Toppbilden, visa:    


Malmöbilder

Här kan du lägga in foton på allt möjligt, alltså även på ickejärnvägsrelaterat. Det är också här du kan dela med dig av dina tips om hur man får bästa resultat när man fotograferar.
PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Malmöbilder

Inlägg av PeO »

Semo hobby? Det kan vara ett halvt H som syns i högerkanten, men hade Truedsson så stor skylt?
Svårt att se i den upplösningen, vad som finns i kartongerna i skyltfönstret.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Malmöbilder

Inlägg av ErikB »

Om det är SEMO-hobby låg den affären på Östergatan 20 fram till 1964 och den här bilden kan väl vara tagen före det? :=nee
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av perjan »

1956 skrev: 24 mar 2021, 14:44 00380505.jpg

Butterickshörnan kallades den, hörnet Baltzarsgatan och Södergatan. Vad Buttericks sålde och numera säljer går det bra att googla på.

Det som är intressant på bilden är bilarna, reklamskyltarna m.m. Mercan i vänsterkanten är en 190 SL. Jag gissar att den när den var ny kostade fyra gånger så mycket som en Volvo PV eller en Opel Record stationsvagn. Idag har avståndet i pris relativt sett ökat ännu mer.

Anderssons Kött & Fläsk finns inte längre. Om Kvällsposten hade redaktion där vet jag inte säkert men jag tror det faktiskt. Sven Melander satt där säkert i så fall.
Jag sitter och skannar gamla bilder och försöker lokalisera en gatubild som jag tog 1959 och har försökt googla.
Men så ser jag Buttericks i ett gatuhörn och påmindes direkt om Rickards bild på mötesspåret.
Buttericks!.......gav lösningen

Bild
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Jag funderade över spårvägslinje 1, men kom på att den norra - östra delen av linjen slopades i maj 1957; därefter blev Gustaf Adolfs Torg dess norra ändhållsplats. Tidigare gick den, som Rikard tidigare visat, även på bl a Södergatan på vägen upp mot Centralstationen.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Kramer 2-002.jpg
Hotel Kramer.

Jag gissar att bilden är från sent 1920- till tidigt 30-tal. Till vänster om hotellet skymtar Jörgen Kocks hus, byggt i början av 1500-talet när Skåne ännu var danskt. Sedan lång tid tillbaka har det varit välrenommerad krogar, först som Kockska krogen och sedan Årstiderna.

Att Fritjof Nilsson Piraten och Sten Broman hade Kramer som ”vattenhål” under många år under senare hälften av 1900-talet är säkert väl känt och bekräftat på många sätt. Även matsalen på Savoy tillhörde deras favoritställen, men jag återkommer om det.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Märkligt det där att när spårvagnen (återigen linje 1 förr i världen) kom till Stortorget från Södergatan så girade den vänster medsols runt Stortorget, för att sedan försvinna i det till synes trånga gattet mellan Kramers och Kockska borta i fonden till vänster!
Man kan se "hacket" på kartan där det står "1 2" strax norr om Gustaf Adolfs Torg.

Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Spårvagn Kockska.jpg
Jag minns faktiskt när spårvagnarna gick i den ganska trånga delen av Frans Suellsgatan mellan Kockska Huset och Kramer. Bilden ovan visar bygget 1906.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Savoy.jpg
Hotel Savoy, troligen någon gång i början av 50-talet. Savoys matsal var Broman och Piratens andra favoritställe. Hotellet hette ursprungligen Hotell Horn och dess smörgåsbord är mycket ingående beskrivet av just Piraten i boken Bock i Örtagård.

Hotellet med dess restauranger ägdes under nästan 40 år av Lars Lendrop som var Malmös motsvarighet till Tore Wretman. Förutom Savoy ägde och drev han Skanörs Gästis och Kockska Krogen. Min personliga favorit var Savoy grill med klassiker som Puszta-schnitzlen med tre såser.

Bilden i övrigt från Norra Vallgatan visar även Skånepalatset som inrymde försäkringsbolaget Skåne-Malmö, vilket senare införlivades i Skandia. Och inte minst Rundan som ju var sightseeing-båtar som var världsberömda i hela Malmö.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Senare kom ju Petri Pumpa under ett antal år att försvara Savoys kulinariska storhet med den äran. Tyvärr blev den epoken alltför kort. Nuvarande ägare av f d grillen har inte lyckats på långt när lika bra.

Allra häftigast var sitthörnan med knallröda skinnsoffor där man kunde sitta efter måltiden och röka pipa (jodå!) alltmedan servitören rullade fram den lilla vagnen med all avec. Där gick vi en gång t o m loss och gjorde en Calvadossmakning med olika gamla calvadoser ändra bort till 1945. Den sistnämnda var inte billigast, och inte heller bäst, den hade faktiskt tappat sin äpplighet på vägen och var bara "spritig". Bäst, om jag minns rätt var en Calvados från omkring 1960 (det här måste ha varit för c:a tjugo år sedan). Det var spännande, men i praktiken en "once-in-a-lifetime" grej.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Strykjärnet.jpg
I mötet i den spetsiga triangeln av gatorna Södra Promenaden och Lilla Kvarngatan låg det hus som kallades Strykjärnet som en ambitiös pendang till Flatiron Building i New York. Vilket av dem som byggdes först vet jag inte men att "strykjärnet" i NY står kvar är helt klart. Jag tror däremot att huset i Malmö är ersatt av ett nytt
bygge, men jag är numera så sällan i stan så jag är inte helt säker.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror det kan finnas kvar, men är inte helt hundra.

Sveriges mest kända strykjärn är dock detta:
strykjärnet.jpg

https://sv.wikipedia.org/wiki/Strykj%C3%A4rnet


Byggt 1917. Hela den gamla fabriksmiljön längs Motala Ström mitt inne i centrala Norrköping var helt fantastisk; jag brukade ofta promenera där med min mormor när jag var liten, och de berömda "Tuppen", "YFA" m fl väverier fanns kvar. Det har för alltid präglat min vurm för gamla industri- och bruksmiljöer.
strykjärnet 40-tal.jpg
Industrimiljön under 40-talet.

Sedan 30 år inhuseras Arbetets Museum i Strykjärnet.

Åter dock till Malmö; tack för lånet av tråden!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

När det gäller Malmö så hade jag fel. Det revs 1975; de styrande hade tur som hann genomföra den rivningen precis innan bevarandevurmen tog överhand. Och visst blev ersättningen fin? :-Dia
strykjärnet malmö.jpg
Även i Norrköping revs i praktiken hela centrala staden (det var ganska fallfärdiga kåkar med toalett inne på gården och liknande – men även mycket som kunde bevarats fick stryka på foten, bl a huset där min mormor bodde).

Men just fabriksmiljön vid Strömmen klarade sig relativt ograverad. Så Norrköping hade bättre tur trots minst lika klåfingriga kommunalpampar. På den här tiden var det betongsossar som gällde.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Epa.jpg
EPA på Södergatan, nytt 1934 med vida berömd rulltrappa och låga priser. Så låga att EPA blev ett allmänt begrepp för billig-varor. Fotot är nog taget någon gång i slutet av 30-talet.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 09 apr 2021, 14:05 Jag tror det kan finnas kvar, men är inte helt hundra.

Sveriges mest kända strykjärn är dock detta:

strykjärnet.jpg

https://sv.wikipedia.org/wiki/Strykj%C3%A4rnet


Byggt 1917. Hela den gamla fabriksmiljön längs Motala Ström mitt inne i centrala Norrköping var helt fantastisk; jag brukade ofta promenera där med min mormor när jag var liten, och de berömda "Tuppen", "YFA" m fl väverier fanns kvar. Det har för alltid präglat min vurm för gamla industri- och bruksmiljöer.

strykjärnet 40-tal.jpg
Industrimiljön under 40-talet.

Sedan 30 år inhuseras Arbetets Museum i Strykjärnet.

Åter dock till Malmö; tack för lånet av tråden!
Håller med, det är en mycket fin och exceptionell miljö. Att dessutom hylla det helt självklara värdet av arbete för både samhället och människor känns helt rätt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Din tråd är faktiskt så pass inspirerande, så jag funderar på att starta något liknande själv – men då förstås inte från Malmö ... [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Värnhemstorget.jpg
Värnhemstorget, troligen någon gång 20- eller 30-tal. Det märkligt formade huset med trappstensgavlar finns kvar än idag men dess östra gavel rasade i en storm, om jag inte minns fel oktober 1967, men är återställt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Åter då till spårvagnarna:
Linje 1 och 3 kommer från Östra Förstadsgatan som försvinner borta till vänster i bild.
Här ser vi en spårvagn på linje 1, som svängde vänster bortåt ur bild mot Lundavägen.
3:an (ringlinjen) vände åt motsatt håll, hitåt för att sedan följa Föreningsgatan hela vägen förbi !"Triangelen" fram till det som numera heter Malmö Opera osv.
Strax till höger utanför bild utgick linje 6 mot Höhög - Skogskyrkogården. Den fortsatte alltså i Östra Förstadsgatans rikting till höger ur bild.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Gustav-söder.jpg
Gustav Adolfs Torg, södra sidan. Wessel-huset är rivet och tyvärr ersatt med det då nya S:t Jörgens Hotell.

Regland sålde tapeter, Zoega gjorde reklam för sitt kaffe och den vita Volvo PV:n på bilden kan faktiskt vara min pappas.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Norra menar du väl? ;)
På södra sidan ligger i dag världens bästa optikeraffär; Brillor å Sånt!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 19 apr 2021, 18:03 Norra menar du väl? ;)
Nja, jag var på väg att skriva "on the sunny side of the street" men valde det där andra. Men javisst har du rätt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

On the sunny side of the street är ju däremot rätt - åtminstone mitt på dagen!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

malmo-stadion-farg-st-1968-w.jpg
3ef3e25c30ab4225cd425ed1ffb344a4.jpg
Malmö Stadion, färdig inför VM i fotboll i Sverige 1958. En mindre version av Ullevi ritad av samma arkitekter Jaenecke & Samuelson. Ståplatsläktaren byggdes på senare, men gjorde den mindre elegant.

För mig är If If:s Bosse Larsson lite sinnebilden av byggnaden.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Bosse – mannen vars samlade intelligens fanns i dojorna ... :=u

Men under sina aktiva år var han väl en av Malmös riktiga superkändisar, då tillsammans med Östen med rösten (honom är det egentligen oförskämt att vi "glömt bort", han var en stor musiker), Lasse Holmqvist, Jan Malmsjö och Eva Rydberg.



När luften va stilla en högsommardag
då doftade Malmö chokla`
Då log alla människor då kändes det bra
i Malmö en högsommardag
och utifrån Ribban kom doften av hav
en blandning av tjära och tång
nog kändes det härligt en högsommardag
när Malmö det dofta en gång

När vinden den vred mot sydväst kan ni tro
kom det dofter ifrån Jägersro
då lukta de hästskit och seldon och hö
kombinerat med Påhlssons brö`
Och mitt i augusti intill Hallmers Järn
lukta Ångloken från Södervärn

och sen i september när luften blev sval
kom det äppeldoft från Kulladal

Och i Folkets Park i en lummig berså
kom det dofter i smyg från en snaps
i slutet av Juni när ostan låg på
kom från slätten en doft utav raps
om vinden sen vred sig en aning mot norr
ja då hördes i Malmö ett knorr
men samtidigt log man och sa till sin vän
"Ja, nu e de Skitspissen igen"

Men bland alla dofter som hade nåt visst
har jag sparat den bästa till sist
där kom Oskar Persson med häst magnifik
i sin rullande köttabutik
då doftade Malmö jag glömmer det ej
utav knackwurst och leverpastej
Då log alla människokr då kändes det bra
I Malmö en helt vanlig dag....

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

När vi nämner Östen får vi ju rikta blicken bortåt de trakter där du bor nuförtiden, Rikard!



Det levde en gång en man
Mer fantastisk än en film från Hollywood
Uti Tosterup hans vagga en gång stod
Och hans far var stins, hans moder öm och god
Har han själv berättat, och han bör bli trodd
- åtminstone ibland
Uti Kivik, Simrishamn och Brantevik
Blandas tragedi med vildaste komik
Ingen plats i Sverige liknar Österlen
Om du lyssnar så ska du få historien
Jo, han läste i Lund och han fick till kamrat
Hjalmar Gullberg, Frans G Bengtsson, jojomen,
Gabriel Jönsson och Sten Broman blev hans vän
Och han fick tillnamn och nämndes Pirat
Som berättare han blev till en legend
Och så småningom över hela riket känd
Baskern på huvet, markerad profil
Ofta nån historia mustig och grotesk
Och så drack han av sin hemmagjorda besk
Levnadskonstnär och med sparsmakad stil
Ja, det gick långsamt när han plitade och skrev
Men till sist resultatet desto bättre blev
Häng nu med till Österlen ett litet tag
Till Färs härad ska vi åka nu idag
Kring den man som skrev om Bombi Bitt och jag
Ska vi snurra Kiviks polka nu i dag
Hans gestalter ska vi bjuda på kalas
Patron Esping med ett bräddat brännvinsglas
Till ett rågat smörgåsbord han ofta dras
Bock i Örtagård blev han efter vad det sas
Kiviks marknad, Texas ros och Cirkus Brentano
Gamla Franskan, Åstradsson och Elsas piano
Buttafugi, han med positiv från Milano
Ryttmästare Blaudonner och många många många fler
Krusenstolpe, Lutterlögn och bokhandlar Jakob
Prosten Hagel, Vricklunds ål och korperal Krakow
Calle Portugal och Bombi Bitt och Nic Carter
Länsman Altberg hänger mé
Och så till sist - Nils Gallilé!
På Savoy ett bord stått tomt i några år
Och man viskar när man in i salen går
Att där - där, där satt Piraten, vinter höst och vår
Som en Grand Seigneur - och tog en liten tår
På en kyrkogård nånstans på Österlen
Står de sista orden ristade i sten
Och man småler - fastän trösten den är klen
Vid en grav på en kyrkogård på Österlen
"Här under är askan av en man som hade vanan att skjuta
Allttill morgondagen. Dock bättrades han på sitt yttersta och
Dog verkligen den 31 januari 1972"
piraten.jpg

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Kronprinsen–flygbild_06_september_2014-004.jpg
Kronprinsen, Sveriges första "skyskrapa".

Jag hade en klasskamrat som då bodde på 25:e våningen och jag var faktiskt där när den hittills i mannaminne värsta stormen drog fram på kvällen-natten 17-18 oktober 1967. Takbelysningen svajade och vattnet i toaletten skvalpade.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

... och det måste vara ett inte mot hur det är i Turning Torso vid motsvarande väder ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Savoy matsal-002.jpg
Savoys matsal, ett klassiskt mattempel under ledning av Lars Lendrop. Jag hoppas att Sydsvenskan inte tar alltför illa upp att jag lånar deras bild.

Det var här som Sten Broman och Fritiof Nilsson Piraten inte heller sällan tillbringade några timmar då och då, om de inte gjorde det på Kramer.

Jag har själv också varit där några gånger och avnjutet särskilt deras Porterhouse Steak med Sauce Shoron, picklade grönsaker och handskurna pommes frites. Det mesta av godsakerna serverades från Silvervagnen, som faktiskt ses på bilden.

Bilden ger ett intryck av att matsalen var/är betydligt mindre än vad den är.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Som sagt, Petri Pumpa lyckades. nog leva upp till traditionerna – inklusive vita dukar på borden, och avec-trolley, men det varade alltför få år tyvärr.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »



Hur tiderna förändras! I dag får man betrakta motorvägen Malmö - Lund som fullkomligt livsfarlig, inte minst vid rusningstid. Alltmedan "gamla" vägen över Arlöv och Åkarp är lugn och skön att köra ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

På väg till Köpenhamn.jpg
Destination Köpenhamn, ett givet och alltid populärt resmål för malmöbor genom tiderna.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

... Dubblett.
Senast redigerad av Johan Molin den 29 sep 2021, 16:09, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

1956 skrev: 29 sep 2021, 16:01
Bild

Destination Köpenhamn, ett givet och alltid populärt resmål för malmöbor genom tiderna.
Ja, det känns lite sorgligt att de fina båtarna inte går längre. Vi har så vansinnigt bråttom i dagens värld. Tänk att äta frukost ombord, göra Dronningens By och sedan avnjuta en god måltid i matsalen på hemvägen. Det kallar jag att resa med stil!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Gustav Adolfs Torg tidigt 50-tal.jpeg
Ordning och reda på Gustav Adolfs Torg tidigt 50-tal. Inte så många elsparkcyklar och diverse annat skräp så långt ögat kan se.

Bilden visar dessutom försäkringsbolaget Tryggs hus ritat av Lallerstedt, där det faktiskt är möjligt att jag befann mig med min pappa just när bilden togs eftersom han då som tandtekniker arbetade hos två tandläkare i fastigheten.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Vad är det för lustig påbyggnad på taket av telefonhytterna?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Vet inte, dessutom ser de modernare ut än tidigt 50-tal. Men jag har ett svagt minne av att de kan ha funnits kvar en bra bit in på 60-talet och att hörnpelarna var av ädelträ men jag kan självklart ha fel. Kul också att se reklamen för Martini...aja-baja!

Taxi-Volvosuggorna i bakgrunden har jag också många minnen ifrån.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Malmöbilder

Inlägg av thorpe »

Volvo-suggorna kommer jag ihåg från min barndom i "Mellersta". Man "steg upp i en droskbil" och transporterades till skolan.
Det var klass på skolskjutsarna på den tiden! :suck:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Det är därför jag fortfarande kör Land Rover, visserligen "Freelander" numera, men ändå. Jag tycker inte om att kliva ned i en bil ...

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Malmöbilder

Inlägg av thorpe »

Medhåll från mig, vem vill stiga NED i ett bilsaäte?
Min son kör ett monster till bil i tjänsten, det behövs en liten trappstege för att få in farsan i bilen.Det kallar jag stil! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Dessutom har aperitivos från Italien en mycket ärevördig historia; Martini, liksom de flesta av dem hör till Art Noveaux-epoken och kommer från Torino.

Handerss
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 jun 2016, 10:51

Re: Malmöbilder

Inlägg av Handerss »

thorpe skrev: 16 okt 2021, 21:44 Medhåll från mig, vem vill stiga NED i ett bilsaäte?
Min son kör ett monster till bil i tjänsten, det behövs en liten trappstege för att få in farsan i bilen.Det kallar jag stil! [JC_doubleup.gif]
Tänk vad många fördomar man fick bekräftade med det här inlägget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Nu vet jag inte vilka fördomar du har gentemot Robert. Det är lite svårt att tolka halvkvädna visor.

När det gäller mitt bilval var "miljödiesel" det bästa tänkbara när jag köpte min Freelander. Det känns tveksamt nu att jag åtta år senare ska skrota den och köpa ny bil - även m h t miljön. Eftersom jag kör mindre än 500 mil om året (huvudsakligen veckohandel, det är svårt att göra utan bil t o m i Malmö) så känns det inte som jag bidrar så väldigt mycket till klimatets elände trots allt. Och mer än så lär det inte bli under pensionärstillvaron heller.

En anledning till bilköpet var att det skulle vara en bekväm bil för min då 88-åriga mamma att kunna kliva in i, så att jag skulle kunna hjälpa henne lite då och då. Att hon sedan råkade få en stroke och sedermera dog i sviterna av densamma är liksom en annan sak.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmöbilder

Inlägg av 1956 »

Handerss skrev: 22 okt 2021, 13:36
thorpe skrev: 16 okt 2021, 21:44 Medhåll från mig, vem vill stiga NED i ett bilsaäte?
Min son kör ett monster till bil i tjänsten, det behövs en liten trappstege för att få in farsan i bilen.Det kallar jag stil! [JC_doubleup.gif]
Tänk vad många fördomar man fick bekräftade med det här inlägget.
Och vilka är då de fördomarna som jag är de enda jag förstår i så fall måste vara fler än två?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmöbilder

Inlägg av Johan Molin »

Jag kommer, inte osökt, att tänka på käre Alf Henrikson, en av vårt lands stora bildade humanister på sin tid:

SLARVA INTE MED ORDEN
Ett ord en människa fäster sig vid
Kan verka i oberäknelig tid

Det kan framkalla glädje livet ut
Det kan orsaka obehag till livets slut

Ja, det påverkar livet på jorden
Så slarva inte med orden!

Skriv svar

Återgå till "Bilderboken"