Toppbilden, visa:    


Alla (?) mina bussmodeller

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Alla (?) mina bussmodeller

Inlägg av Lihkströmsverken »

Redan som lite pilt hade jag ett bussintresse. Detta uppmuntrades av min farmor som alltid (?) råkade ha ett litet paket som väntade när jag kom på besök. Paketet hade alltid samma format och innehöll nästan alltid samma sak - en grön Matchbox buss. Hade jag tur hade farmor hittat den äldre modellen, annars blev det den modernare Bedford Duple Luxury Coach.
Matchbox buss 1.JPG
Matchbox bus 2.JPG
Gröna bussar fick förställa Malmös, medan de blå (förvisso en och halvplans) fick vara Lunds. Morfar som var snickare hade gul färg så några penselmålades för att representera SJ trafik. Farfar, stadsträgårdsmästaren/trädgårdsarkitekten, fick bistå med två ritningar på vilkas baksida ritades upp två städer med gator och inte minst busstorg och hållplatser. Jag kunde tillbringa många timmar på golvet med busstrafik, fantasin fick fullt spelrum.

Sedan har jag från och till köpt bussmodeller i skala HO när tillfälle öppnat sig. Tittade i en kartong idag och noterade särskilt tre bussmodeller som är ganska svenskliknande. Det handlar om tre Büssing bussar.

Först ut en S.E.S. modell
SES Bussing bild 1.JPG
Förvisso en vänstertrafikbuss men hur mycket stämmer den överens med de tre H28 bussarna? Såvitt jag förstår var det en bakre dörr och inte en mittdörr och vagnarna byggdes aldrig om till högertrafikvagnar. Om måtten för övrigt är korrekta kanske det är möjligt att bygga om bussen till vänsterutförande.

Den andra bussen påminner om S.E.S. men är något lägre och har en delvis insvängd bakdel. Även här är det en högertrafikbuss men denna gång från Wiking. Fronten antyder Büssing" men jag vet inte.
Wiking Bussing bild 1.JPG
Den tredke bussen är även den en Wiking modell. Uppenbarligen är det en Büssing och den har stora likheter med H32 från Stockholm. En av få skillnader jag kan se är främre dörren men är det fler skillnader?
Wikung Bussing bild 2.JPG
Fler bussbilder följer.

/Ola

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: Alla (?) mina bussmodeller

Inlägg av Coppas »

Varning för att detta kan vara långrandigt, men är man lite engagerad så är man...! :=Koko

Samla bussar är alltid trevligt (även om man som jag även har busstrafik mm. som yrke). Har drygt ett hundratal modellbussar i min egen kollektion märkte jag nu när jag kollade. De flesta i skala 1:87 och 1:90, det senare då i stort sett allt äldre från Wiking. Har även en del i andra skalor såsom 1:43 och 1:50 (vilket blir stort) samt ytterligare annat i mindre skalor som 1:72, 1:76 samt några enstaka i 1:86… vilket Norev av någon konstig anledning kör med. Även lite Matchbox och annat finns kvar och det håller väl ungefärlig skala 1:100.

Vad gäller dina bussar Ola så är det svårt att säga helt säkert vad den första modellen från S.E.S. föreställer, förutom att det är en Büssing (dock för högertrafik och inte vänstertrafik). Fronten ser dock ganska udda ut och jag hittar inget liknande i min referenslitteratur, men det är inte ovanligt då Büssing (liksom många andra bussar) sällan körde med helbyggen utan de levererade primärt chassin. Vanliga karossbyggare för Büssing under sent 1950-tal och 1960-talet igenom var Gebrüder Ludewig samt Vetter. Dörrställningen på S.E.S.-modellen stämmer för en SS/SL littera H31, men inte för en SS littera H28 (de senare kom aldrig till SL) som helt korrekt saknade dörr på mitten, dvs. hade dörrställning 1-0-1 och inte 1-1-0 som modellen. Kollar man lite på S.E.S. andra modeller så anges denna vara en Präfekt 25. Alltså senare än både H28 och H31 som bägge var av modell Senator. Modellnamnen hos Büssing tillkom 1961 med Konsul, Präsident och Senator – den senare bytte 1965 namn till Präfekt efter introduktion av en bredare framaxel. Siffrorna efter modellnamnet ska ange antal sätesrader. SL littera H33 var t.ex. en Präfekt 26.

Den andra bussen är en Wiking med huvudart.nr 72d (722) och är således i skala 1:90. Den föreställer en dubbeldäckare typ D2U (Doppeldecker 2-Achsen Unterflurmotor) som fanns hos BVG i Berlin och tillverkades specifikt för det uppdraget av Büssing (chassi) samt DWM/Gaubschat/Orenstein & Koppel (kaross). Denna tvåaxlade dubbeldäckare, med en undergolvsmotor placerad till höger bakom framaxeln, tillverkades från 1951 fram till 1964. Den blev lika typisk för Västberlin, efter andra världskriget, som Routemastern kom att bli för London. På grund av de höjdbegränsningar som fanns i Tyskland hade dessa bussars övre våning enbart en gång på vänster sida och istället bänkar med fyra säten i bredd. Det gjorde att de inte var helt smidiga vad gällde snabbt resenärsflöde i somliga fall.

Busstypen D2U (som följde BVG:s egna litterasystem) hade, liksom sina motsvarigheter i t.ex. London, då ursprungligen en helt öppen bakre plattform där också trappan till övre däck var belägen. Då det inträffade en del olyckor med resenärer som försökte kliva av och på medan fordonen fortfarande rullade så 1963 togs ett beslut av tillsynsmyndigheterna om att ta bort den öppna plattformen. Istället monterades en delad (2+2) vikdörr på samtliga befintliga bussar. De som levererades efter 1963 fick då vikdörrar monterat redan som standard. Bland BVG:s personal kallades dessa bussar för Trampelwagen, dvs. trampvagnar, då de saknade en fast konduktörsplats vilket innebar att busskonduktören fick gå runt (trampa fram och tillbaka) bland resenärerna för att sälja färdbevis. Den sista vagnen av typen D2U slopades 1978. Vagn 1629 har bevarats hos AG Traditionbus i Berlin och används vid utfärder och andra speciella begivenheter.

Den tredje bussen är en Wiking med huvudart.nr 72s (721) och är även den i skala 1:90. Denna modell är dock en Senator medan SL:s littera H32 var av modell Präfekt 13D. Utseendemässigt så påminner Wikings modell en del om en SL littera H32 och det stämmer att den senare hade dubbla framdörrar (dörrställning 2-2-0), men det finns fler markanta skillnader i bl.a. fronten, taket med destinationsskyltningen mm. Sedan finns det fler skillnader när man tittar noggrannare. En stor del av SL:s Büssingvagnar monterades eller byggdes sedan om i Danmark, och inte i Tyskland och Braunschweig, vilket även det gav vissa variationer i utseendet.

Vill man veta mera om SL:s dubbeldäckare så kan jag rekommendera boken »Dubbeldäckare i Stockholm – Tiden då vi åkte kollektivt på höjden« av Leif Stolt och med ISBN 9789185305377. Den gavs ut av Trafiknostalgiska förlaget 2007 och är tyvärr utgången från förlaget, men borde gå att hitta på antikvariat och motsvarande (typ på Hjulmarknaden) om man ger det ett försök.


Edit: Korr. stavfel
Senast redigerad av Coppas den 12 aug 2021, 00:52, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: Alla (?) mina bussmodeller

Inlägg av Coppas »

Gillar som sagt sedan bussar och bussmodeller själv. Kör när jag får tillfälle, men rattar i huvudsakligen skrivbord sedan länge och då får modellerna ersätta lite av det praktiska. Ett av de senaste alstren att hamna i min samling fick jag hem i våras och det är en udda skapelse från Schweiz! Lade ut lite om det på ett annat forum. Det senare har dock inget med mj att göra så det är nog tillåtet att korsposta lite så jag kopierar in det inlägget även här.

Modellen ifråga föreställer en FBW/Tüscher B71UH Hochlenker vilket var en relativt avig skapelse som rullade i Zürichs stadstrafik under en ganska kort tid. Ledbussar kom ganska snart vilket dödade Hochlenkern slutgiltigt. Har inte fått fram så mycket info om originalet (mest det som finns i länkarna längst ned), men tolv st. bussar i en enda serie byggdes 1959 av FBW (Franz Brozincevic i Wetzikon) med kaross från Tüscher. Tanken med den upphöjda förarplatsen var att öka passagerarkapaciteten, vilket delvis uppnåddes då man fick in en längsgående soffa som sträckte sig in under förarplatsen. Konceptet blev dock ingen succé då förarkomforten var usel. Bara att ta sig till och från förarplatsen var ett äventyr… en förare lär ha uttryckt det som att ”de behöver inte en förare utan en strategiskt rakad apa som kan passera för människa”.

Modellen är i skala 1:87 och handgjord i resin. Den har art.nr 3531 och är tillverkad av VV Model (samma firma som gjorde t.ex. Jecos Scania-Vabis Capitol) och föreställer den museibuss som finns bevarad i Zürich. Hade varit på jakt efter ett exemplar i modell ett bra tag. Just denna som jag fick fatt på gjordes bara i en liten upplaga om ca. 100 st. och är utgången sedan länge. Efter en hel del letande och lyssnande med några likasinnade så jag dock till slut napp hos en lite udda handlare i Dresden som hade en kvar. Letandet är annars lite av det roliga med att samla modeller. Bl.a. då att man får en hel del kul kontakter under resans gång.

:-BS


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Lägger med lite länkar till hur de såg/ser ut i skala 1:1…

https://www.bus-bild.de/bild/schweiz~st ... g-der.html

https://hrs51.jimdofree.com/tramways-an ... erbus-239/

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Alla (?) mina bussmodeller

Inlägg av Lihkströmsverken »

Tack Coppas för kommentarerna och uppgifterna.

Så till två andra, taskiga modeller (?) men ändå. Vad är det för något?

Den första ligger i en sak märkt "mini car, Omnibuss Ikarus 66 Art-Nr 1084"
Icaruss 66 bild 1.JPG
Den andra, ledbussen, har följande information under golvet; "Henschel, FHW WERDOHL, made in W. Germany.
IMG_3955 - Kopia.JPG
Vad är det för några bussar, knappast några vars förebilder rullat i Sverige.

/Ola

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: Alla (?) mina bussmodeller

Inlägg av Coppas »

Den första bussen är en mycket riktigt en modell av en ungersk helbyggd Ikarus 66. Prototypen introducerades 1952 och serieproducerades från 1955 till 1973. Typ 66 var en stads-/regionbuss medan motsvarande för fjärr- och beställningstrafik hette Typ 55.

Det karaktäristiska motorrummet baktill täcktes av två stora gångjärnshängda dörrar som när de öppnades på vid gavel medgav en suverän åtkomst till motorn vid service. 1959 genomfördes en ganska omfattande facelift där takkantsglaset togs bort medan positionsljusen som satt på takhörnen förändrades från att ha haft ett slags täckande vinge till att placeras i små fenor – även den tidigare släta fronten fick en grill samt att strålkastarna flyttades upp från stötfångaren. Efter det förändrades dock inte modellen exteriört i någon större utsträckning.

Modellen ifråga är alltså en MiniCar vilket var ett varumärke inom DDR:s dåtida VEB Plastspielwaren och det som sedermera blev S.E.S. så i grund kan man säga att det är det senare märket som gäller... även om samma bussmodell sedan togs över och istället såldes under varumärket EsPeWe (tid. VEB Kombinat Plasticart). Modellen är aningen grovt utförd, men har sannolikt ett antal år på nacken och är i fint skick i övrigt vad jag kan se. Hittade en aktuell auktion på e-Bay och det verkar som dessa ligger på 11-12 € med ask. Då modellen saknar en del av det som jag räknar upp ovan så torde förebilden vara från tiden efter 1959.

Ikarus helbyggda bussar var sällsynta utanför östblocket, men Ikarus var även en frekvent karossör. De samarbetade bl.a. med Scania och Volvo… vilket kan ses på följande bild med ett antal SL littera H51 Volvo B58/Ikarus på Råstas B-ramp 1985.

-------------------------------------------------------------------------

Den andra bussen är var däremot mycket marigare. Det ser ut som förebilden är/var en Henschel HS 160, men modellen är väldigt grovt utförd. Hittar sedan en hel del av dessa modeller när jag fritextsöker på nätet. Går däremot helt bet på tillverkaren, vilket borde vara FHW vad nu den förkortningen kan stå för. Werdohl däremot torde vara den mindre ort i Nordrhein-Westfalen som firman i så fall kom ifrån. Har kollat på alla möjliga kanter och sidor, men hittar alltså inget mer. Kommer dock att luska vidare.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Alla (?) mina bussmodeller

Inlägg av Lihkströmsverken »

Två bussar till, förmodligen från samma form men en före och en efter murens fall.

Bägge bussarna har samma uppgifter på golvet undersida, Ikarus 260
Icarus 260.JPG
den andra låg i en platslåda som angav "s.e.s. Berlin, Made in Germany" och art nr 141302 93
Icarus 260 ses.JPG
Vid närmre titt verkar enda skillnaden vara att den "röda" saknar en (avbruten) backspegel, annars är de identiska. Den gulbeige ger dock ett bättre (?) intryck, tänk vad målning kan åstadkomma. När tillverkades förebilden och förkom typen utanför östländerna (förutom möjligen i Berlin efter 1991)?

/Ola

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: Alla (?) mina bussmodeller

Inlägg av Coppas »

Dessa bussar avbildar en förebild som tillhörde Ikarus s.k. 200-program (med grundmodellerna 250, 260 samt 280) och tillverkades från ungefär 1970 fram till 2002 med någon variant. De olika särbeteckningar som fanns (t.ex. 255, 256, 261, 266 m.fl.) stod för olika undervarianter där det skiljde sig mellan sådant som motoralternativ, dörrkonfiguration, fjädring, fordonstyp, höger- eller vänsterstyrning etc. De i 250-serien var i grund för fjärr- och beställningstrafik medan de vanliga stadsbussarna låg i 260-serien samt att det fanns en ledvagn i form av 280. I grund var det enkla och pålitliga bussar, men med en hel del väldigt gammal teknik i botten (mycket av det tekniska gick att spåra till äldre föregångare från 1950-talet) varför de aldrig hade någon större chans att konkurrera i väst.

Ett mindre antal vagnar hamnade visserligen i västra Europa, bl.a. då hos SL, men även här var det primärt fråga om karossering och inte helbyggen. Se t.ex. denna Volvo med 250-kaross från Ikarus, samt den SL littera H51 som jag länkade till i tidigare inlägg. Även SL littera H45, H51A och H55 var varianter på 250-karosser på Volvo B58-chassin. Det var heller inte direkt fråga om någon direkt systematisk försäljning till väst. Merparten av bussarna avsattes istället främst hos medlemsstaterna inom COMECON (där de var mycket vanliga), men även hos andra partners. T.ex. f.d. Jugoslavien och rena kommunistländer som Nordkorea och Kina, men oxå samarbetsländer som hade en tätare kontakt med Östblocket. Framförallt då i Afrika där en hel del bussar såldes till bl.a. Moçambique, Angola, Tanzania, Egypten, Tunisien osv. Bussar från 200-programmet såldes även till både Irak och dåvarande Sydjemen samt att några även letade sig vidare till vissa länder i Latinamerika, såsom Nicaragua.

Vad gäller modellerna på bilderna så har även denna skapelse i grund först gjorts av MiniCar och sedan återutgivits av S.E.S. i olika varianter. Man ser på modellerna att de har en ganska gammal förlaga och man spottade upp formarna en del på senare år. Även Brekina har bussmodellen i sitt program för skala 1:87 och är man just ute efter en Ikarus i 200-programmet så är de från Brekina nog att rekommendera. Har man dock redan dessa äldre från MiniCar/S.E.S. så är de ändå ett mycket trevligt tillskott i samlingen.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Alla (?) mina bussmodeller

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så där för 10 år sedan gjorde Heljan en bussmodell som gavs ut i olika linjemärkningar. Modellen sålde i "två-pack" och jag vill minnas att den marknadsfördes som en Volvo buss men med Dansk kaross.
DSB buss bild 2.JPG
DSB buss bild 3.JPG
I boken "Alla våra bussa" av Gert Ekström, Lars Eicson och lars Olov Karlsson, Allt om Hobbys förlag, finns på sidan 145 en bild av en före detta DSB buss inköpt inför högertrafikomläggningen. Bildtexten nämner att 53 Volvo och Scaniabussar som var mellan 9 och 13 år gamla köptes varav 26 bussar tilldelades Malmö. De sista bussarna var med till 1969 varefter deras Svenska historia var över vid SJ. Bussarna målades i SJ dåvarande bussfärger.

När jag jämför bilden i boken med Heljans modell finns det stora likheter;
DSB buss bild 1.JPG
Någon som vet mer om de 53 fd DSB bussarna och om Heljans modell stämmer som en av dessa? Vill minnas att Johan Molin gav sig på en ommålning.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Alla (?) mina bussmodeller

Inlägg av Johan Molin »

Ja det stämmer. Det var ett fåtal av dessa bussar som hamnade hos SJ i Sverige, vad jag förstår mest som "övergångsbussar" i samband med högertrafikomläggningen, och då mest i M och N län (Malmöhus och Halland m a o). Om jag minns rätt var deras saga all i Sverige något av de tidiga åren på 70-talet.

Men det finns en bild av mitt försök till ommålning i MHJ-tråden, kan inte minnas exakt var just nu.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Alla (?) mina bussmodeller

Inlägg av Johan Molin »

OK, här är min "cover story"!
Danska Volvo B655-08 byggd 1958 med Valby-kaross, blev SJ-buss nr 4215 med registreringsnummer M736 vid högertrafikomläggningen. Vad få vet om är att SJ hade svårt att fylla behoven av vissa glesbygdsbusslinjer i södra Östergötland. Bussen kom därför att trafikera linje 23 till Tranås (med bevarat malmöhuskst registreringsnummer — åtgärden var ju "temporär"!) och överlevde längre än alla andra danskbussar (jag vill ABSOLUT INTE veta av några invändningar här! :mrgreen: ).

Faktum är att bussen överlevde ända tills Östgötatrafiken övertog trafiken år 1990! ( :roll: ...)
dansk buss.jpg

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"