Toppbilden, visa:    


Likströmsverkens alla (?) modelljärnvägar

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Likströmsverkens alla (?) modelljärnvägar

Inlägg av Lihkströmsverken »

I samband med att jag letade efter en speciell diabild bland pappa ingenjörens alla efterlämnade diabilder hittade jag en anteckningslapp där jag tydligen för många år sedan listat mj-relaterade diabilder. Eftersom ingenjören var noggrann var trälådorna i vilka bilderna förvarade kompletterade med ett ark med uppgifter som vad och när bilden var tagen. Just detta löste ett av mina frågetecken, mer om detta senare.

Första bilden är daterad december 1960 och visar att redan då hade den då femårige Lihkströmsverken ett järnvägsintresse.
Ingenjören C 83.jpg
Vill minnas att byggnaderna var "Svenska" medan tågvagnarna säkert var av Brittisk tillverkning.

I denna åldern plockades pappas Märklin Nollan anläggning fram och byggdes upp på parkettgolvet i vardagsrummet. Dessvärre hittar jag inga bilder av detta men jag hittade däremot en bild av min första Märklin HO anläggning. Jag har fram till i veckan haft för mig att jag fick denna anläggning i samband med att jag fyllde sju eller åtta år och då efter att tillbringat en helg hos mormor och morfar i Lund. Minnet säger mig att mamma och pappa byggde upp anläggning som en överraskning till mig men ett besvärande faktum är att, även om dom byggt husen på kvällarna när jag sov, att dom lyckats bygga anläggningen med spår och landskap under en helg då jag som sju eller åttaåring gick i skolan. Nu löste det sig genom att jag kunde se att bilden var tagen i februari 1962 alltså ett halvår efter jag fyllt sex år (och därmed inte börjat i skolan).
Ingenjören F 53 .jpg
Av bilden kan man notera de två gula bananvagnarna som jag fick i födelsedagspresent av mormor/morfar och farmor/farfar. Jag fick som present en gul bananvagn och ett par brunrutiga strumpor av bägge vilket jag aldrig fick en förklaring till om det var ett skämt eller inte. Notera spårplanen liksom vägövergången med bommar och "avkopplaren" som senare fick en bättre användning.
Det finns en bild till av anläggningen taget hösten 1962. Här kan man se att fler hus tillkommit liksom att lok och vagnpark utökats, dessutom finns det nu semaforer.
Ingenjören G 98.jpg
Banan fick stå upp några år men revs i samband med att familjen utökades och vi flyttade till en större lägenhet. Där planerade ingenjören en större anläggning som byggdes upp 1965. Kommer ihåg att pappa satt flera timmar med Märklins halvgenomskinliga spårmall och ritade upp spårplanen. Nu skulle det bli en anläggning i två plan med en växlingsrygg (heter det så?).
Ingenjören I 99.jpg
Lok och vagnparken hade utökats och här sågs såväl Da lok som Märklins svenska plåtvagnar ut olika generationer. Även Pocher svenska tvåaxliga personvagnar återfanns på anläggningen liksom diverse andra av mina "leksaker". Det där med skala och trovärdighet var inte så viktigt. Dessutom var det ett högst förenklat landskap, här var det trafiken som uppenbart gällde.
Ingenjören I 100.jpg
Ingenjören K 1.jpg
Ingenjören K 2.jpg
Ingenjören K 3.jpg
Ingenjören K 4.jpg
Ingenjören K 6.jpg
Pappa skall ha cred för att han byggde en växlingsrygg med två tillhörande stickspår. Här kom "avkopplaren" till sin rätta användning. Dessutom skapades "sektionering" så alla (?) lok samtidigt kunde stå på banan. Anläggningen fick vara uppställd flera år i mitt pojkrum och jag vill minnas att mitt i Tyskland inköpta Märklin RC-lok från sommaren 1968 även fick rulla där ett tag. Så revs banan då jag närmade mig mopedåldern även om mitt mj-intresse kvarstod. Anläggningen är fortfarande nerplockad och finns i garderoben, frågan är om den någonsin kommer att byggas upp igen.

När jag så började jobba som 19-åring fick jag en nytändning men nu var det N-skalan som gällde. Här blev det en anläggning baserad på en artikelserie i allt om Hobby men den blev inte långvarig (undrar om den är fotograferad och finns bland mina egna diabilder?). Senare blev det en påbörjad tvåräls HO-anläggning i sommarstugan följd av en Schweizisk HOm anläggning, inga av dessa blev mer än spårlagda och försvann definitivt före 1997. Däremot blev det ett engagemang i Malmö Modelljärnvägsklubb och det ångrar jag inte.

/Ola

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Likströmsverkens alla (?) modelljärnvägar

Inlägg av cgn1954 »

:-) [JC_doubleup.gif]
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Likströmsverkens alla (?) modelljärnvägar

Inlägg av Lihkströmsverken »

Gårdagens inlägg om mina (?) två Märklinbanor från 1961 respektive 1965 och där jag till sist fick klart för mig att jag fick mitt Märklintåg när jag var sex år har tagit en ny vändning. Jag har pratat med min lillebror, åtta år yngre, och där fått reda på att ingenjören faktiskt byggde upp Märklinbanan två gånger till. Nu får jag leta bland diabilderna och se om jag hittar bilder från dessa två banor. Lillebrors berättelser ger mig lite flashback och förklaringar som till exempel varför jag köpte Rc-loket sommaren 1968 i Ulm. Anläggning två från 1965 revs troligen något år senare och jag bytte rum i vår lägenhet. Lillebror tog över mitt tidigare rum och berättar för mig att anläggningen byggdes upp på samma plats i rummet men nu som en envåningsanläggning, detta bör varit på sent 60-tal. Lillebror berättar dessutom att när familjen återvände från sommarstugan, jag hade visst varit kvar i stan, hade jag kompletterat anläggningen med en lokstation med bland annat en skratchbyggd kolgård, allt på en tillägsskiva på anläggningens gavel. Uppenbart revs denna anläggning III något år senare och lillebror bytte rum i lägenheten. I detta nya rum byggde ingenjören senare anläggning IV. Denna hade lillebror på bild och troligen fotograferad 1973. Bilden är troligen tagen av en kamrat som övernattade med lillebrors Instematic kamera som han fått samma år, därav madrassen på golvet. Hunden är Fia, en bättre begagnad hund som hela familjen föll för (notera hundgodiset på nattduksbordet, ett bra sätt att få hunden att stanna kvar), än idag saknad! I och med samtalet med lillebror fick jag så en förklaring varför det ligger en belgisk Nohabdiesel i garderoben, det var nämligen så att lillebror också köpte lite lok och vagnar för veckopengen - jag som fram idag trodde att det bara var jag som köpte/fick modelljärnväg.
Ingenjörens fjärde banan.jpg
Bilden ovan publiceras med lillebrors godkännande!

Så lite kuriosa. Till den första anläggningen skaffades tydligen "ben" som syns på bland annat bilderna från 1962. Dessa ben användes på flera anläggningar, dock inte den sista, och används än idag i samband med hobbyarbeten. Bilden nedan från lillebrors bygghörna idag.
Benen idag.jpg
Nu när jag blivit medveten om att det fanns två anläggningar till i mitt föräldrahem måste jag gå igenom diabilderna från den tiden och se om jag hittar något. Tänkt, ingenjören byggde fyra anläggningar till sina barn och allt är bevarat om än i lådor.

/Ola

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Likströmsverkens alla (?) modelljärnvägar

Inlägg av HLS »

Ola,
Ståltrådsbenen väcker minnen. Det satt såna under min Fleischmannbana på sent femtital.. De överlevde nog två eller tre ombyggnader av banan. Sen kom mopedåldern som sagt.
/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Likströmsverkens alla (?) modelljärnvägar

Inlägg av Lihkströmsverken »

Pratade idag med mitt äldsta syskonbarn och fick veta lite mer. Han nämnde en N-skaleanläggning som jag tydligen hade i en "låda" under sängen i sommarstugan. Detta skulle medföra följande anläggningar som Lihkströmsverken varit med om att bygga:

Märklinanläggning I år 1961
Märklinanläggning II år 1965
Märklinanläggning III runt 1969
Märklinanläggning IV runt 1972
N-skaleanläggning (Allt om Hobby) runt 1976
N-skaleanläggning (låda under sängen i sommarstugan) 1980, bara spårlagd
HO-anläggning, nu likström, i sommarstugan runt 1983, bara spårlagd
HOm -anläggning i sommarstugan runt 1990, bara spårlagd

De första fyra, Märklinanläggningarna, var helt och hållet Ingenjörens!

Sommarstugan såldes 1997, till min stora sorg, men intresset kvarstod och jag kontaktades av Malmö Modelljärnvägsklubb 1984 vilket blev min räddning. Klubbverksamhet fyller en stor funktion!

/Ola

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Likströmsverkens alla (?) modelljärnvägar

Inlägg av 1956 »

Mycket trevlig tråd det här! [JC_doubleup.gif]

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"