Toppbilden, visa:    


sätta dekaler på vagnar

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

sätta dekaler på vagnar

Inlägg av CvonWow »

Hej!
Hoppas alla håller sig friska?

Jag undrar om vart jag kan hitta bilder för att se vilka dekaler och på vilket sätt dom ska sitta för vagnar som Bc1, C1 och liknande?

Tacksam för svar!

Calle

Tomass
Inlägg: 45
Blev medlem: 14 okt 2017, 10:32

Re: sätta dekaler på vagnar

Inlägg av Tomass »

Byggsvenskt.nu

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: sätta dekaler på vagnar

Inlägg av Lihkströmsverken »

CvonWow skrev: 16 dec 2020, 15:29 Jag undrar om vart jag kan hitta bilder för att se vilka dekaler och på vilket sätt dom ska sitta för vagnar som Bc1, C1 och liknande?
Märkning av dessa tvåaxliga person vagnar från runt 1880-talet är inte alltför enkelt. Det gäller att bestämma sig för vilken tidsepok man vill efterlikna då flera vagnar hade en livsläng till på sent 1920-tal och därefter som tjänstevagnar. Detta innebär att man måste ta hänsyn till målning/färgsättning och vagnsdetaljer, förenklat sagt gäller det om vagnarna skall ha "klassmålning/färgsättning" eller som efter runt 1925 helt bruna. Därutöver finns en brytpunkt runt 1905 (cirka) då så kallad förenklad målning infördes, alltså dekorationslinjer inte målade igen när vagnarna genomgick revision som innebar utvändig ommålning. Så har vi det här med belysning och bromssystem. Skall vagnen ha gasbelysning, acetylenbelysning eller elektrisk belysning? Allt är tidsberoende så här finns många fällor att ramla i. Rekommenderar att du investerar i SMJ två "trävagnsböcker" som delvis berör vagnarna (i förenklad form som en introduktion) men framför allt tar upp gemensamt som målning, märkning och typsnitt.

För egen del har jag vid bygget av mina motsvarande modeller gjort vissa förenklingar, till exempel saknar mina modeller de dekorationslinjer, men jag har försökt följa färgsättning, målning och märkning med befintlig utrustning men det går att hitta flera fel.

Här några exemplar med ett antal misstag och förenklingar så ta inte mina bilder som intäkt för att vara korrekta utan som en illustration för problemet;
A1 690 bild 10.jpg
Statsvagn VI bild 6.jpg
B1a nr 675 bild 20.JPG
B1b 677 bild 31.jpg
B2b 931 bild 28.JPG
BC1 473 bild 21.jpg
C1b bild 62.jpg
DC1a bild 23.jpg
DC1b 827 bild 12.jpg
DF1a 821 bild 17.jpg
D1 bild 14.jpg
D3 nr 754 bild 11.JPG
F1 nr 1377 bild 34.JPG
F3b bild 23.jpg
Och så en bonusbild där jag kombinerat två modeller helt förebildsriktigt till en boggivagn
Vagnskorg bild 9.jpg
/Ola

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: sätta dekaler på vagnar

Inlägg av CvonWow »

Wow!!!
Tack verkligen tack Ola för att du tar dig tid och lägger in dessa bilder på dina modeller :=KOMP

Jag förstår inte hur du får till dekalerna så bra på underredet?

Nu ser jag vilken detalj jag frågade om sist på en av dina vagnar, det är en postvagn. :-J
Tyvärr måste jag till att välja pga av brist på köpbara modeller och mina innehav, välja om jag vill bygga B1a eller postvagnen DC1a bild 8.
Dekaler till denna finns det något enda sätt att få tag på det till postvagnen så är ju den roligare...
Finns det ingen som har linjedekaler längre som man kanske skulle kunna klara av att använda?

Än en gång tack för dina råd och tips.

allt gott Calle

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: sätta dekaler på vagnar

Inlägg av CvonWow »

Kan nämna att http://www.byggsvenskt.nu/ har dekalark med linjer och kan i vissa fall i mån av tid ta fram dekaler.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: sätta dekaler på vagnar

Inlägg av Lihkströmsverken »

CvonWow skrev: 16 dec 2020, 17:38 Tyvärr måste jag till att välja pga av brist på köpbara modeller och mina innehav, välja om jag vill bygga B1a eller postvagnen DC1a bild 8.
Dekaler till denna finns det något enda sätt att få tag på det till postvagnen så är ju den roligare...
Finns det ingen som har linjedekaler längre som man kanske skulle kunna klara av att använda?
Inte riktigt med på hur du resonerar. Det har funnits, och kanske fortfarande finns, ett antal dekaler som kan användas. HNJ verkstad tog en gång fram ett dekalark som skulle täcka flera olika vagnsvarianter med såväl gul som vit korgmärkning, rambalksmärkningen var alltid vit.
Dekaler.jpg
Bilden ovan är just denna dekal och tyvärr syns inte den vita märkningen, men tro mig - den finns på arket.

Andra som gjort dekaler som kan vara användbara är SV&LV (till sin CD6a), Perl med ett ark med gula vagnsdekaler och så två dekalark från VVA, D5 och D6. Med dessa kan/kunde man pussla ihop dekaler till just vagnar från 1880-talet. Den ende som jag vill minnas tagit fram gul linjering var just Perl och dessa var inte enkla att få på plats. Ser att byggsvenskt har gula linjer så det kanske är ett alternativ. Linjeringen på äldre personvagnar gjordes på flera sätt, det fanns vagnar som hade linjerinsrutor i varje separat plåtfält, andra hade horisontell linjering utmed vagnssidans täckplåtar och så en förenklad märkning där en linjering gick utmed korgens sidor. Det förekom enfärgade linjer men även flerfärgade gul/svart/gul och /eller med skuggning (observera att detta är en förenklad beskrivning, du får titta närmre i till exempel SMJ:s trävagnsböcker där detta är noggrant beskrivet). Att få en linjering snyggt anser jag besvärligt, det är därför jag har exkluderat denna på mina modeller, bilden nedan är det närmsta jag kommit linjering.
B 716 bild 5.jpg
/Ola

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: sätta dekaler på vagnar

Inlägg av CvonWow »

Jo jag menade att jag har bara underrede och delar till att antingen bygga postvagnen eller den andra : )
Tack för all fin information : )
Det är fruktansvärt besvärligt med linjer, jag har försökt jag med.
Tänker om man skulle be någon tillverka hela dekal-sidor till dessa vagnar med alla dekaler på plats förutom vagnsnummer kanske?

Annars tycker jag som många andra att dina byggen håller en väldigt hög trovärdighet och klass.
Kompromisser är tyvärr något jag blir tvingad att acceptera då jag bygger rätt dåligt och har lite för dåligt tålamod egentligen, samt att jag pillar lite länge ibland och måste göra om förstörda bitar.

Det ska matt lackas och sen sättas glas, koppel orkar jag inte ens tänka på, varken vilken eller ekonomiskt/arbetsmässigt.

Vart enda krona läggs för att spara till lok, när dom nu dyker upp.
Allt gott
Calle
Bilagor
IMG-2594.JPG

Skriv svar

Återgå till "Svenska Personvagnar"