Toppbilden, visa:    


Ny specialare av DB Br 218

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Ny specialare av DB Br 218

Inlägg av cgn1954 »

Märklin och PIKO har gemensamt (!) släppt en specialare av Br 218. De av er som gillar loket bör väl hänga på o beställa. De lär försvinna fort. Skala 1:87 och Märklins lok är ju för 3R och PIKO:s lok för 2R (som jag fattar det). Ingen Trix-kopia således för 2R utgående från samma logik men däremot kommer en N-skalemodell från Märklin via varumärket MiniTrix (2R) att erbjudas.

I en video "Märklin TV" avsnitt 109 och 5 minuter och 22 sekunder in börjar reportaget. Jag vet inte riktigt varför man gjort detta samarbete men det ska vara nån slags tanke kring typ 150 års lokomotiv- eller tåghistoria eller en gemensam uppfattning mellan företagen att engagera fler ungdomar i MJ-andet.

Loket i skala 1:1 är "galet" folierat. Själva loket ska förställa nån "mittenepok" (ja, diesel och typ 60-tal), den svarta halvan av loket representerar ånglokstiden före mittentiden (alltså gammal tid) och den vida/röda nuvarande/vår tid med ICE-färger.

Sen fick PIKO den svarta delen och Märklin den vita men det löste sig efter "hårda" förhandlingar mellan företagen - (skoja bara).

Länken nedan är till den engelskspråkiga versionen av Märklin TV 109. Är man inte så bra på språk så kan man på Youtube låta direktöversätta filmen, det blir inte klockrent men man fattar oftast vad som menas...



https://www.maerklin.de/en/lp/2021/class218/

Ser nu att det tydligen även finns Trix (2R) -lok från Märklin... nåt hände.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

tuff-tuff

Re: Ny specialare av DB Br 218

Inlägg av tuff-tuff »

Enligt Märklin kommer det bara ut Piko 2 räls för H0 skala.
Medan MiniTrix kommer ut i N-skala.
Hittar inget hos Trix i deras H0 skala för 2-räls.

Skriv svar

Återgå till "Utländska Lok"