Toppbilden, visa:    


Ångkran från Tekno Bygg

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Ångkran från Tekno Bygg

Inlägg av CvonWow »

Hej!
Byggde denna 1870 års ångkran.
Tänkte måla lite mer på den, annars klar.
Kul bygge som vanligt från saknade Tekno Bygg.
Bilagor
IMG-2479.JPG
IMG-2478.JPG
IMG-2441.JPG

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ångkran från Tekno Bygg

Inlägg av Johan Molin »

Det är en ganska häftig modell, som jag länge suktat efter, men fått slå ur hågen, då ingenting tillnärmelsevis likadant fanns på MHJ. Grattis till en fin modell!

Vad är taket gjort av? Är det ett spåntak? Eller ska det föreställa tvåkupigt tegel? Tillverkat hur?

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: Ångkran från Tekno Bygg

Inlägg av CvonWow »

Ja, Göran hade väldigt många bra och prisvärda modeller, jag saknar dom och har bara två byggsatser kvar efter denna. ( Det är ett par andra mindre etsade.)
Jag trodde någon, typ KMJK hade köpt/fått hans ritningar och former!?
Tyvärr är vi lite i ett vakuum efter många tillverkare som slutat.

Taket är som på många om inte alla hans modeller kartong och måste nog föreställa trä.
Den riktiga hade kanske lärkträ plattor.
Kranarna lär ha tillverkats i Helsingborg 1870.

//Calle

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Ångkran från Tekno Bygg

Inlägg av Beeblebrox »

CvonWow skrev: 23 nov 2020, 21:21 Jag trodde någon, typ KMJK hade köpt/fått hans ritningar och former!?
//Calle
Jag kan dementera att så skulle vara fallet. Vi(KMJK) har den typ av produktion vi har och känner att vi behärskar på ett bra sätt. Att lära sig något helt nytt med helt annat arbetssätt(vitmetallgjutning) skulle ta en hel del tid från vår övriga verksamhet. Därför har vi hittills inte grävt vidare i det spåret.
Jag vet däremot att det förekommit andra som visat intresse utan att komma till någon form av avtal med Göran.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: Ångkran från Tekno Bygg

Inlägg av CvonWow »

Beeblebrox skrev: 25 nov 2020, 19:59
CvonWow skrev: 23 nov 2020, 21:21 Jag trodde någon, typ KMJK hade köpt/fått hans ritningar och former!?
//Calle
Jag kan dementera att så skulle vara fallet. Vi(KMJK) har den typ av produktion vi har och känner att vi behärskar på ett bra sätt. Att lära sig något helt nytt med helt annat arbetssätt(vitmetallgjutning) skulle ta en hel del tid från vår övriga verksamhet. Därför har vi hittills inte grävt vidare i det spåret.
Jag vet däremot att det förekommit andra som visat intresse utan att komma till någon form av avtal med Göran.
Hoppades på er där, men då vet man.
Det var inte helt lätt att få till det samtalet med Göran av anledningar bara han vet, men samtidigt hade jag varken kunskap eller fonder att erbjuda.
// Calle

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"