Toppbilden, visa:    


Godsvagnar på svenska spår...

Roberto
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 dec 2019, 19:06
Ort: Vänersborg C

Godsvagnar på svenska spår...

Inlägg av Roberto »

Av någon underlig anledning är jag nästan besatt av godsvagnar mycket kopplat, ursäkta, till mitt MJ-intresse och vill hitta rubricerade vagnar i H0-världen, främst Märklin, Brawa men naturligtvis även hos och av andra mindre tillverkare :-JJ
Finns det någon slags översikt av svenska godsvagnar med foton och i förlängningen möjligen av dito europeiska :-r2
Tacksam för alla uppslag [JC_doubleup.gif]
Vill ändra RK Modell till "Roberto", funkar detta?
När ändrar ni?
Läser ni detta?

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Godsvagnar på svenska spår...

Inlägg av d680ae »

Roberto skrev: 12 nov 2020, 16:51 ...
Finns det någon slags översikt av svenska godsvagnar med foton och i förlängningen möjligen av dito europeiska :-r2
Tacksam för alla uppslag [JC_doubleup.gif]
Godsvagnar på svenska spår genom tiderna och in i nutid är ett så pass stort ämne att ingen ännu tagit på sig att bita över hela den kakan i ett stycke.
Bästa översikten och startpunkten för att på egen hand inhämta information i ämnet utgör nu för tiden Svensk MJ-Wiki i dess avsnitt om vagnar.
Dess eget innehåll av direkt information om alla godsvagnsägares alla vagnflottor genom tiderna är långt i från komplett. I gengäld finns gott om referenser med länkar till andra nyttiga informationskällor, både nya och gamla, tryckta och webbaserade.
Den enda ytterligare källan jag saknar i listningen är boken "Svenska godsvagnar : normalspår 1856-1956 / Erik Sundström"
Klassiska informationskällor genom historien har bl.a. varit SJ handböcker och särtryck som sedan länge i katalogform redovisat dess vagnflottas sammansättning vid skilda tidpunkter. Efterföljare i GC regi finns naturligtvis numera på webben. Allt sådant godis och mycket annat hittar man alltså vägar till genom att plugga Wikin.
Med internationellt perspektiv är överblicken ännu mycket svårare att fånga i en bild. Men även här finns mycket att att hämta både i tryckt form och på webben.
De allra flesta mer betydande ägarna av vagnflottor i Europa har sina fans, som i den mån inte vagnägaren själv har publicerat vagnkataloger har lagt upp listningar, data och bildarkiv. Ett exempel är tyska Dybas

Roberto
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 dec 2019, 19:06
Ort: Vänersborg C

Re: Godsvagnar på svenska spår...

Inlägg av Roberto »

Tack för att du gav mig ytterligare insyn hur enormt detta område äro [JC_doubleup.gif]
Jag njuter av godståg på videoklippen särskilt från "Svensk Järnväg" och noterar vagnar av intresse vilka jag sedan försöker hitta hos H0-tillverkarna :-JJ
Vill ändra RK Modell till "Roberto", funkar detta?
När ändrar ni?
Läser ni detta?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsvagnar på svenska spår...

Inlägg av Johan Molin »

Fram till UIC-reformen var det möjligt att följa huvuddragen i vagnsutvecklingen. Det fanns nog goda skäl till att Erik Sundström satte punkt där han gjorde.

Sedan vet jag att jag är fullkomligt gräslig, och får be om ursäkt på förhand. Det är språkpolisen i mig som lider, tyvärr.

"Äro" är en gammaldags pluralform. Godsvagnarna ÄRO förvisso mångahanda, men ÄMNET kan aldrig vara något annat än "är". Sorry, sorry. sorry.

(Jag hade en så gammal småskollärarinna att jag faktiskt fick lära mig verbformerna 1962, trots att de var avskaffade.

Jag, du, han, hon är. - Vi, ni, de äro
Jag, du, han hon, har. - Vi, ni, de hava
Jag, du, han, hon äter. - Vi, ni de äta

Jag, du, han ,hon var. - Vi, ni de voro
Jag, du, han, hon bar. - Vi, ni, de buro
Jag, du, han, hon fick. - Vi, ni, de fingo
osv osv ad nauseam ...)
:oops: :oops: :oops:

Roberto
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 dec 2019, 19:06
Ort: Vänersborg C

Re: Godsvagnar på svenska spår...

Inlägg av Roberto »

hehe, äro voro är ju bara så underbara alternativ, har du avnjutit Kvartetten som sprängdes av Birger Sjöberg, hans stora epos, jag har denna i bilen uppläst av Stig Järrel anno dazumal 1968, lyssnar på denna ständigt och mycket frekvent :-JJ
Vill ändra RK Modell till "Roberto", funkar detta?
När ändrar ni?
Läser ni detta?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsvagnar på svenska spår...

Inlägg av Johan Molin »

Tyvärr bara brottstycken!

Ska man snöa in på språk så ska man absolut läsa Sara Lövestams olika böcker. De är underbart roliga (och tar ner sånt folk som jag på jorden ordentligt ...)!

"Språkpolisskolan" är en undberbar drift med alla oss som "vet" (ähum) hur saker och ting ska vara!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Godsvagnar på svenska spår...

Inlägg av Mölle-Mats »

Roberto skrev: 12 nov 2020, 16:51 Av någon underlig anledning är jag nästan besatt av godsvagnar mycket kopplat, ursäkta, till mitt MJ-intresse och vill hitta rubricerade vagnar i H0-världen, främst Märklin, Brawa men naturligtvis även hos och av andra mindre tillverkare :-JJ
Finns det någon slags översikt av svenska godsvagnar med foton och i förlängningen möjligen av dito europeiska :-r2
Tacksam för alla uppslag [JC_doubleup.gif]
Ett relativt nytt märke att hålla ögonen öppna på är danska Dekas, de gör förbålt fina modeller av såväl danska som svenska godsvagnar, fr a deras tankvagnar fascinerar mig mycket. Och likaledes danska Hobbytrade hade ju en hel del svenska godsvagnar också på den tiden det begav sig, bl a kylvagnar och O stolpvagnar.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsvagnar på svenska spår...

Inlägg av Johan Molin »

Håller absolut med! Dekas är bland det bästa som hänt den nordiska mj-världen i modern tid!

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Godsvagnar på svenska spår...

Inlägg av magnus63 »

Jag har fokus på 1967-75 eftersom vi bygger efter en specifik epok och plats (Mellansverige i nån slags obestämbart Södermanland-Östergötland). Skala 1:87. UIC-littera efter 1967, inom parentes pre-1967 svenska littera.

Vanliga godsvagnar:

Öppna/stolp
Om (f.d. O) - Lima (inget vidare modell), Lokstall1/UGJ, Hobbytrade
Oms (f.d. Oe) - Trix/Märklin
Os (f.d. Ore) - Norsk modelljernbane
Rs - saknas mig veterligen

Finkor:
Gbls-u (f.d. G) - Norsk modelljernbane, Lokstall1/UGJ (boardväggar), SMJ (brädväggar)
Gbls-u (f.d. G) tyskbyggda versioner. Roco
Gs (f.d. Gre) - Norsk Modelljernbane, båda versionerna. Lima-Rivarossi (saknar bromsplattform)
Gs (f.d. Ge) - saknas, HNJ verkstad hade dem som resinbyggsats ett tag.

Tankvagnar:
Uh (f.d. Q12) - Christian Ohlssonvarianten från Jeco
Uh (f.d. Q12) - tjeckiskbyggda Tatravagnar, BP hade nåt dussin. Dekas
Uh (f.d. Q12) - nitad tyskbyggd från Breslau...Bautzen?? Gick på nåder in på 70-talet. Piko/Sachsenmodelle. BP hade dem.

Ovanliga eller lokalt förekommande:
Ibcos (f.d. H) - iskyld vagn för djurkroppar från slakterier. Hobbytrade.
Icps (f.d. He) - iskyld vagn för djurkroppar från slakterier, grönsaker åt KF, fisk på is. Dekas?
Ibblps (f.d. Gre) - isolerad finka utan kyla. Konserver, lim, färg, grönsaker, drycker, margarin m.m. Norsk modelljernbane.
Ibblps-t ( ) - isolerad finka utan kyla. Konserver, lim, färg, grönsaker, drycker, margarin m.m. Lima-Rivarossi
Udg (f.d. Kö) - spannmål, sand, cement, inte alltför högdensitets pulver. Stod ofta vid Göta Lantmäns silo i Norrköping. Dekas.
Ucs (f.d. Q14?) - pulver m.m. som kan tömmas med tryckluft. Cementa Skövde hade en del. Roco??
Fb-u (f.d. L-nånting) - flisvagn med störtlossning. Lima-Rivarossi.
Uad? (f.d. Mas) - 3-axlig malmvagn med bottentömning, tror de gick i omlopp Kiruna-Luleå. Lokstall1, Märklin/Trix.
Eamo (f.d. Ibr) - boggielådvagn, gjorde sina sista insatser 1978 med koks från Luleå järnverk till Domnarvet, som systemtåg. Lokstall1.
Qbd (f.d. Q-nånting) - 4-axlig ballastvagn, Roco.

Utländska godsvagnar:
JÄTTEVANLIGA, isht. UIC-standardtyper, hyrvagnar m.m. Jag har tyska Gbs, Gls, Kbs och Uahs (boggievagn med lut) i tågen.

Nyheter sådär 1975-76:
Hbis - finka med skjutbara sidor. Lokstall1, Hobbytrade
Lgjs - 2-axlig containerbärare med stötdämpning, Lokstall1

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"