Toppbilden, visa:    


Fel på CS3?

Allt om dekodrar, styrsystem, borstlösa motorer, programmering, lödstationer mm.
tuff-tuff

Fel på CS3?

Inlägg av tuff-tuff »

Hej!
Jag har en ESU V60 som också kan registrera automatisk till CS3 med hjälp utav M4 i dekodern av ESU.
Ljuddekodern är det senaste typen Loksound 5.
När man gå in på konfiguration och klicka på format finns där man kan justera värden i olika CV adresser.
Döm om min förvåning...där står det CV 50 som handlar om att välja protokoll köra med.
Men enligt ESU är det CV 47 adress som gäller i Loksound 5 precis samma inställning som tidigare generation Loksound 4 av ESU.
Varför är det så att det stå CV 50 i CS3 när det borde stå istället CV 47?

tuff-tuff

Re: Fel på CS3?

Inlägg av tuff-tuff »

Jag har kommit på vad som är problemet.
Märklins CS3 kan bara registrera CV 50 adress, eftersom CS3 är inställd på att behandla CV 50 för val av protokoll om man kör med mfx/mfx+ och ESU M4 inställd i dekodern.
Men du kan ändå inte justera ESU CV 47 som gäller för att ändra om värden angående val av protokoll.
Då får man använda DCC protokoll istället.
Enligt ESU gäller CV 47 adress om man ska justera protokoll med att ändra om värden.
Jag vet inte hur det fungera med Zimo MS ljud dekodrar där det även finns med mfx protokoll.
Likadant om Piko med sina 3-räls digitala lok som också har mfx protokoll.
Ska kolla efter det...

tuff-tuff

Re: Fel på CS3?

Inlägg av tuff-tuff »

Intressanta information om Zimo och Pikos dekodrar med att använda mfx protokoll.
Vi börjar med Zimo:
Du måste använda DCC operation för att justera val av digital protokoll via CV12.
Nackdelen är bara att Zimo visar endast bit att välja och inget om att skriva värden totalt.
Piko:
Samma CV12 adress med val av digital protokoll men du kan skriva värden istället för bit.
Där är det samma gällande regel med att programmera i DCC tillstånd.
Både Zimo och Piko anger inte om det går programmera i PoM tillstånd på huvudspår.
Om du köper Piko 3-räls digitallok med ljud så registrera loket automatisk i Märklins CS3, om det är inställd med mfx protokoll i systemet.
En varning bara...det rapporteras att Pikos digital dekoder version 4.1 är dålig och kan orsaka lok går inte så bra som det ska göra.
Så Piko har nu presenterat en ny version 5.1 som nyhet.
Vad det är i skillnad vet jag inte.
Åter tillbaka till Zimo MS ljuddekoder... ska man uppgradera Zimo ljuddekodrar, så är man tvungen att ha Zimo digital system eller Rocos Z21.

Skriv gärna om där är nånting jag kan ha missat om.

tuff-tuff

Re: Fel på CS3?

Inlägg av tuff-tuff »

Läste vidare om Piko sound dekoder.
Jag tog fel om version 5.1.
Det är ingen nyhet utan Piko kör fortfarande med version 4.1.

tuff-tuff

Re: Fel på CS3?

Inlägg av tuff-tuff »

Jag har synat vidare med ESU loket och CS3.
Enligt andra skriver dom att det finns begränsningar om ESU M4 dekoder som registreras i CS3 och det blir inte på samma sätt som Märklins mfx/mfx+ dekodrar.
Så man får göra det bästa av möjliga när man kör med Märklins system och konkurrenters digitala lok.
Piko erbjuder som sagt även kunder som kör tre räls mfx protokoll men som sagt det var är det begränsat som ESU M4.

Skriv svar

Återgå till "Elverkstaden"