Toppbilden, visa:    


Malmöbilder

Här kan du lägga in foton på allt möjligt, alltså även på ickejärnvägsrelaterat. Det är också här du kan dela med dig av dina tips om hur man får bästa resultat när man fotograferar.
Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

E5Ekb9kGjZ1G1JQW-atVGYRcHng.jpg
Någon gång mellan 1904 och 1907. Det höga pampiga huset finns kvar än idag.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

1iDbn75feqWZjk3sCkvAH7QfA20.jpg
Södergatan 1950. I fonden på Gustav Adolfs Torg, Erik Lallerstedts funkishus ägt av försäkringsbolaget Trygg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Lite svårt att föreställa sig att gågatan mitt inne i centrum har haft spårvägstrafik (var väl linje 1?).

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

fbba647893b15247bfa8621d0e8b8aa1.jpg
Jodå, både spårvagnar och bussar och visst var det linje 1 som gick på Södergatan. Stortorget med Rådhuset och Residenset i bakgrunden.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

b6ae122329c76036623064c2e6470bf2.jpg
Scandic-ST-Jörgen.jpg
Det anrika och pampiga huset ritat av arkitekterna Ewe och Melin med varuhuset Wessels vid Gustav Adolfs torg revs i början av 60-talet och ersattes med skräckbygget som innehöll hotellet S:t Jörgen. Rivningen orsakade en befogad folkstorm bland malmöborna.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Köpenhamnsbåten.jpg
Köpenhamn är lika med Malmö för genuina malmöbor. Fram till sent -90-tal trafikerades Sundet av flera båtlinjer där Öresundsbåtarna var mest "lyxiga". Centrumlinjen var lite billigare, både när det gällde biljettpriset och mat & dryck. Sen fanns det ju Flygbåtarna naturligtvis...om man hade bråttom.

Bilden ovan är säkert från någon av "De store bådene". Stämningen är på topp, säkerligen efter inmundigande av smörrebröd i stil med Roast Beef med remouladsås eller Fiskefllé med dito... och en eller två Carlsbergs Elefantöl med tillhörande Aalborgsnapsar. Förmodligen är det Kapten som snackar med sällskapet vid kaffet. Jag har själv varit med om det där.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

På de gamla båtarna kunde man, på den tiden det begav sig, se ett gäng "damer" i mycket mogen ålder som började dagen på tidig förmiddag med just elefantöl och, inte en lille en utan måhända fire - fem smaa, dessutom UTAN något smørrebrød därtill ...

Intressant nog har jag sett exakt samma fenomen på färjan mellan Holmsund och Vasa i mitten av 70-talet. Och enligt rapporter från Ola så har tydligen följande generationers motsvarande damer numera flyttat iland i Malmö ...

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Anna-Carin »

Över Öresund har jag bara åkt tågfärja (det var ett tag sen...), men jag får tydliga Sjöwall/Wahlöö-associationer av ämnet! Flygbåtarna är med i flera av böckerna, tror jag.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Det var på de gamla båtarna man kunde sitta i en väl inrökt barlokal och dricka snaps klockan åtta på morgnarna. Jag tror inte flygbåtarna hade sådana faciliteter. De var inrättade för att gå snabbt, inte för att vara bekväma. Hade man åkt flygbåt var man både "shaken" och "stirred" ...

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Malmöbilder

Inlägg av Kjedlund »

Jag och några studentkompisar åkte en gång i vår glada ungdom med en av "de store bådene", "Snapsalon" var det kanske, för att äta och dricka. Vi satt och velade lite när vi skulle beställa snapsarna, - skulle vi ha fyror eller sexor?
Tjenern blev lite irriterad och sa: "Fyror och sexor är slut, vi har bara åttor".
"Då tar vi det", sa vi
Efter en stund sa en i gänget: "Va f-n sa han".

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

66a1e0300a96660ca7032672d209dbfd.jpg
Kul historia, Kjell!

Ovan en bild på Östergatan sedd österut någon gång i början av 50-talet. Närmast i bild en, eller kanske ett, Tatraplan. Jag minns att jag tyckte att den så alldeles förfärlig ut då, nu tycker jag att den är fräck. Framför den är det antingen en DKW eller den östtyska varianten IFA.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Malmöbilder

Inlägg av PeO »

Tatran ser ut att var efterkrigsmodell. Den som byggdes före kriget hade lite högre fena bak och såg ut som en VW-bubbla fram, eller rättare sagt, bubblan hämtade sina linjer från Tatran.
Det stod en Tatraplan på skroten utanför Svenljunga för 40-50 år sedan, för dyr för att tänka på....

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Denna berömdhet bland öststatsbilar! I Tjeckoslovakien var det endast säkerhetspolisen som fick använda Tatraplan – detta för att de då kunde köra ifatt alla andra bilar (läs Skoda) som till äventyrs färdades på de böhmiska vägarna.

I Motala fanns en Tatraplan, troligen av förkrigsmodell (den hade i varje fall inga bakrutor vad jag minns!) som kördes av kommunisten Olofsson i stan.
Under tidigt 70-tal startade han ett nytt lokalt parti i Motala, kallat"Alternativ kommun". Så min far kallade honom därefter för "alternativ kommunist" ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

c0f29568a90a0cb5fd098126243ed67c-002.jpg
Föreningsgatan mellan Amiralsgatan och Värnhemstorget någon gång på 50-talet. Fortfarande var gatsten den vanligaste beläggningen. Några få bilar och grabbarna på cyklarna visar upp en närmast idyllisk och avslappad stämning.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Framförallt att spårvägen förmådde ge denna stengata en liten grön sträng i mitten (i detta fall linje 3; den berömda malmöitiska ringlinjen).

Det är väldigt roligt att se dessa bilder; miljöerna är ju välbekanta, somliga byggnader kan jag inte minnas alls (läs Wessels).

Det var före min malmöitiska tid. Vi besökte Malmö och bodde över någon enstaka gång under min uppväxt; det mesta jag minns är spårvagnslinje 4 och en golfbutik som bör ha legat vid korsningen Regementsgatan – Major Nilssonsgatan, vid Fridhemstorget.

Men det är många år sedan nu. Jag blev aldrig någon golfspelare av rang, särskilt inte sedan min far dog knall och fall i hjärtinfarkt på ettans green på Rya golfbana 1985.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 02 mar 2021, 19:45 Vi besökte Malmö och bodde över någon enstaka gång under min uppväxt; det mesta jag minns är spårvagnslinje 4 och en golfbutik som bör ha legat vid korsningen Regementsgatan – Major Nilssonsgatan, vid Fridhemstorget.
Golfbutiken hette GA Hansen. I ett rum bakom själva affären fick jag inomhus mina första golflektioner någon gång i mitten av 60-talet. Tränaren kallades Kirr och kom från Ljunghusens Gk.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Kul att man minns rätt, så här mer än 50 år senare ... (ska vi gissa 1968 - 1969?).

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

e912314ad450ec349e49c6dab3727b57.jpg
Snapphanen, avgång 11.30 på spår 9.

Till vänster en Y6:a troligen med destination Ystad. Oh, vad jag saknar den där tiden av ordentlighet.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Både ja och nej. Prydligheten med vackra rabatter och utan skräp längtar man tillbaka till.
Å andra sidan; i dag går det väl ungefär tre gånger så många personförande tåg på våra järnvägar som då.

Och den sunkighet som SJ:s tåg uppvisade i slutet av 70-talet trotsar nästan all beskrivning. Då tyckte man att brunt smutsigt och nedslitet var synonyma begrepp. I dag är det själva järnvägsbyggnaden som är nersliten ("rälsarna" som dagens journalister kallar det).

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Malmöbilder

Inlägg av HLS »

1956 skrev: 03 mar 2021, 15:39 e912314ad450ec349e49c6dab3727b57.jpg

Snapphanen, avgång 11.30 på spår 9.

Till vänster en Y6:a troligen med destination Ystad. Oh, vad jag saknar den där tiden av ordentlighet.
Jag får en vibb av Göteborg C här. Tåg till Malmö över Hässleholm första stopp Varberg..
Är jag helt ute o cyklar eller?
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Malmöbilder

Inlägg av PeO »

Första stopp Varberg, sedan över Hässleholm till Malmö kan inte vara annat än Göteborg C. Att dessutom Törebodatakens utseende stämmer, gör det än mer troligt.
Men vilket årtal? 1950 gick Skandiapilen 12,35, men över Ängelholm, 1962 hittar jag bara et personåg över Hässsleholm, det lämnar Göteborg 8,57 och stannar "överallt"
Hur länge gick X5 och X8 som snabbtåg, innan Ra tog över?

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Malmöbilder

Inlägg av HLS »

Snapphanen tillkom i trafiken vid tidtabellsomläggningen 1967, enligt Tydal.nu
Tillägg: Xoa5 fanns kvar som reservfordon till 1987, Xoa8 till 1983
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Hermods.jpg
Hermods på Slottsgatan.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Spår återigen från ringlinjen; linje 3.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Gripen-Malmö.jpg
Bilden visar ett svunnet Malmö. Öresunds-linjens Gripen lämnar inre hamnen, en av Flygbåtarnas första generation ligger vid kaj och både lilla och stora kockumskranarna finns på plats. Det indikerar Kockumvarvets storhetstid någon gång i slutet av 60-talet eller början av 70-talet. Varvet byggde ju då förmodligen dåtidens världen största tankfartyg. Den stora kranen såldes till Sydkorea om jag inte har fel för mig.

Idag finns inte mycket kvar av det som ses på bilden. Jag tror faktiskt att det bara är den karaktäristiska fyren som återstår. Den inre hamnen är avstängd med en bro (möjligen öppningsbar). Där kranarna stod är nu det exklusiva bostadsområdet Dockan och det som ses längst till vänster är nu ersatta med nya byggnader som inhyser Malmö Universitet.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Vilka vackra båtar man kunde bygga förr i världen (nu menar jag inte flygbåten ... :? )!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Centralen.jpg
Skeppsbron med Malmö C till höger, bortom det Posthuset Malmö 1 ritat av Ferdinand Boberg.Till vänster ses Börshuset och bortom det skymtas kajen med köpenhamnsbåtarna.

Jag gissar att det är 30-tal och att spårvagnstrafiken då var livlig behöver man inte gissa sig till.

Märkligt nog heter bron som skymtas gå över Kanalen i nederkanten, Mälarbron. Det är alltså gatan och kajen som heter Skeppsbron.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

En möjlig datering (som jag inte klarar av så här rätt ifrån det blå ikväll) är att närmast ses en vagn på linje 2 som gick just på Skeppsbron ut till hamnen bakom posthuset ungefär till tågfärjeläget för köpenhamnsfärjorna. En andra tvåa är på väg hitåt från Skeppsbron, spåren gick tydligen i en lätt båge här mot Mälarbron.

Spårvagnar är mycket mer tacksamma än bussar när det gäller att datera bilder som denna. Men den som kan mer om årtal får gärna fylla på ...
.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Möllevångstorget.png
Möllevångstorget någon gång efter 1931. Skulpturen Arbetets ära gjord av Axel Ebbe. Vilken spårvagn som passerar vet nog Johan.

Lite för mig personlig kuriosa är att halva(!) det stora huset till höger i fonden ägdes av en av mina studentkamraters pappa på 60-70-talen.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Smörkontrollen.jpg
På tal om smör i Johans tråd så har jag många minnen av när jag i Malmö hamn passerade Smörkontrollen på väg till och från Köpenhamn. Frågan är om sundstrafiken varit mer livlig än den som ses här, det ligger ju t.o.m en svävare vid kaj tillsammans med Flygbåtarna.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Spårvagnen går på linje 1 på väg till Södervärn och sedermera gatan ut mot Jägersro till Rosengårdsstaden, som alltså var en villastadsdel sydväst om stadsdelen Rosengård. Denna del av linjen överlevde, tillsammans med linje 3, ringlinjen till 1967. Därefter var bara linje 4 kvar. Ola kan nog sannolikt historien bättre än jag.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Utkiken Malmö.jpg
Utkiken längst ut på Ångbåtsbron, om jag inte minns fel. Till vänster vid Krankajen ses fyrskeppet Falsterborev och en av turistbåtarna Rundan i lite gropig sjö, de var ju byggda för lugna vatten i Kanalen. Jag gissar på tidigt 50-tal.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

MS Malmöhus.jpg
Utkiken är den låga byggnaden hitom Smörkontrollen. På väg att lämna hamnen ses tågfärjan Malmöhus känd för sin välrenommerade restaurang.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

... och den fraktade ju länge vagnarna som tillhörde de spännande kontinent-expresstågen.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 19 mar 2021, 15:13 ... och den fraktade ju länge vagnarna som tillhörde de spännande kontinent-expresstågen.
...vilket självklart var dess huvudsakliga uppgift. För övrigt var den ju byggd på Kockum, ett prestigebygge för varvet.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Triangeln.jpg
Triangeln, eller på malmöspråk...Triangelen. Ett virrvarr av spårvagnar, bussar, bilar och cyklar (men kanske just inte på fotot ovan). Det som gjorde det hela lite speciellt var att 6 trafikerade gator strålade samman där. Två delar av Södra Förstadsgatan från söder och norr, Rådmansgatan, Davidshallsgatan, Ö.Rönneholmsvägen och närmast i bild Föreningsgatan.

Att på ett trafiksäkert sätt få till det i samband med högeromläggningen var ingen lätt uppgift, men det lyckades elegant skött av en pappa till en av Mötesspårets medlemmar.

Kvarteren till vänster är väl kända i Bo Widerbergs film Kvarteret Korpen. Idag ett stort hotell som först hette Sheraton. Vad det heter nu kan jag inte hålla reda på.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Härlig miljöbild, återigen med ringlinjen närvarande!

Kvarteret Korpen ligger bakom husen vi ser på bilden. Jag bor själv i kvarteret Örnen; Korpen är nästa kvarter nedåt Möllevången. Med skomakare, skräddare, Gregers symaskiner mm längs Skolgatan, och Hemköp Triangeln och Burger King i andra änden, mot Södra Förstadsgatan.
Man kan precis skymta Korpen mellan de två vita huskropparna till vänster i bilden, ovanför spårvagnens framkant. Jag antar att hela den miljön mot Spångatan är riven och nybyggd sedan bilden togs. Just de två huskropparna till vänster har jag svårt att riktigt tolka, åtminstone den vänstra; där verkar finnas ett gatt, om inte rentav en liten gata. Det gör det inte i dag, så nuförtiden skulle man inte kunna skymta Korpen från fotografens plats. Den högra av de båda huskropparna innehåller traktens viktigaste näring; Systembolaget. Numera, med tanke på corona-avstånd, med långa köer slingrande sig ända ned till hörnan vid Triangeln och runt densamma till vänster längs med Föreningsgatan på fredagsefermiddagar.

Men jag minns inte heller vad hotellet heter nuförtiden. Det är också ett nybygge vad jag förstår, står på samma plats som huset med skylten SKÅNSKA BANKEN på taket. Jag har varit där två gånger; ena gången på en kurs i blodflödesundersökningar, andra gången på disputationsfest. Och så har vi varit och ätit i restaurangen en gång. Kan INTE rekommenderas.

Hela miljön vid själva Triangeltorget har ändrats en hel del sedan den här bilden togs. Själva torget har blivit en slutpunkt för gågatan (alltså Södra Förstadsgatan bakom fotografens rygg, sträckande sig upp mot kanalen i centrum).
Gågata är för övrigt ett begrepp med viss reservation; man får se upp för att inte bli ihjälkörd av alla cyklister som far fram som jehun där.
Gågatan var tidigare bussgata; det var på "boussen" från Centralstationen till MAS som jag första gången blev varse begreppet "Triangelen". Det var på den tiden chaufförerna, kanske inte manuellt, men väl oralt, ropade ut varje hållplats ...
För övrigt kan ju till slut nämnas att i "Malmö West" på andra sidan Sundet finns en motsvarighet i from av Trianglen, ett spännande torg i varje fall till omkring 1970. Det fanns ett virrvarr av spårvägslinjer som möttes där.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Malmöbilder

Inlägg av HLS »

1956 skrev: 19 mar 2021, 19:02 Kvarteren till vänster är väl kända i Bo Widerbergs film Kvarteret Korpen. Idag ett stort hotell som först hette Sheraton. Vad det heter nu kan jag inte hålla reda på.
Utan att titta efter skulle man våga gissa Scandic. Och se, när man tittar efter, så heter det Scandic...
https://www.google.se/maps/@55.597095,1 ... 312!8i6656
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

HLS skrev: 20 mar 2021, 09:02
1956 skrev: 19 mar 2021, 19:02 Kvarteren till vänster är väl kända i Bo Widerbergs film Kvarteret Korpen. Idag ett stort hotell som först hette Sheraton. Vad det heter nu kan jag inte hålla reda på.
Utan att titta efter skulle man våga gissa Scandic. Och se, när man tittar efter, så heter det Scandic...
https://www.google.se/maps/@55.597095,1 ... 312!8i6656
Du har rätt Hans, men i folkmun går hotellet fortfarande under benämningen Scherratonn.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Tunneln.jpg
Adelgatan, vykortet benämner gatan fel men den övergår i Östergatan. Gissningsvis 30-tal med tanke på bilarna.

Till höger Tunneln, ett av Malmös äldsta hus. Under 70-talet och in på 80-talet inrymdes bl.a. ett populärt diskotek Club Trocadero i Lars Hectors regi. Influenserna från Studio 54 i New York var där påtagliga.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Bild

Bilden blir svårtolkad, för man måste titta noga för att se att det faktiskt är ett dubbelspår. Spåret som spårvagnen kom ifrån syns inte mer än just i kurvan.
Då måste det ha varit en spårvagn antingen på ringlinjen, återigen linje 3, eller linje 1 på väg från Lundavägen mot Centralen - Gustav - Bergsgatan - Södervärn i Rosengårdsstadens villastad.

I andra kvarteret efter Tunneln måste det vara där Ingelstad Kalkon numera har butik, innan vi fortsätter på den verkliga Östergatan förbi Caroli kyrka, S:t Gertrud och så vidare.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

00380505.jpg
Butterickshörnan kallades den, hörnet Baltzarsgatan och Södergatan. Vad Buttericks sålde och numera säljer går det bra att googla på.

Det som är intressant på bilden är bilarna, reklamskyltarna m.m. Mercan i vänsterkanten är en 190 SL. Jag gissar att den när den var ny kostade fyra gånger så mycket som en Volvo PV eller en Opel Record stationsvagn. Idag har avståndet i pris relativt sett ökat ännu mer.

Anderssons Kött & Fläsk finns inte längre. Om Kvällsposten hade redaktion där vet jag inte säkert men jag tror det faktiskt. Sven Melander satt där säkert i så fall.

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av perjan »

Finns Buttericks kvar i Malmö på annat ställe än bilden?

I Stockholm ligger det fortfarande kvar i "Butterickshuset" sedan 1915.
Frågan är var det låg när det etablerades 1903 i Stockholm
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Buttericks finns kvar, på Skomakaregatan, bara ett stenkast från där Rikards foto togs.
Bästa köttaffären i dag är Limhamns Kött och Vilt, som förutom på "rätt" plats även finns i den nya saluhallen.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Saluhallen.jpg
Saluhallen på Lilla Torg som revs 1968, faktiskt en rivning som förtjänar att applåderas. Torget återställdes till just att bli torg igen, idag en livaktig del av Malmös krog- och uteliv.

Till höger ses Heimers Järnhandel där det fanns massor med saker som man som grabb på 50- och 60-talen önskade sig. Om jag inte minns fel såldes där även Märklin, men jag kan ha fel.

En flott Merca rundar hörnet och till vänster ses en PV med delad bakruta. Dollargrinet som står utanför ingången till Saluhallen vet jag inte vad det är för fabrikat och modell men den ägs förmodligen av en krösus.

Jag gissar att bilden är från mitten av 50-talet.

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Malmöbilder

Inlägg av Kjedlund »

Trots att jag inte har så starka band till Malmö så är det trevligt med de gamla bilderna. Jag var i alla fall malmöbo under höstterminen 1964 då jag pendlade med X4/X7 till Lund.
Dollargrinet är en bil från Chrysler Corp. från slutet av 40-talet, mest troligt en De Soto. Och är det inte en gök på taket på PV-n?

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Malmöbilder

Inlägg av PeO »

1956 skrev: 26 mar 2021, 16:20 Jag gissar att bilden är från mitten av 50-talet.
Inget att invända. De vägmärken som syns ser ut att vara modell från 1951, takgök eller inte på PV-traktorn är den tidigt 50-tal. Delad bakruta = senast -54, men baklyktorna ser äldre ut, omöjligt att bedöma om den har 15 eller 16-tums hjul. Delad vindruta och 40-talslinjer på dollargrinet utanför saluhallen säger allra senast modell -52.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Jag är inte säker på att jag är så entusiastisk inför Lilla Torg som det ser ut i dag – mest som en enda jätteuteservering. Borta är det fina Hökeriet, Weibull med dockorna mm.

Sedan var ju gamla saluhallen en häftig kåk, där finns ju klara jugend-inslag när man tittar efter.
Det är riktigt roligt att den nya saluhallen (i Limhamnbanans gamla godsmagasin) blivit så uppskattad!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

saluhall1.jpg
Instämmer Johan, visst var det en mycket fin byggnad som dessutom saknades av många efter den hade rivits, men visst var den lite malplacerad mot på ett torg med anor från kanske 1400-1600-talen. Sen kan jag helt hålla med dig om att det har blivit lite för mycket uteserveringar på platsen.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Semo.jpg
Här behövs kvalificerad hjälp. Var och när är den bilden från?

Skriv svar

Återgå till "Bilderboken"