Toppbilden, visa:    


Hittegods

Köp-sälj - forumets marknadshörna. Men snälla, håll dig till prylar som har med hobbyn att göra! Inte ditt gamla kylskåp eller mosters strumpor således...
Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Hittegods

Inlägg av Anna-Carin »

Vi fick en låda begagnat lego, och bland det blandade icke-legot i botten fanns ett par bitar Roco-räls och två Trix-vagnar, 5 cm långa. De är säkert från 70-talet, med tanke på givarens ålder. Jag är bara nyfiken på vad det är för skala, jag gissar på N?
trix_roco.jpg
Bortskänkes om nån vill ha - annars åker de till loppis vid tillfälle.

Användarens profilbild
Ubbe
Inlägg: 476
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:03
Ort: Västra Götaland / Sweden

Re: Hittegods

Inlägg av Ubbe »

Hiya Anna-Carin!

Ser absolut ut som N vagnar. Har för mig att jag har några liknande fast med DRG märkning (epok II).
Tror Trix sålde dem ganska länge. Har för mig att jag fick mina i någon form av DRG vagnssats.

Ha det bra,
Ubbe
Senast redigerad av Ubbe den 09 jan 2021, 18:57, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?! ;)

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Hittegods

Inlägg av cgn1954 »

Ett säkert tips är väl om det står MiniTrix under vagnarna - de är i N (Trix är i H0). MiniTrix kom 1964 tror jag. Finns kvar idag under eget varumärke i Märklin-koncernen.

Ett annat är väl spårvidden, 9 mm. :train3:
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Hittegods

Inlägg av Anna-Carin »

Tack ska ni ha för tipsen! Nej, det står inte MiniTrix, utan "Trix Western Germany" under båda. Men med 57 mm längd över buffertarna och totalhöjd 23 mm på den täckta vagnen kan de knappast vara H0. Jag funderade snarast på om det var N eller någon annan mindre-än-H0-skala. Hjulen mäter 7-8 mm utanför flänsarna så de kan röra sig mycket i sidled på 9 mm spåret.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hittegods

Inlägg av Johan Molin »

TT-skala?

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hittegods

Inlägg av PeO »

Vagnarna har N-skalekoppel, så ett hett tips är tidiga Trix N-skala, med tanke på "Western Germany"

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Hittegods

Inlägg av larsess »

Ja, det är N-skaekoppel på dem och Trix tillverkade/tillverkar väl bara i H0 och N-skala, ej TT? Det är väl bara Roco av "icke östatsmärken" som tillverkar materiel i TT-skalan? Rätta mig gärna om jag har fel där.
Mvh;
/Larsess

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Hittegods

Inlägg av Anna-Carin »

Tack för alla svar! PeOs förslag låter mycket rimligt. Jag läser att TT har 12 mm spårvidd så den är det definitivt inte.

Skriv svar

Återgå till "Tågbörsen"