Hallå!
Har NMJ svenska personvagnar strömupptagning på alla hjulaxlar för belysning?
Toppbilden, visa:
NMJ svenska personvagnar
Re: NMJ svenska personvagnar
Eller är det bara strömupptagning på ena sidan? Jag har en Brawa vagn som har strömupptagning på alla hjulaxlarna eftersom dom vilar sig på en strömbleck som ligger på insidan av vagnarnas boggier.
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: NMJ svenska personvagnar
Den där grejen passar bara i vissa av NMJs Norska (NSB B7) Topline vagnar vilka är förberedda för innerbelysning. Jag försökte hitta den i NMJs webbkatalog men det gick dåligt. Den har antagligen utgått. Den nuvarande innerbelysningsprodukten heter 105.990 och passar i NSB B3 serien av vagnar vilka finns till salu för närvarande.
Såvitt kan ses på NMJs hemsida är inga av NMJs svenska vagnar förberedda för innerbelysning.
Jag skulle inte köpa NMJs sats för NSB vagnarna i tron att den passar eftersom både innerbelysningssatsen och NSB vagnarna är av betydligt senare konstruktion än de svenska personvagnarna. Passar det är det förmodligen ren tur.
Det får antagligen blir ett frilansjobb med ESU innerbelysningssatser eller liknande:
http://www.esu.eu/produkte/innenbeleuchtungen/
Det borde gå att göra ett besök i en hobbyaffär och kika ifall NMJ vagnarna har enkel- eller dubbelisolerade hjulaxlar, så uppstår inga problem därav.
Om det är långt till hobbyaffären går det ju att skriva till NMJ och fråga på info@nmj.no
Såvitt kan ses på NMJs hemsida är inga av NMJs svenska vagnar förberedda för innerbelysning.
Jag skulle inte köpa NMJs sats för NSB vagnarna i tron att den passar eftersom både innerbelysningssatsen och NSB vagnarna är av betydligt senare konstruktion än de svenska personvagnarna. Passar det är det förmodligen ren tur.
Det får antagligen blir ett frilansjobb med ESU innerbelysningssatser eller liknande:
http://www.esu.eu/produkte/innenbeleuchtungen/
Det borde gå att göra ett besök i en hobbyaffär och kika ifall NMJ vagnarna har enkel- eller dubbelisolerade hjulaxlar, så uppstår inga problem därav.
Om det är långt till hobbyaffären går det ju att skriva till NMJ och fråga på info@nmj.no
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: NMJ svenska personvagnar
NMJ:s 40-talsvagnar har plastaxlar, vilket innebär att axlarna är dubbelisolerade, medan 60-talsvagnarna har enkelisolerade axlar.
Re: NMJ svenska personvagnar
Hejsan!
Det var inte det jag frågade efter, utan om NMJ svenska personvagnar har strömupptagning på alla hjulaxlar för belysning.
Alltså förbered för belysning.
Det var inte det jag frågade efter, utan om NMJ svenska personvagnar har strömupptagning på alla hjulaxlar för belysning.
Alltså förbered för belysning.
Re: NMJ svenska personvagnar
Läs texten i mitt inlägg:
"Såvitt kan ses på NMJs hemsida är inga av NMJs svenska vagnar förberedda för innerbelysning"
Vidare kan läsas i Kjedlunds inlägg direkt nedanför, exakt hur det förhåller sig med axlarna i respektive vagnstyper.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: NMJ svenska personvagnar
Okey tack för svaren.
Då är det inte lönt att köpa en NMJ svensk personvagn.
På bilden visar det en Brawa vagn vars axlar ligger vilande på metall på insidan av boggier.
Man ser inte metall biten eftersom det är ganska dolt.
Då är det inte lönt att köpa en NMJ svensk personvagn.
På bilden visar det en Brawa vagn vars axlar ligger vilande på metall på insidan av boggier.
Man ser inte metall biten eftersom det är ganska dolt.
- Bilagor
-