 1.JPG
Eftersom jag har ett visst intresse av TGOJ (?) plockade jag fram min TGOJ litteratur och konstaterade att TGOJ köpt två liknade elrevisonsvagnar 1957 med littera Q13 och nummer 9351 och 9352. Hur väl stämmer dessa två Arnold Rapido modeller med TGOJ:s?

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Alla (?) mina N-skalemodeller

Inlägg av Lihkströmsverken »

Mitt N-skale intresse var både Svenskt, Western Maryland men även ellok från Europa. Jag förde listor över mina lok men någonstans runt trehundra tappade jag räkningen. Jag tittade ikväll i garderoben efter några krokodiler men hittade bara dessa två från Arnold Rapido
14 270.JPG
14 272.JPG
Vill minnas att jag även köpte några bruna men dom hittar jag inte nu.

En loktyp som lockade mig var den Tyska E18/E19 som jag köpte för att vara donatorok till de etsplåtar jag fick Bosse Ekmark / Hobby Teknik att skala om från HO till N-skalan. Det verkar som jag köpte på mig fler lok än de som blev F-lok, allt för kommande projekt, då dessa hittades i garderoben;
E 18 08.JPG
118 022-3.JPG
E 18034.JPG
119 012-3 bild 1.JPG
119 012-3 bild 2.JPG
Det finns en uppenbar risk att det ligger fler varianter i en låda i garderoben, borde finnas någon ÖBB varant oxså. Många N-skale lok och vagnar blev det under den samlarperioden.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Alla (?) mina N-skalemodeller

Inlägg av Lihkströmsverken »

Bland modellerna finns en och annan "antik" modell som denna DB V 200 från Arnold Rapido. Troligen köpt på någon marknad av rent nostalgiska skäl.
200 Arnold 0202.JPG
En av mina få (?) ångloksmodeller är denna Minitrix Br 98 719
Br 98 719 Minitrix §1835.JPG
enkom köpt då jag såg den som en möjlig donator (?) för att bli en HRRJ Decaville maskin i skala HOn2 modell, men projektet blev vilande.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Alla (?) mina N-skalemodeller

Inlägg av Lihkströmsverken »

År 1986 såg jag en annons i en Tysk mj-tidning som visade en kommande modell i N-skalan av ett Bayersk ellok. Det var en EG 1 som senare blev E 73 när DRG uppstod. Modellen var tillverkad i mässing av Gebhard Reitz i Berlin under firmanamnet Modell bau och tillverkades i en serie om 200 exemplar och jag fick nr 103. Det var en dyr modell som kostade mig 606 DM men vid tillfället tjäsntgjorde jag som kurschef för en kadettkurs i Karlskrona och uppbar traktamente - det var tider och dessutom skattefritt! Med mitt intresse av äldre tyska ellok och önskan om att ha en "mässingsmodell" gav jag efter och blev därmed ägare av en lok.
G Reitz EG 1.JPG
I samband med att jag letade upp modellen i garderoben hittade jag några andra modeller jag varit av med ett tag, mer om detta i en annan tråd.

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Utländska Järnvägsfordon Övrigt"