Toppbilden, visa:    


SJ litt. Kö/Udg som modell

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

SJ litt. Kö/Udg som modell

Inlägg av LYR »

I M0DELLJÄRNVÄGSMAGASINETS mars-nummer framgår att det danska företaget Dekas planerar en modell av Kö/Udg,
vilken är mycket välkommen
Kö - Udg Dekas.jpg
vagnen kommer dels som öppen men också med luckor.
De användes i transport av bl.a. spannmål, kalk och sand.
/LYR
Bilagor
Kö.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: SJ litt. Kö/Udg som modell

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det är ju en utomordentligt trevlig nyhet, "precis vad hästholmenbanan behöver". Vi har ju haft långa diskussioner, vad jag minns både här och på gamla Stinsen, om dessa sädesärlor, så de har varit efterlängtade!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: SJ litt. Kö/Udg som modell

Inlägg av PeO »

Kan förbeställas i Moth Virgin, t.ex
https://modellcentralen.se/webbshop.htm ... ant/226680

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: SJ litt. Kö/Udg som modell

Inlägg av Johan Molin »

... vilket redan är gjort så snart nyheten släpptes ...

Geranium84
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 feb 2012, 21:55

Re: SJ litt. Kö/Udg som modell

Inlägg av Geranium84 »

Av bilderna på första batchen av vagnar så är det bara luckvarianten som står på menyn.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: SJ litt. Kö/Udg som modell

Inlägg av Johan Molin »

Skulle misstänka att fortsättningen beror på hur pass bra de första säljer. Versionen med öppet tak borde ju vara enklare att producera ...

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: SJ litt. Kö/Udg som modell

Inlägg av larsess »

Och jag, som så länge sett fram emot att köra många "sädesärlor" på banor och moduler hoppas på att de även kommer som Udg, det littera de bar mellan 1967 och 1980. Och, som ovan, gärna i den öppna versionen som oftast täcktes av grå-grön presenning. Men de annonserade versionerna är en mycket lovande början!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: SJ litt. Kö/Udg som modell

Inlägg av Johan Molin »

Om jag inte minns fel skulle de säljas som Udg med två olika nummer, i den här täckta versionen.
M h t den otroligt fina detaljrikedom DEKAS fabriksproducerade modeller har, så borde ju dessa sälja bra. Alla modelljärnväg med självaktning borde "stödköpa" sädesärlan. Pengar är väl det bästa sättet att få DEKAS att fortsätta producera svenska modeller!

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: SJ litt. Kö/Udg som modell

Inlägg av larsess »

Hej igen!
Av någon anledning aviserar Dekas att de kommer med vagnen som den ursprungliga litt Kö, dess beteckning fram till 1967-68, samt med littera EFTER 1980 då den fick litt Udkkpp! Av någon anledning hoppar man över den långa och betydande perioden 1968-80, en period som av många MJ-rallare idag torde upplevas som barn- och ungdomens nostalgiska epok. Därav tror jag denna version skulle sälja mycket bättre än epoken efter 1980, -samt den öppna versionen, förstås. Det blir ju inköp ändå så klart men jag måste "ragga" dekaler till rätt epok....
/Larsess

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: SJ litt. Kö/Udg som modell

Inlägg av Johan Molin »

Minnet är bedrägligt. När jag nu tittar i deras katalog så ser jag att det du skriver stämmer. Jag hade dock för mig att ursprungligen det fanns två vagnar lite Udg med i katalogen, men uppenbarligen mindes jag fel – såvida de inte ändrat sig plötsligt, vilket väl verkar mindre sannolikt.

Den som har lobbat för att dessa vagnar skulle tillverkas har således ett drygt jobb framför sig ...
Tre täckta vagnar med litt Udg, sedan ett gäng vagnar utan tak med tre nummer för Kö, tre nummer för Udg, och tre nummer med Udgkksqzö eller vad tusen de nu heter i modern tid ... :?

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"