Toppbilden, visa:    


Några askfat?

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Några askfat?

Inlägg av Lihkströmsverken »

I samband med att mitt föräldrahem tömdes för flera år sedan tog jag vara på några askkoppar. I alla fall vill jag minas att de användes som sådana i samband med middagar som mina föräldrar höll för sina vänner på 60-talet. Jag kommer väl ihåg motiven men har ingen aning om fatens ursprung. Kan ha varit något som mina föräldrar fått men också något dom köpt.
Askopp bild 1.JPG
Askopp bild 2.JPG
Just antalet, sju, förvånar mig särskilt om det inte är "askkoppar" utan något annat. I så fall borde kanske antalet varit åtta eller tolv och det kanske det var en gång i tiden. Någon som känner igen dom och vet mer?

/Ola

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Några askfat?

Inlägg av Jan Frelin »

Jag har liknande fat med tågmotiv, samma stämpel på baksidan. Jag har för mig att jag kollade upp bakgrunden och kom fram till att de är just askfat. De var utgivna av Järnvägsmuseum tror jag.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Några askfat?

Inlägg av Johan Molin »

Lite lurigt eftersom Gustavsberg tydligtvis gjorde även tvålkoppar i liknande dimensioner, och i varje fall med tågmotiv.

Bild
Tvålkopp enligt beskrivning.

PS. Mittåt. Ska tydligen ha varit askfat. Men jag saknar urgröpningarna där man lade sin halvrökta cigarr. DS.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Några askfat?

Inlägg av Johan Molin »

Mer information: Ursprungligen gjordes det hela tallrikar med alla motiv samlade. Sedermera gjorde man också askfat med varje enskilt motiv.

"Loktallriken lär ha tagits fram till SJs 100-årsjubileum 1956 och använts till alla jubileumsmåltider det året. Efter denna tallrik fick man blodat tand och tog fram en färjetallrik till invigningen av den nybyggda tågfärjan m/s Skåne på traden Trelleborg – Sassnitz. Året var 1958 och tallriken rönte stor uppmärksamhet i veckopressen. En av tidningarna utnämnde den t o m till Årets Souvenir! Efter en tid kompletterades den med askfaten, som också såldes ombord på färjorna. Bägge tallrikarna togs fram av AB Trafikrestauranger på uppdrag av SJ."

Frågan är vem det var som designade dem.

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Några askfat?

Inlägg av Jan Frelin »

Precis såna som jag har, Johan.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Några askfat?

Inlägg av Johan Molin »

Då är troligen gåtan löst. Intressant, Jan och Ola! Ska hålla korpgluggarna öppna, om det dyker upp några sådana!

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"