Toppbilden, visa:    


Storköpings TD - Bakgrunden

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Storköpings TD - Bakgrunden

Inlägg av Baronen »

    Hej kamrater!

    Efter att ha presenterat ett första försök till projekt i ”Från min egen verkstad” och varit rimligt nöjd med det tänkte jag att jag skulle presentera min idé om utveckling av "min parallella verklighet". Då det inte finns någon anläggning att visa upp på länge kan det kanske vara övermaga att posta första inlägget här. Men jag tänkte att själva den fiktiva inramningen kunde få ta sin början här såsom jag beskrev i min introduktionspresentation och under ett gemensamt prefix ”Storköpings TD -”, där TD står för Trafikdistrikt. Därefter tänkte jag mig en utveckling i verkligheten och forumet med strukturen lånad från ”Beslut i stort” enligt;
    • Inledningsvis: Ett eller flera dioramor. I syfte att få miljöer att fotografera rullande materiel i samt träna landskapsbygge.
    • Därefter: En minianläggning eller om man så vill ett körbart diorama i form av en ”time saver” som beskriver en del av banan Storköping - Reginelund som inte kommer att ingå i en anläggning (i vart fall inte sannolikt).
    • Därnäst: En modul innefattande stationen i Rosberga för att kanske delta i modulträffar men också ha en färdig del att inkorporera i nästa steg, nämligen…
    • Slutligen: En anläggning beskrivande de två sista stationerna Rosberga - Reginelund med mellanliggande hållplats och lastplats (se linjebeskrivning längre fram i tråden) med någon form av pillebangård/fiddleyard.
    • Över tiden: Tänkte jag posta något om ideér angående trafikupplägg.
    Hoppas att ingen finner det tröttande när det inledningsvis inte finns konkreta ”modelleringar” i någon större omfattning att stödja beskrivningen av den till den verkliga världen ”parallella verkligheten”. Inte minst då tidsenheterna är månader och år snarare än dagar och veckor. Om omständigheterna i livet, till exempel boendet efter pensionen, aldrig tillåter mig förfärdiga det där slutliga steget, Anläggningen!, kanske jag får prova på digitalt anläggningsbygge i 3D (eller vad det kallas) eller nöja mig med modulstadiet. Kanske kompletterat med en ”time saver” föreställande smalspåret i Stålby hamn och bred nog att också inbegripa ett eller två mindre fartyg. (Båtbyggarna i forumet har fått mig nyfiken på ett mindre bygge, jag som knappt ens dricker vatten.) Eller också allt ihop, vad vet man?

    Storköpings trafikdistrikt har funnits i verkligheten i den mening att det tjänade som grund för mönstersamlingen eller om man så vill applikatoriskt exempel i Säo79. Vissa ortsnamn förekom dessutom i mönstersamlingarna till tidigare utgåvor av säkerhetsordningarna men i en annan ordning. Ett exempel finns hos Ekeving. Min fiktiva värld med undantaget Reginelund och ytterligare några mellanliggande hållplatser har sitt ursprung i den först nämnda mönstersamlingen från 1979.
    attachments (kopia).jpg
    Härunder ses en grafisk tidtabell från det avsevärt tråkigare åttiotalet från samma mönstersamling efter ett antal ändringstryck.
    graff.png
    Mönstersamlingens version av bibanan från Storköping slutar i Rosberga så här får man tänka sig att under femtiotalet har den fortsatt och kanske ännu fortsätter till Reginelund, fördelen med vår sorts tidsmaskiner är ju att parallella verkligheter kan fortsätta opåverkade mot framtiden. Dessutom tänker jag mig en smalspårig rest mellan Stålby och Larstorp utifrån linjebokens framsida i mönstersamlingen. De var ofta ordnade i en sådan hierarki så att smalspårs och vut-banor redovisades sist och huvudlinjen i distriktet först. Detta helt fiktiva trafikdistrikt men med företeelser hämtade ur verkligheten syns på översiktskartan nedan.
    sittskiss.JPG
    Namnet Reginelund kommer inte av den alldeles utmärkta finlandssvenska skådespelerskan Regina Lund utan har en bakgrund från en anmoder i vår egen släkthistoria och den Reginan kan beses på ett i kyrkväggen inmurat sarkofaglock i Byarum.
    860BD573-0E9C-43B0-8D80-36B9DEE1A206.jpeg
    Hur som helst; efter att jag i några delar avslutat linjebeskrivningen återfinns fortsättningen så småningom i ”Dioramor” och kanske med utvikningar i ”Trafik”.

    De bästa och vänligaste hälsningar!
    Baronen

    PS: Föresten!, jag påstod i en helt annan tråd att på en fiddle yard härskar Gammel Jerk själv. Varför?
    Senast redigerad av Baronen den 10 jun 2021, 18:10, redigerad totalt 2 gång.

    Användarens profilbild
    Johan Molin
    Inlägg: 19963
    Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
    Ort: Moth Virgin
    Kontakt:

    Re: Storköpings TD - Bakgrunden

    Inlägg av Johan Molin »

    Du måste givetvis ha med Stålbyhamn också! :-CO

    Var Gammel Jerk ”a fiddler” perhaps? :-BS

    Baronen
    Inlägg: 196
    Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
    Ort: Borlänge

    Re: Storköpings TD - Bakgrunden

    Inlägg av Baronen »

    Du är på rätt spår Johan!

    Gammel Jerk är dalfolkets noanamn på fan själv. :-Dia I folktron avbildas han ju ofta med en fiol (mer sällan med saxofon eller dragspel) som säkert är bekant. Tänk på Horgalåten, spelmannen med bockfot och hälsingarna som dansade tills de tillslut dansade på nernötta benpipor.

    Att en dåligt fungerande fiddle yard är ett h-e säger sig självt även om också yardmaster Murphy understundom löser av och tillämpar sin lag där, inte ett dugg bättre. Att vår herre inte löser upp situationen vet vi för han är inte järnvägare utan spårvagnsförare å grabben hans är dito konduktör, det sjunger de om i söndagsskolan i varje fall.

    Baronen, lätt blasfemisk.

    Användarens profilbild
    Johan Molin
    Inlägg: 19963
    Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
    Ort: Moth Virgin
    Kontakt:

    Re: Storköpings TD - Bakgrunden

    Inlägg av Johan Molin »

    Och jag som trodde att den melodin hörde till varianten lång snapsvisa ... :-r2

    Baronen
    Inlägg: 196
    Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
    Ort: Borlänge

    Re: Storköpings TD - Bakgrunden

    Inlägg av Baronen »

    Du har rätt! Ovan vid långa snapsvisor, uppskattar medellånga, traditionella som ”Fåmm wir” och ”Ris Jerk”.
    Uppenbarligen har jag också tagit bonnpermis från söndagsskolan.

    Baronen

    Skriv svar

    Återgå till "Min Anläggning"