Toppbilden, visa:    


Husisolator för inkommande el

Tips om hur man bygger eller förbättrar modeller.
Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Husisolator för inkommande el

Inlägg av H0n3 »

För de tillfällen man har luftledning med tre eller fler inkommande blanktrådar för 230&400 V ström så används en kraftig krok med en isolator. Jag har länge lurat på hur stor en sådan isolator är för att kunna använda i olika sammanhang. För något år sedan fick jag tag i en sådan isolator och den ser ut så här när man har chansen att se den utan att klättra.

En liten bild - 200 px bred bara

och från undersidan så här

En liten bild - 200 px bred bara

Samma typ av isolator satt också ofta på de små men höga transformatorhus som fungerade som fördelningsdistributionspunkter till de olika gårdarna i grannskapet. Måtten på en sådan isolator är:

En lite mindre bild - 400 px bred

Den blir alltså inte stor i skala H0 och ännu mindre i skala N

Hoppas infon kan vara till nytta

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Husisolator för inkommande el

Inlägg av Anna-Carin »

Tack - bra som referens för framtiden!
isolators_large.jpg
Jag gjorde en gång isolatorer av Fimo-lera i nollan, inte optimalt men på avstånd ser man vad det föreställer. Det är nog bättre att svarva eller fila till dem!

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Husisolator för inkommande el

Inlägg av Svante Andersson »

3-d printa i metall med kroken ingående...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Husisolator för inkommande el

Inlägg av magnus63 »

Det där skulle jag vilja ha.

Anna-Carin, jag har för mig att det brukade vara fyra ledningar in, tre faser och en nolla (summan av faserna). Man drog ut nollan hela vägen till 10 kV/400V trafot, och jordade ner den där. På 10kV-sidan skippade man den.

Standardspänningar i Sverige för överföring brukar vara 400 kV för stamnätet, 220 kV på visa sträckningar i Norrland. Standard sedan sent 1940-tal.
Regionalnäten har ofta 60 och 130 kV, men det finns andra spänningar också.
Lokalnäten har oftast 10 kV, för fanns det 10 kV-ledningar överallt på landsbyggden- typiskt tre isolatorer "typ lokomotiv" på en gemensam trästolpe. Nu försöker man gräva ner 10 kV-ledningarna istället. Typiskt på de där hamla 10kV var att det satt ett 10 kV/400V trafo i en stolpe vid gårdarna, så gick det 400V på blanktråd in till byggnaden, just precis sådana där fasadmonterade isolatorer du har knåpat ihop.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Husisolator för inkommande el

Inlägg av Anna-Carin »

magnus63 skrev: 04 mar 2023, 18:13 Anna-Carin, jag har för mig att det brukade vara fyra ledningar in, tre faser och en nolla (summan av faserna).
Ja, det är ju det logiska nu när du påpekar det. Jag hade svårt att hitta fotoförebilder då, i början av 00-talet, men jag hittade ett foto med den här konfigurationen av tre isolatorer under takutsprånget, och kopierade den. Nu inser jag att det det måste ha funnits en fjärde isolator som doldes av takutsprånget på fotot! Jag kanske kompletterar så småningom, den fjärde borde precis få plats. Så som det antagligen var i förebilden...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Husisolator för inkommande el

Inlägg av PeO »

Inte alla hus hade trefasmatning, en del bara 220V fas och nolla/jord. När jag började jobba (oj, över 50 år sedan) träffade jag ibland på hus med precis din konfiguration. Två ledare inkommande + en tändtråd till ytterlampa på en stolpe på gårdsplanen. Idag går det kabel in till (nästan) hus, länge sedan jag såg friledning i bebodda byggnader.

I Thailand har jag tittat på systemen ibland (yrkessjukdom?). Enfasmatning, mätare på stolpe ute + en säkring på 25 eller 32 A. Utförandet skulle få en kontrollant från svenska säkerhetsnarkomaniska tjänstemannaväldet att svimma.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Husisolator för inkommande el

Inlägg av Anna-Carin »

PeO skrev: 05 mar 2023, 10:40 Inte alla hus hade trefasmatning, en del bara 220V fas och nolla/jord. När jag började jobba (oj, över 50 år sedan) träffade jag ibland på hus med precis din konfiguration. Två ledare inkommande + en tändtråd till ytterlampa på en stolpe på gårdsplanen. Idag går det kabel in till (nästan) hus, länge sedan jag såg friledning i bebodda byggnader.
Tack PeO, då var det nog så det var! Fint, då behövs ingen komplettering.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Husisolator för inkommande el

Inlägg av Johan Molin »

Jag har haft anledning att studera elstolpar längs banvallen på MHJ, och tycker mig regelmässigt se TRE isolatorer på varje stolpe.
Väderstad Ö färg.jpeg
Här vägövergången mellan järnvägen och det som skulle bli "Riksettan" ...

Vad utliggarna på stolparna på var sin sida om vägövergång hade för funktion ver jag inte. Härifrån och in till Väderstad satt elstolparna konsekvent på södra sidan av järnvägen (där ju också transformatortornet stod när man väl kom fram till Värsta) och telefonstolparna på norra sidan.

MHJ upplät banvallsplats till bådadera mot att få tillgång till såväl elektricitet som telefonförbindelse.

Intressant är också (tycker jag) att vägbommen inte spärrar järnvägen när det inte ska komma något tåg, till skillnad från t ex i Storbritannien.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Husisolator för inkommande el

Inlägg av PeO »

Ledning till transformatortornet? Jag tycker det ser ut som skyddsbågar under ledningarna på stolparna vid vägen. Kan det vara så att detta är högspänningsledning till transformatorn, 10 (eller möjligtvis 6)kV?
Då har det ibland förekommit trefas utan jordledare, men väldigt länge sedan jag såg det tillämpas, och aldrig på 380/220 V.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Husisolator för inkommande el

Inlägg av Johan Molin »

Ja PeO, jag har också tolkat dessa ledningar som inkommande ström till transformatortornet. Har för mig att när väl kraftstationen i Motala byggts ut efter 1922 så kom strömmen till västra Östergötland, och mer specifikt till Väderstads Kvarn AB, som ombesörjde strömmen i trakten, därifrån.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Husisolator för inkommande el

Inlägg av magnus63 »

PeO skrev: 03 jun 2023, 23:33 Ledning till transformatortornet? Jag tycker det ser ut som skyddsbågar under ledningarna på stolparna vid vägen. Kan det vara så att detta är högspänningsledning till transformatorn, 10 (eller möjligtvis 6)kV?
Då har det ibland förekommit trefas utan jordledare, men väldigt länge sedan jag såg det tillämpas, och aldrig på 380/220 V.
Typisk 10 kV ledning med fallskydd så att trådarna inte ska falla ner på backen vid vägkorsningar m.m. Fallskyddet var jordat så trillade en fas *smack* så kortslöt den mot jord.
Det kryllade av 10 kV på enkel trästolpe förr, ofta satt det ett stolpmonterat 10kV/400V trafo vid gårdar m.m. och därifrån tråd till just sådana där isolatorer på fasaden! Nu är de rödlistade.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Husisolator för inkommande el

Inlägg av Johan Molin »

Tack Magnus, då var jag inte helt fel på det m a o.

Skriv svar

Återgå till "Byggtips"