Toppbilden, visa:    


Jagaren HMS Visby

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Jagaren HMS Visby

Inlägg av 1956 »

hd_item_1516627_85966ff806.jpg
hd_item_1516627_a967433070.jpg
hd_item_1516627_8e0a093bb4.jpg
Märkligt nog dök det upp en ”kompis” till minsveparen som jag inte kunde motstå, även denna gång på auktion.

Denna modell av jagaren HMS Visby är dock tillverkad i trä med detaljer i metall och är mer detaljerad och mycket välbyggd. Det som avgjorde köpet var att den tillhör exakt samma tidsperiod som minsveparen, båda förebilderna och modellerna är byggda tidigt 40-tal och att båda är i skala 1:100.

Även när det gäller denna modell vet jag inte vem som har byggt den. I motsats till minsveparen vet jag inte heller något om proveniensen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av Johan Molin »

VISBY, SUNDSVALL. HÄLSINGBORG och KALMAR hör till de vackraste örlogsfartyg som byggts i Sverige, enligt min mening.

Här en gammal smutsig diabild från våren 1968 när vi besökte Stockholm. Hela kustflottan låg på parad på Stockholms ström när vi tog djurgårdsfärjan till Djurgården. Sannolikt förberedde man väl flytten till Muskö och Berga. Det är SUNDSVALL som ligger framför VISBY.
VISBY och SUNDSVALL.jpg
Alla fyra jagarna omklassades till fregatter på 1960-talet. Just VISBY och SUNDSVALL genomgick dock en rätt omfattande ombyggnad, där de strippades på allt gammalt artilleri och torpedtuber, fick ny radar med skyddsdom (likadan som man såg på de första SPICA-båtarna), två för sin tid avancerade snabbskjutande 57 mm kanoner, och ubåtsjaktutrustning.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av Johan Molin »

När det gäller modellen, så är jag rätt säker på att Firma Eskader hade ritningar till salu på bl a just VISBY. Ska se om jag kan hitta min gamla katalog.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av Lihkströmsverken »

Om jag kan mina (?) jagare rätt så föreställer modellen HMS Visby i sitt ursprungliga utseende alltså före ombyggnaden runt 1950 då aktra avståndsmätaren och strålkastaren togs bort till förmån för ett 57 mm lysraketställ. Den stora ombyggnaden av HMS Visby och HMS Sundsvall med ett drastiskt ändrat utseende skedde så på 1960-talet. De två andra systerfartygen, HMS Hälsingborg och HMS Kalmar fick aldrig, troligen på grund av kostnadsskäl, denna större ombyggnad. De två, HMS Visby och HMS Sundsvall var aktiva under tidigt 1970-tal och en av dem var med i en kollision med en Sovjetiskt patrullbåt av SO 1 klass utanför Smygehuk. Kommer väl ihåg löpsedeln; "Svensk fregatt kolliderar med Sovjetisk jagare!". Att den sovjetiska patrullbåten kallades jagare berodde på den tidens förvillande begrepp då i princip alla sovjetiska övervattensfartyg benämndes på ryska som "ubåtsjaktfartyg" och så av olika "storlekar". Här hade journalisten troligen fastnat för en förenklad översättning för "ubåtsjaktjagare"? Den svenska fregatten var dubbelt så lång och hade ett fyra gånger så stort deplacement. Skadorna var ringa då det handlade om en ytterst ringa kollision i kraftig dimma och med låg fart men media fann det intressant och jag vill minnas att det försakade vissa diplomatiska förvecklingar efteråt. Sent 70-tal flyttade fregatterna till Gullmarsbasen och slutligen till Nya varvet i Göteborg. HMS Kalmar och HMS Hälsingborg utrangerades 1978 och HMS Visby och HMS Sundsvall 1982, strax efter skrotades dom och jag vill minnas att några hamnade på skrotvarven i Spanien.

Det finns ett ting som gör mig konfunderad när det gäller modellen. Jag saknar den aktra avståndsmätaren och på dess plats tycker jag mig se en strålkastare. Strålkastaren borde varit monterad på plattformen i masten. Annars tycker jag det ser ut som en perfekt modell och byggd av en modellbyggare med kunskap och känsla för detaljer. Gratulerar till köpet.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av Johan Molin »

När jag gick Läkarfackskolan (Marinens Sjukvårdsskola) vårvintern 1984 har jag ett bestämt minne av att de låg kvar, förtöjda "på redden" utanför Nya Varvet. Men tydligtvis såldes de som skrot till Spanien samma år.

Tyvärr kan jag för ögonblicket inte återfinna min gamla Eskader-katalog, troligtvis omkring 60 år gammal.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av Lihkströmsverken »

Johan Molin skrev: 23 nov 2020, 13:21 VISBY, SUNDSVALL. HÄLSINGBORG och KALMAR hör till de vackraste örlogsfartyg som byggts i Sverige, enligt min mening.
Nä, vackrast är nog trots allt de första landskapsjagarna, MHS Öland och HMS Uppland. Mest imponerande blir förstås HMS Halland Och HMS Småland, tänk om MHS Värmland och HMS Lappland byggts och inte avbeställts!

Tyvärr gavs aldrig möjligheten att tjänstgöra på några andra jagare an landskapsjagarna för egen del men tre blev det i alla fall, HMS Halland, HMS Småland och så "provinsial jagaren" HMS Gästrikland.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av Johan Molin »

Om smak ska man ju som bekant inte diskutera. Det blir lika meningsfullt som att hävda vilken ost som smakar bäst.

Oavsett vad så har ju Rikard lyckats norpa åt sig en modell av en mycket smäcker konstruktion! Det är då jag börjar undra. Eskaders ritningar var ju inte alltid helt tillförlitliga. Ibland förlitade man sig på konstruktionsritningar som sedan inte stämde helt med vad som faktiskt byggdes i skala 1:1. Lite grann därför vore det intressant att hitta Eskaders modellritning av Visby. Stämmer den överens med modellen – men inte med originalet, som ju Ola redan påpekat – då kan man nog rätt säkert anta att det är en modell byggd med Eskaders ritningsunderlag.

Tyvärr tycks inte ritningen ingå i Eskaderns nuvarande sortiment.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av Johan Molin »

Fotografi från 1942 (från vykort):
visby.jpg
Vad jag kan förstå har Ola helt rätt avseende aktra avståndsmätare.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av 1956 »

Här en ritning på Visby,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Visby-kla ... rawing.png
Stämmer den överens med "verkligheten" och modellen, tro?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av Johan Molin »

Den stämmer med verkligen, men som du kan se inte med din modell avseende tornet för aktra avståndsmätaren. Din modell har en strålkastare där istället. Det är det som gör att jag misstänker att det kan vara en gammal ritning från Firma Eskdaer som ligger till grund för din modell.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av Lihkströmsverken »

Jag skulle gissa att modellen är byggd efter Föreningen Sveriges Flottas ritning som även såldes via Firma Armada.
HMS Visby.jpg
Tyvärr är inskanningen dålig och just nu saknar jag möjlighet att göra om den men ritningen visar faktiskt (har tittat extra noga med förstoringsglas på ritningen i katalogen från 1948) den stora strålkastaren placerad på platsen för aktra avståndsmätaren. Gör därför bedömning att det är denna ritning som legat till grund för modellbygget.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av Johan Molin »

Det är den ritningen jag tänker på. Jag har inte sett själva ritningen; i Eskaders katalog fanns den dock med, liksom alla andra ritningar med vita linjer mot en djupblå bakgrund (till skillnad från själva ritningarna).

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av 1956 »

Som jag uppfattar det har byggaren alltså följt en ritning som i vissa delar var felaktig. Det vore ju ologiskt att "bygga fel" i dessa detaljer när det mesta annat stämmer mycket väl överens med fullskalan.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av Johan Molin »

Frågan är om den detaljen kan hjälpa till med datering av modellen. Men jag har ingen aning om när Eskader publicerade sin ritning. Därefter kan den ju vara byggd närsomhelst, så länge någon får tag på denna ritning.

En mycket vacker modell, hursomhelst!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Jagaren HMS Vi

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 25 nov 2020, 16:09 Frågan är om den detaljen kan hjälpa till med datering av modellen.
Ja, kanske. Det börjar luta åt att modellen inte är byggd i början av 40-talet utan istället i slutet av det decenniet, eller i början av 50-talet.

Man kan ändå fråga sig varför det har blivit fel. Kan det ha varit hemlighetsmakeri under 2:a Världskriget, i brist på foton på förebilden eller kanske medvetet förvillande av fakta?
Jag gissar att både Marinen och det svenska försvaret i övrigt, både under kriget och kanske flera år därefter, inte var särskilt intresserade av att visa upp en komplett bild av krigsmaterielen. Det var kanske t.o.m. möjligt att delvis och medvetet missleda "fi".

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av Johan Molin »

Ett intressant fotografi från 1948 (enligt Digitalt Museum):
Visby1948.jpg
HÄR tycks det finnas en strålkastare! Frågan om Visby-jagarna redan nu hade fått radar, eller varför det skiljer sig från originalutförandet.
(Eller tolkar jag bilden fel?)

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av Lihkströmsverken »

Johan Molin skrev: 27 nov 2020, 18:18 Ett intressant fotografi från 1948 (enligt Digitalt Museum):

HÄR tycks det finnas en strålkastare! Frågan om Visby-jagarna redan nu hade fått radar, eller varför det skiljer sig från originalutförandet.
(Eller tolkar jag bilden fel?)
Vad bilden visar är en modifierad Stadsjagare (Visby-klass) efter ombyggnaden runt 1950. Här syns tydligt det lysraketställetet som ersatte den aktra optiska avståndsmätaren. Tydligt i och med denna ombyggnad är det kraftigare fundamentet/överbyggnaden som lysraketstället är placerad på. Bilden visar alltså inte en Visbyjagare i leveransutförande.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av Johan Molin »

Nej, det är ju uppenbart. Men då kan man kanske ringa in årgång för Rikards modell lite tydligare. Det är väl inte helt sannolikt att modellen är gjord på en felaktig ritning som sedan råkade bli verklighet?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av Lihkströmsverken »

Intressant ritning från Digitalt Museum
nedladdning (5).png
För bättre upplösning
https://digitaltmuseum.se/011024673668/ ... ia?slide=0

Intressant är ritningen anges som "Kungliga Marinförvaltningens Ingenjörsavdelning" och med datum 10:e juni 1942. HMS Visby sjösattes 16:e oktober 1942 så ritningen kan med stor säkerhet uppfattas som visande leveransutförande, alltså med;
  • Strålkastare på plattform i masten
  • En akterlig avståndsmätare akter om bakre skorstenen
/Ola

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av 1956 »

IMG_2642-001.jpg
Det tog lite tid innan Visby nu i måndags kom fram till Brantevik och då i en mycket stor kartong. Trots goda intentioner från auktionsfirman hade den tyvärr ändå fått några skador. Bl.a. var relingen i stäven ganska omfattande kvaddad och några delar hade lossnat.

Efter konsultation av Lihkströmsverken håller jag nu på med pyssel och pussel. Relingen är nu reparerad och ankaret på styrbordssida ligger på däck så som det ska göra.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av Johan Molin »

1956 skrev: 16 dec 2020, 13:46
Bild

Det tog lite tid innan Visby nu i måndags kom fram till Brantevik och då i en mycket stor kartong. Trots goda intentioner från auktionsfirman hade den tyvärr ändå fått några skador. Bl.a. var relingen i stäven ganska omfattande kvaddad och några delar hade lossnat.

Efter konsultation av Lihkströmsverken håller jag nu på med pyssel och pussel. Relingen är nu reparerad och ankaret på styrbordssida ligger på däck så som det ska göra.
Sjöbjörnen i gånget må tycka vad han vill; jag tycker fortfarande att VISBY-jagarna var vackra! Från den tiden när jagare fortfarande betraktades som "havens vinthundar" ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av 1956 »

IMG_2631.jpg
IMG_2645-002.jpg


Javisst är Visby vacker, om man nu överhuvudtaget får uttrycka sig så om krigsfartyg i dessa tider.

Ovan en bild på förödelsen och en som visar försöket att reparera skadan. Jag är osäker på om jag vågar gå vidare utan att riskera att orsaka mer skada.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av Johan Molin »

Jag bryr inte mig så mycket om vad PK-folk säger om just detta. HOOD var ett rasande vackert krigsfartyg med ett sällsynt horribelt slut.

Här hittade jag en annan vacker bild på VISBY, från Sjöhysteriska:
HMS-Visby.jpg
De kunde väl i början göra omkring 40 knop. Inte illa pinkat!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Jagaren HMS Visby

Inlägg av 1956 »

Tack för den läckra bilden, Johan. Jag kommer snart också att visa babords sida på modellen.

Skriv svar

Återgå till "Flytetyg"