Toppbilden, visa:    


Vi är alla samlare, eller?

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Vi är alla samlare, eller?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det ligger en del prylar i byrålådorna och i garderoberna som då och då dyker upp. Nu senast hittade jag armbandsklockan jag köpte inför min första långresa med Älvsnabben 1976. Jag hade bestämt mig då för att skaffa en "tuff" klocka när jag blivit överfurir och skulle ut på en längre resa, alltså en present till mig själv. Berättade för min pappa mina planer och pappa tog med mig till en "bättre urmakare i Malmö" som han kände. Jag fick se en "tuff" klocka med tidtagarfinnes och erbjöds klockan till ett bra pris, vill minnas att det var tusen kronor och några hundralappar till, alltså mer eller mindre en månadslön 1976. Hur som helst köptes klockan och jag använde den i ett tiotal år så den blev en aning sliten. Har två speciella minnen, dels att jag såg samma (?) klocka i en affär i Singapore under långresan (priset där var ungefär detsamma som jag några månader tidigare betalde i Malmö), dels att klockan nära höll på att hamna på botten när jag debarkerade en av 8:a huggarna via en repstege och klocklänken hakades upp. Klockan räddades och användes ett tiotal år till varpå den förpassades till skrivbordslådan. Så idag dök klockan fram och jag tittade närmre på den. Det handlar om en Omega Speedmaster Professional som jag som sagt köpte 1976 och som har originallänken kvar. Jag har inget större intresse av klockan utan tänkte låta något av syskonbarnen ta över den men innan jag bestämmer mig undrar jag om värdet i ren rättvisa mot ungarna, sökte på nätet men blev inte klok då priserna varierade från någon tusenlapp till åtskilliga, hur gör jag?

/Ola

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Vi är alla samlare, eller?

Inlägg av Baronen »

Hej Ola!

Nog borde det finnas något forum för klocksamlare på nätet att konsultera. Självfallet finns risken att presumtiva köpare nedvärderar. Svenskt Militärhistoriskt bibliotek har en urmakare, Anders Mattsson som tagit fram ett antal repliker av klassiska militärur. Kanske är han ”kontaktbar”. Intressant att fascinationen för ”tuffa klockor” fanns redan 1976. Själv skaffade jag det första fältmässiga uret någon gång på 80-talet. Kolla också klocksnack.se

Hlsn.
Baronen

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Vi är alla samlare, eller?

Inlägg av HLS »

Hej Ola,

Du bör nog ta kontakt med en renommerad urmakare som jobbar med kvalitetsur. Begagnade Omega är eftertraktade, och det finns en mängd småhandlare där ute som försöker göra sig en hacka på att handla med begagnat. Hade du bott i Göteborg hade jag rekommenderat att du tog kontakt med Mariaplans ur, en av våra kvarvarande yrkesmän i branschen. Jag har också en kontakt i Göteborgs Horologiska sällskap, så jag kan höra mig för där.

Värdet hänger lite ihop med skicket så klart. Det går alltid att byta glas, om det är repigt. "Original är dock bäst"

Min dotter ärvde en Omega Seamaster av en släkting. Den är just nu i Schweiz på renovering. De blev lite upphetsade när hon skrev till fabriken o frågade.

Ifall du sänder mig en bild via PM på boettlocket (med serienummer och allt) och framsidan så kan jag bifoga till min urmakarbekant.

Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Vi är alla samlare, eller?

Inlägg av Lihkströmsverken »

HLS skrev: 30 maj 2021, 11:31 Ifall du sänder mig en bild via PM på boettlocket (med serienummer och allt) och framsidan så kan jag bifoga till min urmakarbekant.
Hälsningar
Hans
Jag har inte så mycket information mer än att den är köpt 1976.

Omega bild 3.JPG

"Serienummer"? Baksidan har bara (?) texten "SPEEDMASTER", "Sjöhästen" och så tecknet för Omega. Kan serienummer ses om jag skruvar loss "boetten" något som jag aldrig gjort på klockan?

/Ola

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Vi är alla samlare, eller?

Inlägg av cgn1954 »

Den 3:e september kommer Antikrundan till Ystad.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Vi är alla samlare, eller?

Inlägg av HLS »

Lihkströmsverken skrev: 30 maj 2021, 11:52
HLS skrev: 30 maj 2021, 11:31 Ifall du sänder mig en bild via PM på boettlocket (med serienummer och allt) och framsidan så kan jag bifoga till min urmakarbekant.
Hälsningar
Hans
Jag har inte så mycket information mer än att den är köpt 1976.


Omega bild 3.JPG


"Serienummer"? Baksidan har bara (?) texten "SPEEDMASTER", "Sjöhästen" och så tecknet för Omega. Kan serienummer ses om jag skruvar loss "boetten" något som jag aldrig gjort på klockan?

/Ola
Hej Ola
Ta inte isär den.
Många modeller hade en del insignia och serienumret på baksidan. Så inte denna.
Jag tar bilden och skickar till min bekant
Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Vi är alla samlare, eller?

Inlägg av d680ae »

Lihkströmsverken skrev: 29 maj 2021, 22:42 Vi är alla samlare, eller? ...
...
Jag har haft liknande funderingar kring ett "lådfynd" bestående av en 7 år äldre Omega Constellation, så jag följer ämnet med intresse. Håll gärna tråden uppdaterad fram till slutligt utfall.

Användarens profilbild
småländska-rallare
Inlägg: 551
Blev medlem: 19 apr 2012, 20:33
Kontakt:

Re: Vi är alla samlare, eller?

Inlägg av småländska-rallare »

Baronen skrev: 30 maj 2021, 00:12 Hej Ola!

Nog borde det finnas något forum för klocksamlare på nätet att konsultera. Självfallet finns risken att presumtiva köpare nedvärderar. Svenskt Militärhistoriskt bibliotek har en urmakare, Anders Mattsson som tagit fram ett antal repliker av klassiska militärur. Kanske är han ”kontaktbar”. Intressant att fascinationen för ”tuffa klockor” fanns redan 1976. Själv skaffade jag det första fältmässiga uret någon gång på 80-talet. Kolla också klocksnack.se

Hlsn.
Baronen
http://www.timetotalk.se/timetotalk/klo ... eb848ee44b

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Vi är alla samlare, eller?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Fick idag ett tips att titta på Engelska Antikrundan på SVT. Tack vare SVT play kunde jag snabbt hitta programmet och exakt (!) min klocka. Omega Speedmastern hade exakt samma data på armbandslänken "1175" och den förevisade klockan var köpt i stort sett samtidigt som min. Man värderade den till mellan 5000 och 6000 Pund men min är mer sliten, smutsig och går inte. Dock var det en intressant värdering som visar att det ibland kan löna sig att "vara samlare" och inte kasta bort saker.

Nu får jag ta mig en rejäl funderare på hur jag skall hantera det hela gentemot mina syskonbarn.

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"