Jag hade en nu tyvärr bortgången kär vän som brukade travestera nämnda roman med "Stilla flyter Donau".Johan Molin skrev: ↑03 mar 2021, 15:21 ... allt enligt receptet i Krister Brandts kapitel "Stilla flyter Ån" — som alltid i hans fall en litterär ordlek, i det här fallet på Sholokovs roman "Stilla flyter Don" ...
Toppbilden, visa:
Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Båtlacken har torkat och Olas Victor och Dagmar är på plats. Sjövik och fiskebåten Maggan är scratchbyggda av Stefan.
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Det sörjdes även för det andliga i Sjövik. Kapellet tillhörde Mollsjö socken.
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Frågan är om inte Sjöviks hamnkaptens kontor med tillhörande tjänstebostad är Jönshagens allra vassaste bygge.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Bilden ovan visar det mesta på plats i Sjövik, dock ännu inte den högblanka båtlacken.
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Väldigt trevligt att följa med på din resa igen. Än mer inspirerande nu när jag själv äntligen är i startgroparna för en egen anläggning. Mvh Lasse
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Mycket läcker miljöåtergivning som medverkar till en känsla av homogen återgivning av nejden.
Men finns det några sjöräddningsresuser till hands till den gången stoppbocken inte längre är på plats, eller måste man förlita sig på den påpassligt placerade kranen? Måste vara coolt att vara växlingsledare för rörelser till hamnen med så små felmarginaler.
Nej, allvarligt talat förstår jag att det måste till kompromisser lite här och var. Men just denna fann jag lite utmanande och tankeväckande.
I.R.L. misstänker jag att man offrat någon meter spår och lagt en rejäl grushög eller ett röse med gatsten före kajkanten.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Rikard; jag vet hur det är att leva farligt med stickspår nära en kajkant, och jag har fyra st, inte ett!
Men jag jobbar just nu rätt intensivt på det ...
Men jag jobbar just nu rätt intensivt på det ...
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
1903 ersattes den ursprungliga något klena kranen av en betydligt potentare ångkran.
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Stefan byggde en modell av sommarkiosken i Mälarhusens strandbad. Färgsättningen ändrades dock för att göra den lite "gladare".
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Själv har jag har inte så många fler bilder att visa av mitt övriga anläggningsbygge av MMJ, det gick faktiskt i en rasande fart utan kameran i hugg! Däremot tänker jag, om ni inte har något emot det, fortsätta att här visa ett flertal bilder på flera av Stefans ovärdeliga bidrag till anläggningens helhet.
Ett och annat hus-, lok- och vagnsbygge från undertecknad kommer att slinka igenom, men då oftast med tyngdpunkt på det "rullande".
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Den här bilden visar hur Stefans bygge väl överrensstämmer med hur många fabriksbyggnader såg ut på den tiden. Det var rejäla ljusinsläpp från taket som kompletterades med fönster där så var möjliga.
Den visar också, i motsats till Stefans filosofi, hur jag har fuskat med ballasten.
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Lådfabriken från ”framsidan”. Byggnaden ger en något säregen karaktär åt Mollsjö i kraft av sin storlek och sitt typiska fabriksutseende.
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Fast att Stefan och jag var överens om en ändrad plan för utbyggnaden av MMJ så handlade det hela tiden om improviserande, ett exempel på det visar bilden ovan. Byggnaden till höger hamnade ju inte alls i Mälarvikens industriområde utan istället i Mollsjö. Det blev ganska mycket som att möblera ett hem, jag testade mig fram genom att flytta runt byggnaderna. Till slut hamnade det lite udda byggkomplexet på Järnvägsgatan i Mollsjö istället.
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Modellen av Mollsjöholm byggdes några år efter att Göran Persson varit statsminister och då varit i rejält blåsväder när han byggde sin och Anitra Steens herrgård i Sörmland. Björn Rosengren fällde ju då det dräpande omdömet om Perssons bygge, "Det där är väl ingen herrgård, däremot är min det". Makarna Persson bygge kostade ganska säkert (S) regeringsmakten.
Även om jag då var kritiskt till Persson så är det inte utan att jag faktiskt längtar tillbaka till den tiden av klokskap och pragmatism som fanns hos honom och den tidens regering. Idag saknas båda de egenskaperna tyvärr hos den nuvarande.
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Nu åter till ämnet, bron i bakgrunden är i metall, köpt från Habo Hobby efter kontakt med Anders Östlund.
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Kan det vara så att den är nära besläktad med en på annat håll förevisad inlandsbanebromodell?
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Noch hade dessa broar en kort period, innan byggsatserna i laserskuren kartong kom. Jag har samma modell, men för dubbelspår + en mindre enkelspårig. Den ena köpt på IM, den andra hos Janne Walllin.
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Som en blink till en av Sveriges absolut finaste anläggningar byggde Stefan den stora magasinsbyggnaden i Mollsjö. Jag tror och hoppas att Krister Brandt hade uppskattat det.
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Jag kan inte se mig mätt på bilderna från Mälarviken-Mollsjö. Miljön, modellerna, balansen mellan järnväg, natur och bebyggelse. Det andas svenskt 1950-tal.
Enastående väl genomfört modellbygge. Och Krister hade uppskattat det, det kan du vara säker på.
Enastående väl genomfört modellbygge. Och Krister hade uppskattat det, det kan du vara säker på.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Tack Hans, det är minst sagt generande att läsa det du skriver.
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Tack! Detta är, som sagt en mycket trevlig tråd att följa! Och så har jag fått svar på något jag funderat på tidigare, den ovanliga kiosken invid perrongen!
Nu vet jag att den har en förebild. Dessa små byggen ser ju oftast litet snarlika ut, men olika i stil för olika epoker, denna torde dock vara ett unikum. Synnerligen originell och svårdaterad, även för en nördig byggnadsantikvarie!
Jag och många med mig ser gärna fler "avslöjande" och lärorika bilder.
/Larsess
Nu vet jag att den har en förebild. Dessa små byggen ser ju oftast litet snarlika ut, men olika i stil för olika epoker, denna torde dock vara ett unikum. Synnerligen originell och svårdaterad, även för en nördig byggnadsantikvarie!
Jag och många med mig ser gärna fler "avslöjande" och lärorika bilder.
/Larsess
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Tack Lars. Aldrig några genvägar från Stefan som jag skrivit om tidigare, utan alltid välbyggt och allt med som det som vi ser här, baksidan på kiosken.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Men för att göra "bergskärningar" använde jag fortfarande gips.
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Även MMJ:s Ka och E2-loket i bakgrunden har jag själv snickrat ihop.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Ka-loket har jag haft förmån en att skärskåda på nära håll, och det är en riktig liten skönhet. Förlagan är ju dessutom rolig; Så gott som alla brittiska godstågslok under första halvan av förra seklet var ju 0-C-0-lok med tender.
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
W2:an är ihopsnickrad av Perls byggsats som utgick från ett lok som jag varken minns namn eller nationalitet på. Det jag däremot minns är att det var ytterst få delar av det kvar att bygga vidare på, endast ramverket om jag inte har fel för mig.
Ballasten, som är sand från Mälarhusen, är på bilden ännu inte vädrad med brunröd pastellkrita.
Granarna är färdigköpta från ett norskt hobbyföretag. Jag köpte för 2000-3000 kr sammanlagt och försökte placera ut dem med omsorg. Det blev inga skogar men för mig betydde naturtroheten mer.
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Perl använde sig då för 32 år sedan av en abonnemangsmodell kallad etappbyggsats som innebar att leveransen var uppdelad i ett antal delleveranser som betalades efterhand. Det kom fler byggsatser under några år varav W2 var en. Bygget av den utgick från en fabriksmodell från Trix International (2-räls) som modifierats kraftigt. Hur många sådana som byggts färdigt är väl lite oklart men några byggen är i alla fall lite omskrivna här och var.
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
Stämmer helt det du skriver, det är mitt minne som sviktar i mediabruset. Jag minns nu att även hjulen på trixmodellen blev ersatta med andra med betydligt mindre fläns. De ursprungliga går faktiskt inte att köra på code-70rälsd680ae skrev: ↑11 maj 2021, 15:38Perl använde sig då för 32 år sedan av en abonnemangsmodell kallad etappbyggsats som innebar att leveransen var uppdelad i ett antal delleveranser som betalades efterhand. Det kom fler byggsatser under några år varav W2 var en. Bygget av den utgick från en fabriksmodell från Trix International (2-räls) som modifierats kraftigt. Hur många sådana som byggts färdigt är väl lite oklart men några byggen är i alla fall lite omskrivna här och var.
Faktum är att Per Lindgren och jag hade mycket kontakt på den tiden och att jag då förmedlade försäljning av flera av hans produkter inom en mindre mj-krets i Malmö med omnejd.
Re: Mitt sätt att bygga en modelljärnväg...retrospektivt.
För övrigt så ses Entecs luftledningsstolpar med bryggor som är specialbeställda. Det kan låta lyxigt och dyrt men faktum är att allt i Mollsjö kostade inte mer än en fin lokmodell med svensk förebild från Modellhobby.