Toppbilden, visa:    


Aktuellt från Frykmodell - Både positiva och negativa uppgifter.

Här har Hobbyhandlaren plats att visa sina produkter och nyheter.
frykmodell
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 aug 2012, 21:49

Aktuellt från Frykmodell - Både positiva och negativa uppgifter.

Inlägg av frykmodell »

Vårrapport från Frykmodell - Med både positiva och negativa uppgifter.

Modellbyggeriet har ju under senaste året lite oplanerat fått en förskjutning mot "modeller, en bra bit vid sidan av spåret"
med 3D-printade agrikultur-maskiner som traktorer och slaghackar.
Därför kändes det bra att åter få in byggsatserna av 80-talsvagnarna i sortimentet igen och nu i april finns en ny mindre omgång hemma på lager igen.

Men som sagt, på säljsidan har "vid sidan om-produkterna" varit populära under det senaste året.
Byggsatser till omkring 450 traktorer av olika typ och storlek har levererats. Och efter veckans leverans av 60 slaghackar till ett par handlare i Danmark har det nu tillverkats 350 byggsatser
varav drygt 200 levererats just till Danmark, moderlandet för "grønthøsteren" som tillverkades i Taarupfabrikerna.

En mellanstor bild - 600 px bred
Men det roliga kan också ha en baksida.

Och jag får tyvärr informera om att modellbyggeriet kommer att göra ett uppehåll över sommaren med produktionen av 3D-printade delar.


- De klassiska etsade byggsatserna påverkas inte av neddragningen
- 3D-produkter som traktorer och de kompletta 80-talsbyggsatserna med underreden säljs så länge de finns på lager
Jag hoppas kunna återuppta produktionen i viss omfattning till höstens byggsäsong

Orsaken är att jag börjat få återkommande problem med elaka utslag på huden.
Jag misstänker starkt ett samband med det flytande resinet och rengöringsvätskorna som används vid 3D-printningen,
men det kan även bero på något annat. Därför behöver jag göra ett längre sammanhållet uppehåll med total avhållsamhet från 3D-printningen för att
hoppas att det läker ut och sedan försöka utröna orsaker och samband.
En liten bild - 200 px bred bara

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Aktuellt från Frykmodell - Både positiva och negativa uppgifter.

Inlägg av cgn1954 »

Aj då, var försiktig...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Aktuellt från Frykmodell - Både positiva och negativa uppgifter.

Inlägg av Johan Molin »

Skyddshandskar! Det gäller att vara försiktig.

Men helt rätt: Du måste låta det läka ut ordentligt, och fundera över säkerhetsdetaljer inför pånyttfödd produktion. Krya på dig!

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Aktuellt från Frykmodell - Både positiva och negativa uppgifter.

Inlägg av ollef »

Johan Molin skrev: 28 apr 2021, 11:07 Skyddshandskar! Det gäller att vara försiktig.
Men helt rätt: Du måste låta det läka ut ordentligt, och fundera över säkerhetsdetaljer inför pånyttfödd produktion. Krya på dig!
Jo, tack, ska göra så gott jag kan.
Det svåraste blir väl att följa sina egna uppsatta restriktioner och inte "jamen bara en liten körning....."

Skyddshandskar och en genomtänkt rutin har jag haft sedan tidigare, men det har tydligen inte varit tillräckligt.
Får bl.a kolla på alternativa tvättvätskor.
Sedan verkar det som om Astravaccinet som bieffekt gav en extra kick då utslagen blev värre och det dök upp liknande utslag på andra "större ytor" ett par dagar efter dos 1.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Aktuellt från Frykmodell - Både positiva och negativa uppgifter.

Inlägg av Johan Molin »

Förvånar mig inte alls. Man förefaller ha stoppat in en massa olika antigener i Astras vaccin. Därav, tror jag, de otäcka biverkningar som några kvinnor fått.

Själv fick jag första dosen i dag, Pfizer. Jag hade tagit vilket jag än fått - tycker det är en sorts samhällsplikt - men jag var inte direkt ledsen över vilken sort det blev.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Aktuellt från Frykmodell - Både positiva och negativa uppgifter.

Inlägg av H0n3 »

Hmmm, inte bra att 3D-utskrivandetorsakar dåliga medicinska effekter, var försiktig.

En liten fråga: har du arrangerat någon form av särskilt utsug från skrivaren ut ur lokalen/rummet? Det är inte bara resinet som ger obehagliga ångor/avgaser utan också ABS t ex. Jag har sett rekommendationer på att bygga en särskild "ytterlåda" med fönster runt skrivaren kopplad till ett separat utsug som leder ut eventuella gaser/ångor ut ur rummet. Det hjälper förstås också när tvättvätskor används då deras ångor inte heller är nyttiga. Det här låter lite besserwissigt känns det som, men det är menat i all vänlighet och omtanke.

Att använda handskar vid hantering av tvättvätskor är också något man inte får slarva med.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Mallet
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 mar 2017, 14:07

Re: Aktuellt från Frykmodell - Både positiva och negativa uppgifter.

Inlägg av Mallet »

Det var ju inte kul.
Orsaken kan va svår att utreda.
Har själv haft mer eller mindre svåra eksem hela min yrkesverksamma tid.
Det är lätt att stirra sig blind på olika orsaker, vätskor o dyl men en ofta förbisedd sak är ju skyddshandskar. Det finns en uppsjö av såna, med o utan talk, rågummi, syntetgummi osv. Nitril är ett väldigt suspekt material som bla kan ge fula, varande kontakteksem på hästar. För mig har vanliga enkla plasthandskar funkat bäst. Lite sladdriga och svårare med finliret kanske. Billigast definitivt. Den smörja som varit bäst genom åren heter A-salva.
Fet A vitaminiserad salva.
Finns nog bara i hälsokostbutiker.
Mvh LH

Skriv svar

Återgå till "Kommersiell försäljning"