Toppbilden, visa:
BR55 från Rivarossi
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
BR55 från Rivarossi
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Ån ... 30592.html
Har noterat att Rivarossi tänkt ge ut en upplaga av Br 55 (SJ litt Ga). Undrar om det finns utrymme för någon med tungt inflytande i Sverige att lobba för en svensk version?
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
- Ort: Kalmar
Re: BR55 från Rivarossi
Med tanke på att den funnits i modell kanske inte intresset är så stort.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Re: BR55 från Rivarossi
Om det blir en bra modell! Så varför inte.Beeblebrox skrev: ↑18 mar 2021, 21:14 Med tanke på att den funnits i modell kanske inte intresset är så stort.
Trix / Märklin modellen har riktigt tråkigt stora hjulflänsar och den gamla FLM är väll ganska för stor. Piko modellen har nog bäst före datum.
Skall bli kul att se hur loket kommer att se ut och om det är möjligt att kanske konvertera med GB panna.
BJ
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: BR55 från Rivarossi
När jag har tittar runt på Ebay, och i viss mån Tradera, för att leta reda på ett svenskt Ga, upptäcker jag att det försvinner lika fort som de dyker upp. Så sannolikt finns en marknad.
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 10 jul 2012, 11:35
Re: BR55 från Rivarossi
Jag kollade hjulen på ett TRIX BR 55, art nr 22532, som är tänkt att någon gång i framtiden ska förvandlas till G2 1414, om det nu finns så mycket framtid kvar. Resultatet var inte helt tillfredsställande. Flänshöjden ligger precis på maxvärdet för NEM 310, 1,2 mm, och back-to-back-måttet är för litet, ner mot 14,15 mm.
Re: BR55 från Rivarossi
Just så.Kjedlund skrev: ↑20 mar 2021, 13:22 Jag kollade hjulen på ett TRIX BR 55, art nr 22532, som är tänkt att någon gång i framtiden ska förvandlas till G2 1414, om det nu finns så mycket framtid kvar. Resultatet var inte helt tillfredsställande. Flänshöjden ligger precis på maxvärdet för NEM 310, 1,2 mm, och back-to-back-måttet är för litet, ner mot 14,15 mm.
Har letat efter ersättningshjul. Men inte hittat något som är enkelt. Axeln har ju något avvikande mått från vanligt. Bygger nog på Märklin i grunden.
BJ
Re: BR55 från Rivarossi
Hur stort skulle ett problem med att justera kritiska hjulmått vara? Om nu B-måttet är ett par tiondelar för litet, hur är det då med K- eller spårviddsmåtten? Hur ser möjligheterna att pressa ut hjlstommarna på axeln ut? Drev på axlarna? Hur är möjligheterna att svarva stommarnas breddmått, ytbehandlingar eller annat som komplicerar?
Hur är tillgången på redan publicerade förslag till problemlösning om nu dessa måttavvikelser i praktiken utfaller som problem med gångegenskaperna?
Re: BR55 från Rivarossi
Axlarna går att plocka ur loket för diverse åtgärder.d680ae skrev: ↑20 mar 2021, 14:41Hur stort skulle ett problem med att justera kritiska hjulmått vara? Om nu B-måttet är ett par tiondelar för litet, hur är det då med K- eller spårviddsmåtten? Hur ser möjligheterna att pressa ut hjlstommarna på axeln ut? Drev på axlarna? Hur är möjligheterna att svarva stommarnas breddmått, ytbehandlingar eller annat som komplicerar?
Hur är tillgången på redan publicerade förslag till problemlösning om nu dessa måttavvikelser i praktiken utfaller som problem med gångegenskaperna?
Mitt Trix Ga (22036) har bättre BB ca 14,35 på alla axlar. Så det går bra på alla spår.
Helt klart så har loket modifierade Märklin trerälshjul. Axlarna är nedsvarvade på ena sidan så att isolerande bussning får plats.
Loket driver på axel 4 och den har slirskydd även axel 1 har slirskydd! Det är så typiskt trerälslok man kan komma.
Det är riktigt synd att hjulen har så grov standard på ett i övrigt riktigt fint lok.
Tycker det är ganska så underligt att ingen tysk firma tagit fram utbytesaxlar till detta lok.
BJ