Efter att ha presenterat ett första försök till projekt i ”Från min egen verkstad” och varit rimligt nöjd med det tänkte jag att jag skulle presentera min idé om utveckling av "min parallella verklighet". Då det inte finns någon anläggning att visa upp på länge kan det kanske vara övermaga att posta första inlägget här. Men jag tänkte att själva den fiktiva inramningen kunde få ta sin början här såsom jag beskrev i min introduktionspresentation och under ett gemensamt prefix ”Storköpings TD -”, där TD står för Trafikdistrikt. Därefter tänkte jag mig en utveckling i verkligheten och forumet med strukturen lånad från ”Beslut i stort” enligt;
- Inledningsvis: Ett eller flera dioramor. I syfte att få miljöer att fotografera rullande materiel i samt träna landskapsbygge.
- Därefter: En minianläggning eller om man så vill ett körbart diorama i form av en ”time saver” som beskriver en del av banan Storköping - Reginelund som inte kommer att ingå i en anläggning (i vart fall inte sannolikt).
- Därnäst: En modul innefattande stationen i Rosberga för att kanske delta i modulträffar men också ha en färdig del att inkorporera i nästa steg, nämligen…
- Slutligen: En anläggning beskrivande de två sista stationerna Rosberga - Reginelund med mellanliggande hållplats och lastplats (se linjebeskrivning längre fram i tråden) med någon form av pillebangård/fiddleyard.
- Över tiden: Tänkte jag posta något om ideér angående trafikupplägg.
Storköpings trafikdistrikt har funnits i verkligheten i den mening att det tjänade som grund för mönstersamlingen eller om man så vill applikatoriskt exempel i Säo79. Vissa ortsnamn förekom dessutom i mönstersamlingarna till tidigare utgåvor av säkerhetsordningarna men i en annan ordning. Ett exempel finns hos Ekeving. Min fiktiva värld med undantaget Reginelund och ytterligare några mellanliggande hållplatser har sitt ursprung i den först nämnda mönstersamlingen från 1979.
Härunder ses en grafisk tidtabell från det avsevärt tråkigare åttiotalet från samma mönstersamling efter ett antal ändringstryck.
Mönstersamlingens version av bibanan från Storköping slutar i Rosberga så här får man tänka sig att under femtiotalet har den fortsatt och kanske ännu fortsätter till Reginelund, fördelen med vår sorts tidsmaskiner är ju att parallella verkligheter kan fortsätta opåverkade mot framtiden. Dessutom tänker jag mig en smalspårig rest mellan Stålby och Larstorp utifrån linjebokens framsida i mönstersamlingen. De var ofta ordnade i en sådan hierarki så att smalspårs och vut-banor redovisades sist och huvudlinjen i distriktet först. Detta helt fiktiva trafikdistrikt men med företeelser hämtade ur verkligheten syns på översiktskartan nedan.
Namnet Reginelund kommer inte av den alldeles utmärkta finlandssvenska skådespelerskan Regina Lund utan har en bakgrund från en anmoder i vår egen släkthistoria och den Reginan kan beses på ett i kyrkväggen inmurat sarkofaglock i Byarum.
Hur som helst; efter att jag i några delar avslutat linjebeskrivningen återfinns fortsättningen så småningom i ”Dioramor” och kanske med utvikningar i ”Trafik”.
De bästa och vänligaste hälsningar!
Baronen
PS: Föresten!, jag påstod i en helt annan tråd att på en fiddle yard härskar Gammel Jerk själv. Varför?