Toppbilden, visa:    


Fråga om en X10-modell

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Fråga om en X10-modell

Inlägg av Jan »

Jag har en X10-modell (utan motor) som jag haft i cirka 20 år. Den verkar vara i skala H0 och är placerad på en bit räls som i sin tur är monterad på en träbit. Det finns även en huv av plexiglas som jag demonterat för att kunna ta de foton som syns nedan:

Bild

Bild

I botten på träunderlaget sitter den här klisterlappen (blev lite suddig ser jag):

Bild

Är det någon som vet något om den här modellen? All info är av intresse.

Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av Svante Andersson »

Modellerna av SJ X10 är från början framtagna av firman UGJ. Därifrån levererades vad jag vet inga kompletta fordon. De har under åren även sammansatts/färdigställts i olika målningar av föreningen Sällskapet Westerås Banbyggare (SWB) men där är verksamheten nedlagd.
Numera finns restlagret av korgar hos firman Lokstall1 http://www.lokstall1.se/ men syns inte på hemsidan. Drivningar kan levereras från en annan Västeråsfirma ByggSvenskt.nu/Dekaler o etsat http://www.byggsvenskt.nu/ finns inte på hemsidan, måste beställas genom direktkontakt.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av Jan »

Tack för din utförliga information Svante. Kul att delarna fortfarande finns att få tag på.

För tillfället har jag X10:an som prydnad på ett bord men jag får väl se vad som händer framöver. Det är tyvärr inte min skala men man vet aldrig.

Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av TuveB »

Var det inte någon (Svenska Järnvägsmodeller?) som annonserade om färdigbyggda X10 modeller i AoH på 90-talet? Handlar det om en sådan modell i detta fallet? Vet att även SWB erbjöd "byggtjänst".
#JB17

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av alsum »

Kan X10 med drivningar från vitrinsskåp modell. Ombygga lite. Bara ändra underrede. Om det går.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av Jan »

@TuveB: Det är möjligt att du har rätt Tuve. Jag fick modellen i färdigt skick någon gång 1989 - 1994 och har bara haft den stående "på hyllan" sedan dess.

@Affetuff: En kunnig byggare kan säkert bygga om den till en fungerande modell men då behöver man skaffa en bana i skala H0 för att kunna köra med den. Just nu saknas både plats och pengar men det kanske blir verklighet när mina ögon tycker att skala N är för smått.

Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

SK751
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 jun 2012, 13:52

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av SK751 »

Är modellen händelsevis till salu?

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av Tågklareraren »

Gick en sådan här på Tradera för några dagar sedan för 4200:- (utan motor).

Och här är en med motor:
http://www.tradera.com/lokaltag-skane-a ... _179654166
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

SK751
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 jun 2012, 13:52

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av SK751 »

Löjeväckande priser...

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av LYR »

Bakom namnet Svenska Järnvägs Modeller HB i Helsingborg stod bl.a. Peter Behr, som såg till att slutmontering, distribution och marknadsföring gjordes.
Själv var jag med och utförde originalen till dekalerna, som gjordes för lokaltrafiken i Stockholm-SL, Göteborg-GL, och Skåne-Pågatågen.
/LYR

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av 1956 »

SK751 skrev:Löjeväckande priser...
Måhända, men det är som alltid marknaden som styr vilket/vilka priser som gäller...om man nu inte har oturen att befinna sig i Nordkorea, Kuba, Venezuela eller i några andra stater med liknande statsskick här på jordklotet.

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av Tågklareraren »

Själv är jag stolt ägare av denna Vl-maskin som jag åkt åtskilliga ggr med.

Bild
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

SK751
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 jun 2012, 13:52

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av SK751 »

Trevlig modell, som jag vill minnas att du köpte för strax över 1500 kr på Tradera för ett tag sedan...

SK751
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 jun 2012, 13:52

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av SK751 »

1956 skrev:
SK751 skrev:Löjeväckande priser...
Måhända, men det är som alltid marknaden som styr vilket/vilka priser som gäller...om man nu inte har oturen att befinna sig i Nordkorea, Kuba, Venezuela eller i några andra stater med liknande statsskick här på jordklotet.
Jag måste misstagit mig, Tågklareraren köpte såklart sin modell i Nordkorea till fastpris. Vilken pajaskommentar 1956, men jag hade inte väntat mig annat. I fallet med högt utgångspris och därtill dolt reservationspris är det knappast marknadsstyrt pris som gäller.

SK751
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 jun 2012, 13:52

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av SK751 »

LYR skrev:Bakom namnet Svenska Järnvägs Modeller HB i Helsingborg stod bl.a. Peter Behr, som såg till att slutmontering, distribution och marknadsföring gjordes.
Själv var jag med och utförde originalen till dekalerna, som gjordes för lokaltrafiken i Stockholm-SL, Göteborg-GL, och Skåne-Pågatågen.
/LYR
Kul kuriosa! Hur många modeller gjordes?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av 1956 »

SK751 skrev:I fallet med högt utgångspris och därtill dolt reservationspris är det knappast marknadsstyrt pris som gäller.
Det är alltid marknaden som styr priset, utom i Nordkorea, Kuba....!

PS. Men jag tror iofs inte att det handlas så mycket med mj-prylar där, varken på Tradera eller i andra sammanhang DS.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av Johan Molin »

Det är väl inte mycket konstigare än att om alla tycker utropspriset är för högt så blir det ingen försäljning. Jag tänker inte köpa den, då hade det till att börja med krävts en målning i Östgötatrafikens färger. Och elektrifiering av MHJ. Och måhända ett lägre pris, rent tekniskt är det ju ingen sprillans ny modell.

Så blir det inga bud får väl "Tandfantomen" prova en gång till med ett lägre utropspris. Men folk har ju köpt saker på Tradera för hemskt mycket högre överpris än så ... 8-)

I Region Skåne är det regiondirektören, dvs kunden, som bestämmer priserna ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: I Region Skåne är det regiondirektören, dvs kunden, som bestämmer priserna ...
...så här långt! Tills att väljarna i nästa val säger vad de tycker om det!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av Johan Molin »

Tror tyvärr det blir likadant då. Möjligen med en utbytt regiondirektör, det får man i alla fall hoppas.
När han som nytillträdd skulle presentera sig för personalen i Malmö hyrde man in största aulan på sjukhuset, och den blev sprängfylld, Varefter han inledde med: — Ojdå, då mycket folk! Jag som trodde ni måste arbeta. Då kan ni ju inte ha så mycket att göra ...

Apropå X10:or alltså.

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av Tågklareraren »

SK751 skrev:Trevlig modell, som jag vill minnas att du köpte för strax över 1500 kr på Tradera för ett tag sedan...
Jo det stämmer. Det var ett fynd!
Jag köpte den av L-E Boberg som skriver om mj i tidningenTåg.
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av Svante Andersson »

SK751 skrev:
1956 skrev:
SK751 skrev:Löjeväckande priser...
Måhända, men det är som alltid marknaden som styr vilket/vilka priser som gäller...om man nu inte har oturen att befinna sig i Nordkorea, Kuba, Venezuela eller i några andra stater med liknande statsskick här på jordklotet.
Jag måste misstagit mig, Tågklareraren köpte såklart sin modell i Nordkorea till fastpris. Vilken pajaskommentar 1956, men jag hade inte väntat mig annat. I fallet med högt utgångspris och därtill dolt reservationspris är det knappast marknadsstyrt pris som gäller.
Skulle tro att det är du som står för pajaseriet i den här tråden... och varfår skulle ett pris på något vara löjeväckande? Det finns folk med så mycket pengar att de inte behöver fundera på vad som är marknadsmässigt.
Tandfantomen själv är ju beredd att lätta på lädret... jag sålde mitt Brimalm A-lok till honom när Mg:n utannonserades och fick ut så att jag gick plus förutom att jag fick ett Mg-lok. Men räkna får du göra själv...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Draken Puff
Inlägg: 386
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
Ort: Sundsvall

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av Draken Puff »

Jag instämmer i löjeväckande priser som uttalande.
Vill dock lägga till "lågt"
Undrar vilket värde min Brimalm-moddade motoriserade fullt körbara skulle motsvara.
Obs ej till salu
Puff
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av Lihkströmsverken »

Lite mj-historia med tanke på tråden.

Letade fram lite om just X10:orna ur mina anteckningar och fick fram följande;

Mina två omotoriserade monteringssatser av Pågatåg köpte jag redan i maj 1991 och då till ett riktigt bra pris om 650 kr styck. Det skall noteras att detta var målade monteringssatser som krävde en hel del filande, främst med fönstern, och även om det var en hel del etsade detaljer var t.ex. strömavtagaren av tyskt standardutförande.

Jag kompletterade mina med Entecs svenska strömavtagare och skaffade en drivning från Brimalm (pris 1991 om 2450 kr).

Tittade också i en katalog från "SWB" (1995) och hittade där följande prisuppgifter
Omålad grundsats 775 kr
Förarbetad monteringssats (målad Pågatåg) 1295 kr
Färdigmonterad omotoriserad modell 1900 kr
Färdigmodell med drivning (SWB egen) 3150 kr

Med detta i beaktande, och troligen inte en alltför stor serie, är därmed priser över 5000 kr idag för en körklar modell ett realistiskt pris.

Att jag sedan fick mina två pågatåg 1991 till ett riktigt bra pris är en annan sak och dessa har jag inga planer på att avyttra.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av Johan Molin »

Ja, "marknaden" ser väl inte på köpslagande i termer av löjeväckande eller inte. Take it or leave it är väl mer pang på rödbetan. Och där gör vi ju alla enskilda val.

Jag tänker inte köpa pågatåget för 7.000 kronor oavsett hur många gånger jag har åkt med detsamma. Men jag har å andra sidan fullt schå, både arbetsmässigt och ekonomiskt, om jag ska få till min hundraårsvision av västra Östergötland, och då måste man ju välja bort godbitar, som D, Da, F, Ra-lok mm. Hg-loket användes för lokal persontrafik mellan Motala och Mjölby, men ändå...

Och det var i Mjölby som snälltåget söderifrån bytte till ångloket litt F 1200 för vidare färd mot Stockholm, som dock slutade i rasmassorna vid Getå. Men det får jag väl nöja mig med att beskriva när jag kommer dithän. Det finns f.ö. tillräckligt att skriva om om PER BRAHE några veckor senare ...

Summa summarum: Vem som helst har väl rätt att lägga ut en pryl på Tradera och begära vad man vill. Det är då mycket värre med "finter" i form av att ha skapat flera olika konton och försöka trissa upp en budgivning genom att som säljare delta i densamma, eller försöka sälja någonting under falska premisser ...

tågtyckarn

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av tågtyckarn »

Ett litet påpekande, ordet löjeväckande betyder i praktiken om någon skrattar åt det, det kan mycket väl vara så att en del människor skrattar åt vad någon annan betalar. :)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av 1956 »

SK751 skrev: Vilken pajaskommentar 1956, men jag hade inte väntat mig annat.
Kan du förklara närmre vad du menar med det uttalandet?!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av kilowatt »

kommer att täknka på min Morfar, han hade nog sagt "surt sa räven".......

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av Johan Molin »

det kan mycket väl vara så att en del människor skrattar åt vad någon annan betalar.
Fast i det här fallet var det som ansågs löjeväckande själva priset; alltså vad någon ville ha betalt ...

tågtyckarn

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av tågtyckarn »

Jo, men det finns i praktiken olika marknader för folk med olika inkomster. Priset du får i koloniområdet av grannen du känt i trettio år är inte direkt marknadspriset.

Och hade jag väldigt mycket pengar skulle jag nog ha handlat av den handlare jag trivs med inte den som ger en tusing i rabatt.

Det är inget fel att betala ett högre pris för att få exakt det man vill ha även om någon annan inte förstår varför.


Har jag rört till det tillräckligt för mig eller vill ni jag ska fortsätta????? :lol: :lol: :lol:

Calle W
Inlägg: 179
Blev medlem: 23 jun 2012, 18:51

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av Calle W »

När min pappa var informationschef på det som då hette ABB Traction i slutet av 80-talet och början av 90-talet så hade han ett vitrinskåp med alla X10 varianter som de hade levererat på sitt kontor. Tyvärr fick han inte ta med den hem när han slutade. Någon i Västerås som vet om de modellerna finns kvar i Bombardiers ägo eller om de är slängda?
/Calle W
Alla utom jag vet hur det ska gå.HJÄLP!(Bob Hund Tralala lilla molntuss)

Jaginte
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 feb 2013, 23:32

Re: Fråga om en X10-modell

Inlägg av Jaginte »

Är motorvagnen till salu?
Du kan nå mig på snygging89@hotmail.com

Skriv svar

Återgå till "Svenska Motorvagnar"