Toppbilden, visa:    


Mjölkbil, men vilket märke???

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Mjölkbil, men vilket märke???

Inlägg av Johan Molin »

Fick en grupp fina bilder från mina sagesmän (kvinnor) i västra Östergötland, och bland dessa fanns denna mjölkbil vid Kvarntorp. Men vad är det för vehikel? Dags att sätta på er lornjetterna töser och grabbar!
12 Mjölkbilen vid Kvarntorp.jpg

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Mjölkbil, men vilket märke???

Inlägg av Kjedlund »

På den tiden detta begav sig fanns det lastbilar av många fabrikat på svenska vägar, så det kan ju egentligen vara nästan vad som helst. Det enda som syns av bilen är ju hjulen. Sex hjulmuttrar och formen på hålen i hjultallriken ser ut som Volvo-hjul på tidiga "rundnosar". Tanken under flaket ser ut som ett mindre oljefat som hängts dit i efterhand, - ser inte ut som en originalmonterad bränsletank. Volvo var ju ingen ovanlig bil så sannolikt är det en sådan.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Mjölkbil, men vilket märke???

Inlägg av Anna-Carin »

Den som har originalet kanske kan ta fram luppen och försöka utläsa registreringsnumret? Det ser ut som E 25 + två siffror till.

Bland polismeddelanden om nyregistrerade bilar finns denna: E 2542, inregistrerad 1922-12-22, lastbil, 40 hk, bärkraft 2900 kg, egenvikt 3591 kg, ägare Lantmännens mjölkförsäljningsförening i Norrköping.

1922 var tydligen före Volvos tid, och bilden är väl senare än så med tanke på fälgarna, så det är knappast ovanstående lastbil på bilden - men jag undrar hur långt fram i tiden man behöll registreringsnumret och överförde det till sin nästa bil? Det kanske är Lantmännen som är ute och kör ändå.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mjölkbil, men vilket märke???

Inlägg av ford1929 »

borde vara en Volvo.....skidmössor på gubbarna ....årtal ?.
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölkbil, men vilket märke???

Inlägg av Johan Molin »

Tydligtvis tidigt 50-tal.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölkbil, men vilket märke???

Inlägg av Johan Molin »

Hatten av för Kjell! Jag fick svar ikväll att ”Sven Linné hade alltid volvolastbilar”. Så från två olika infallsvinklar har jag nu fått bekräfta att det var en Volvo!

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"