Toppbilden, visa:
Tillbaka till Vadstena
Tillbaka till Vadstena
I några år har jag varit sysselsatt med att
börja bygga upp Vadstena station i H0n3,
som jag tänker mig den på SJ-tiden mellan
1955 och 1970. Jag tillbringade alla barndomssomrar i staden mellan 1966 och 1980, och det är mina minnesbilder från de åren som är den största inspirationskällan.
Men tåget på bilden är ju förstås inget jag upplevt själv.
börja bygga upp Vadstena station i H0n3,
som jag tänker mig den på SJ-tiden mellan
1955 och 1970. Jag tillbringade alla barndomssomrar i staden mellan 1966 och 1980, och det är mina minnesbilder från de åren som är den största inspirationskällan.
Men tåget på bilden är ju förstås inget jag upplevt själv.
- Bilagor
-
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Nu är det dags att plocka fram haklappen!!! Så roligt! Jag vet ju att du har varit på gång ett tag, men det här var riktigt fröjdefullt att få se! Och slottet skymtar i bakgrunden!
Re: Tillbaka till Vadstena
Tack! Ja det är roligt att visa något äntligen.
Bygget pågår i ett kaosartat litet pannrum i södra Stockholm, håller på med miljön runt stationen. Ja som ses på bilden bygger jag på slottet, och även de olika silobyggnader som fanns, just för tillfället. De gamla hamnmagasinen som jag tyckte så mycket om redan som barn får också vara med.
Bygget pågår i ett kaosartat litet pannrum i södra Stockholm, håller på med miljön runt stationen. Ja som ses på bilden bygger jag på slottet, och även de olika silobyggnader som fanns, just för tillfället. De gamla hamnmagasinen som jag tyckte så mycket om redan som barn får också vara med.
Re: Tillbaka till Vadstena
Ser verkligen fint ut, just i min smak Jag ser verkligen fram emot fortsättningen.
Re: Tillbaka till Vadstena
Jag instämmer; det här blir spännande att följa!
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
De gamla magasinen är fantastiska och en viktig del av hela miljön!
Som synes viktiga för omlastning järnväg - båt också ...
(troligen lastångaren RAN på denna bild, samt möjligen galeasen GUNHILD som skymtar bakom träden, och till höger en av Vätterns få slupar med rund häck).
Intresset för det fagra Östergyllen tycks växa. Nu har vi NisseH0 här med Vadstena, signaturen FAF med banan Borensberg - Klockrike, och så jag själv med Väderstad och Hästholmen. Det hade varit något att bygga ihop till ett sammanhängande nät!
Som synes viktiga för omlastning järnväg - båt också ...
(troligen lastångaren RAN på denna bild, samt möjligen galeasen GUNHILD som skymtar bakom träden, och till höger en av Vätterns få slupar med rund häck).
Intresset för det fagra Östergyllen tycks växa. Nu har vi NisseH0 här med Vadstena, signaturen FAF med banan Borensberg - Klockrike, och så jag själv med Väderstad och Hästholmen. Det hade varit något att bygga ihop till ett sammanhängande nät!
Re: Tillbaka till Vadstena
Hm...borde kanske ge mig in på att bygga något jag mé Östgöte som man är Guskelov.
Dessa byggen är verkligen fina. Hejaheja!!!
Dessa byggen är verkligen fina. Hejaheja!!!
Re: Tillbaka till Vadstena
Tack alla för så positiv respons!
Det är kul att kunna visa sitt bygge på detta sätt, för även om anläggningen är liten,( ca 270x60 cm plus en smalare hylla som är 2,5 m lång med linjen söderut mot Hästholmen, efter Ombergs stationshus är det ett abrupt stopp mot badrumsväggen!) så skulle den vara mycket svår att frakta någon annanstans.
Fin bild där Johan, lustigt nog lyckas jag trycka in lite av hamnen och tänker bygga ett litet lastfartyg också. Typ ”Hjälmaren” som finns på bild från Vadstena i DigitaltMuseum.
Det är efter det att jag började följa tråden om Hästholmen och Väderstad som det här med hamnen blev intressant.
Det är kul att kunna visa sitt bygge på detta sätt, för även om anläggningen är liten,( ca 270x60 cm plus en smalare hylla som är 2,5 m lång med linjen söderut mot Hästholmen, efter Ombergs stationshus är det ett abrupt stopp mot badrumsväggen!) så skulle den vara mycket svår att frakta någon annanstans.
Fin bild där Johan, lustigt nog lyckas jag trycka in lite av hamnen och tänker bygga ett litet lastfartyg också. Typ ”Hjälmaren” som finns på bild från Vadstena i DigitaltMuseum.
Det är efter det att jag började följa tråden om Hästholmen och Väderstad som det här med hamnen blev intressant.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
HJELMAREN var en vanlig besökare på Vättern från andra halvan av 50-talet och framåt – såväl i Hästholmen som Vadstena. Jag tror jag har en "profilbild" av henne någonstans. Återkommer!
-------------
HJELMAREN, byggd 1899 som ångbogserare.
Dimensioner 21,59 x 5,15 m.
1956 såld till Vadstena, ombyggd till motorlastfartyg.
Jag har flera uppgifter om henne, lastande spannmål i Hästholmen.
1964-april såld till Karl Gustav Karlsson, Vadstena (Lille-Kalle)
Resor juni – augusti 18 resor med last ( & 18 tomresor ...)
totalt under året:
Åmmeberg - Otterbäcken 2 zinkmalm
Oxelösund - Motala Verkstad 16 tackjärn
Norrköping - Hammar 6 soda
Storugns - Jönköping 1 kalksten
Norrköping - Klintehamn 1 gödning
Vadstena - Djurön 1 vete
Vadstena - Stockholm 1 vete
Vadstena - Hornsberg 1 korn
Linköping - Hornsberg 1 korn
Gäddviken - Norrköping 1 gödning
Stockholm - Oxelösund 1 flusspat
Köping - Söderköping 1 gödning
Söderköping - Åhus 2 korn
Borensberg - Åhus 1 havre
Borensberg - Ljung 1 rybs
Borensberg - Ljung 1 rapsfrö
Enköping - Stockholm 1 vete
Här finns som synes även Borensberg med.
Så till profilbilden:
-------------
HJELMAREN, byggd 1899 som ångbogserare.
Dimensioner 21,59 x 5,15 m.
1956 såld till Vadstena, ombyggd till motorlastfartyg.
Jag har flera uppgifter om henne, lastande spannmål i Hästholmen.
1964-april såld till Karl Gustav Karlsson, Vadstena (Lille-Kalle)
Resor juni – augusti 18 resor med last ( & 18 tomresor ...)
totalt under året:
Åmmeberg - Otterbäcken 2 zinkmalm
Oxelösund - Motala Verkstad 16 tackjärn
Norrköping - Hammar 6 soda
Storugns - Jönköping 1 kalksten
Norrköping - Klintehamn 1 gödning
Vadstena - Djurön 1 vete
Vadstena - Stockholm 1 vete
Vadstena - Hornsberg 1 korn
Linköping - Hornsberg 1 korn
Gäddviken - Norrköping 1 gödning
Stockholm - Oxelösund 1 flusspat
Köping - Söderköping 1 gödning
Söderköping - Åhus 2 korn
Borensberg - Åhus 1 havre
Borensberg - Ljung 1 rybs
Borensberg - Ljung 1 rapsfrö
Enköping - Stockholm 1 vete
Här finns som synes även Borensberg med.
Så till profilbilden:
Re: Tillbaka till Vadstena
Tackar för detta! Ja det fartyget passar ju utmärkt i min tidsepok, som ombyggt 1956!
Mitt problem är bara att hon inte kan få rätt bredd. Allt i bakgrunden är ”tillplattat” -slottet
väldigt platt, vallgraven smal, även magasinen är smalare än
skalenligt.
Det blir ingen riktig skalenlig modell, men nog en charmig båt:)
Mitt problem är bara att hon inte kan få rätt bredd. Allt i bakgrunden är ”tillplattat” -slottet
väldigt platt, vallgraven smal, även magasinen är smalare än
skalenligt.
Det blir ingen riktig skalenlig modell, men nog en charmig båt:)
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Du får väl köra den gamla "tennsoldatsvarianten"! (dvs rätt längd men 1 cm bred ...)
Re: Tillbaka till Vadstena
Precis!
Ska försöka tota ihop något Hjelmaren-aktigt.
Här på bilden ser man henne skymta bakom Terma i Vadstena hamn.
På bilden ser man också mitt försök till början av ett båtbygge, jag gjorde en enkel skiss/ritning efter bilden du skickade och måttuppgifterna. Båten är ju tänkt att fungera som en detalj i bakgrunden, den kommer inte
att vara helt lätt att se.
Ska försöka tota ihop något Hjelmaren-aktigt.
Här på bilden ser man henne skymta bakom Terma i Vadstena hamn.
På bilden ser man också mitt försök till början av ett båtbygge, jag gjorde en enkel skiss/ritning efter bilden du skickade och måttuppgifterna. Båten är ju tänkt att fungera som en detalj i bakgrunden, den kommer inte
att vara helt lätt att se.
- Bilagor
-
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Det är ungefär så jag gör när jag bygger mina båtmodeller. För att bygga en modell måste jag (oftast) ha dimensionerna på den. Därpå helst en "profilbild". Sedan printar jag ut den i rätt skala. Därifrån tar jag sedan alla mått.
Re: Tillbaka till Vadstena
lägga ner lite möda på att upprätthålla den lilla trafik som finns kvar så här i mitten på 60-talet.
En vilsen farbror letar efter Linköpingståget.
Så sorgligt att rälsen bara räcker till Fågelsta, och att två lokomotorer och ett antal överföringsvagnar utgör nästan all rullande materiel numera.
Någon måste hjälpa farbrorn till busshållplatsen!
Re: Tillbaka till Vadstena
Absolut värt ett par . Tjusigt Nisse!
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Stackare! Jag känner synnerligen varmt med din gentleman, Nisse!
I ingående trafik var det många norska G4-vagnar lastade med gödning från Norsk Hydro!
NMJ:s version:
I ingående trafik var det många norska G4-vagnar lastade med gödning från Norsk Hydro!
NMJ:s version:
Re: Tillbaka till Vadstena
Ja det var synd om honom, men han kom tydligen iväg med eftermiddagsbussen strax efteråt.
Intressant med godsvagnen, ska se om den
finns att få tag i
Intressant med godsvagnen, ska se om den
finns att få tag i
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Det måste ha varit från slutet av 60-talet när de började gå, iofs. Tidigare gick denna gödning på båt till alla vätterhamnar.
Re: Tillbaka till Vadstena
Jag kan absolut köra med en sådan vagn på överföringsvagn, min epok sträcker sig in i 70-talet. Vagnen är redan på Julönskelistan
Re: Tillbaka till Vadstena
Tidigare i år fick jag klart lokstallet, men mycket återstår förstås i miljön runtomkring att göra. Kolgård och ett litet skjul, kolbrygga med kolkorgar, ska fixas.
- Bilagor
-
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Den här från Weinert tyckte jag var väldigt passande för "Kleinbekohlung" ...
https://weinert-modellbau.de/shop/weine ... schreibung
Kommer att få en plats, om i Hästholmen eller Väderstad har jag inte bestämt ännu.
https://weinert-modellbau.de/shop/weine ... schreibung
Kommer att få en plats, om i Hästholmen eller Väderstad har jag inte bestämt ännu.
Re: Tillbaka till Vadstena
Trevlig liten byggsats! Korgar med kol var
nog det vanligaste sättet att kola loken på de mindre lokstationerna.
Funderar på vilken fabrikant som sålde lösa korgar i 1:87?
nog det vanligaste sättet att kola loken på de mindre lokstationerna.
Funderar på vilken fabrikant som sålde lösa korgar i 1:87?
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Weinert gör det också. Dessutom har jag för mig att korgar medföljde byggsatsen. Får kolla (byggde den för några år sedan).
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
- Ort: Kalmar
Re: Tillbaka till Vadstena
Kolkorgar fanns i alla fall tidigare hos Teknobygg. Eventuellt kanske du få tag på där fortfarande.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Kalmar Modelljärnvägsklubb
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Så här ser den ut som färdig (den har legat i förvar och behöver ett nytt lager färg):
Två korgar ingå alltså. Mycket delikat gjutna. Det finns enstaka att köpa från Weinert också, men de är inte precis billiga. 7,70 Euro per styck ...
Två korgar ingå alltså. Mycket delikat gjutna. Det finns enstaka att köpa från Weinert också, men de är inte precis billiga. 7,70 Euro per styck ...
Re: Tillbaka till Vadstena
Tackar för tips!
Ja det blir en del pengar, men de är fina,
och värda sina pengar. Just en korg skulle vara mycket knepigt att göra själv
På tal om kvalitet, så kom Tomten tidigt i år,
iallafall till en viss man i övre medelåldern som aldrig slutat att leka med tåg.
Låt vara att en Tp aldrig setts i Vadstena förut, men driftsäkerheten hos ett lok från Bygg svenskt gör att man förlåter det mesta.
Ja det blir en del pengar, men de är fina,
och värda sina pengar. Just en korg skulle vara mycket knepigt att göra själv
På tal om kvalitet, så kom Tomten tidigt i år,
iallafall till en viss man i övre medelåldern som aldrig slutat att leka med tåg.
Låt vara att en Tp aldrig setts i Vadstena förut, men driftsäkerheten hos ett lok från Bygg svenskt gör att man förlåter det mesta.
- Bilagor
-
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Så länge du inte försöker skicka ut det väster om Vadstena bara ...
Re: Tillbaka till Vadstena
Var användning av kolbaskar av det slag som var vanlig på mindre kolningsanläggningar på normalspår förbehållet bara normalspår elller förekom det även på lite mindre primitiva smalspårslokstationer?
Re: Tillbaka till Vadstena
Ja min Tp lär hamna i Mjölnaån om det får
köra väster ut....!
Jag vet att SRJ hade en kran i Rimbo för kolningen, förmodligen även
att t.ex. VGJ och NÖJ hade kranar för
att kola sina stora lok.
köra väster ut....!
Jag vet att SRJ hade en kran i Rimbo för kolningen, förmodligen även
att t.ex. VGJ och NÖJ hade kranar för
att kola sina stora lok.
Re: Tillbaka till Vadstena
På smalsparsarkivet.se fanns några trevliga
kolningsbilder från Västervik och Hultsfred med flera lokstationer, där kan man se denna typ av behållare.
kolningsbilder från Västervik och Hultsfred med flera lokstationer, där kan man se denna typ av behållare.
Re: Tillbaka till Vadstena
En bild på kolning i Rimbo med kolkran och en annan typ av behållare (möjligen kallas även den kolbask) finns på omslaget till Järnvägsminnen 10 av Owe Danneskog och Lars Granström, utgiven av Trafik-Nostalgiska Förlaget. Så visst förekom det kolning av smalspårslok med kolkran och kolbaskar - eller åtminstone liknande behållare, men jag tror det inskränkte sig till de större lokstationerna som NisseHO skriver.
https://www.tnf.se/produkt.php?prod_id=314
Mycket snygga byggen av Vadstena-byggnader förresten! Speciellt lokstallet!
https://www.tnf.se/produkt.php?prod_id=314
Mycket snygga byggen av Vadstena-byggnader förresten! Speciellt lokstallet!
Re: Tillbaka till Vadstena
HejJohan Molin skrev: ↑03 dec 2020, 21:04 Så här ser den ut som färdig (den har legat i förvar och behöver ett nytt lager färg):
kolbrygga.jpg
Två korgar ingå alltså. Mycket delikat gjutna. Det finns enstaka att köpa från Weinert också, men de är inte precis billiga. 7,70 Euro per styck ...
Tjusigt, vad är det för mått på den? Vill ha...
/Pär
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23
Re: Tillbaka till Vadstena
Tack Per! Ja det lokstallet har alltid varit en
favorit för mig, men jag blev smått chockad
över hur komplicerat det var att bygga det,
just för att det är så oregelbundet i formen.
favorit för mig, men jag blev smått chockad
över hur komplicerat det var att bygga det,
just för att det är så oregelbundet i formen.
Re: Tillbaka till Vadstena
I september 1954 växlar ett av alla dessa gamla lok som SJ fick överta under 40-talet, på Vadstenas hamnspår.
Men stora leveranser av Z4p och Tp kommer snart att göra dem överflödiga.
Men stora leveranser av Z4p och Tp kommer snart att göra dem överflödiga.
Re: Tillbaka till Vadstena
Här behövs bestämt mer än en tumme upp! Mycket trevlig bild Nisse!
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Håller med Erik! Jag känner exakt igen mig!
Re: Tillbaka till Vadstena
Tack, roligt att ni gillar den! Lok och vagnar är hemmabyggen av mässing och trä.
På senare tid har jag använt Rimbo grandes
hjul och chassidelar, så de får trepunktslagring, bra på min klena och krokiga räls. Loket rullar på ett n-lokschassie från Arnold. Det är ingen modell som kan mäta sig med de man kan bygga från byggsatser, men får duga innan det kommer ett 1C -lok som byggsats.
På senare tid har jag använt Rimbo grandes
hjul och chassidelar, så de får trepunktslagring, bra på min klena och krokiga räls. Loket rullar på ett n-lokschassie från Arnold. Det är ingen modell som kan mäta sig med de man kan bygga från byggsatser, men får duga innan det kommer ett 1C -lok som byggsats.
Re: Tillbaka till Vadstena
Om Du ursäktar en trådkapning Nisse så har jag här ett bevis på att jag en gång för snart 50 år sedan använde samma Arnold-chassi på samma sätt som Du. Dock ingen modell av något speciellt lok, mera gladbygge i steampunk-anda!
/ErikAlla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Underbara små skapelser som både Nisse och Erik visar!
Nisse: Skorstenen med sin gnistskenesläckare (ellervad det heter): Var har du fått tag på den? Söker med ljus och lykta efter sådana, både för smalspårslok och normalspår!
Nisse: Skorstenen med sin gnistskenesläckare (ellervad det heter): Var har du fått tag på den? Söker med ljus och lykta efter sådana, både för smalspårslok och normalspår!
Re: Tillbaka till Vadstena
Instämmer, mycket trevligt det här!
Re: Tillbaka till Vadstena
Heter gör den nog "ledskenegnistsläckare", åtminstone på ärans och hjältarnas hemspråk.Johan Molin skrev: ↑08 dec 2020, 11:19 ...
Skorstenen med sin gnistskenesläckare (ellervad det heter)...?
Men även utländska varianter på konstruktioner och benämningar är kända, däremot inte potentiella förvärvskällor för hugade spekulanter. Länken kan kanske ge tips om lämpliga termer att googla för vidare efterforskningar.
Re: Tillbaka till Vadstena
Tackar! Härligt lok på bilden där, ja visst är det roligt att bygga utanför byggsatsernas
utstakade vägar ibland...
Johan, jag är rädd för att det är svårt att köpa dessa gamla 1800-talsskorstenar nu sedan Perl tyvärr lagt ner sin verksamhet!
Själv filsvarvade jag en mässingsstav i en vanlig borrmaskin, inte speciellt jobbigt
med några bra filar och lite smärgelduk på slutet.
Men skyddsglasögon måste man ha.
Även domerna är tillverkade på det sättet.
Kanske Vagnverkstaden har en smalspårs-
skorsten kvar sedan Kp-byggsatsen för en del år sedan?
utstakade vägar ibland...
Johan, jag är rädd för att det är svårt att köpa dessa gamla 1800-talsskorstenar nu sedan Perl tyvärr lagt ner sin verksamhet!
Själv filsvarvade jag en mässingsstav i en vanlig borrmaskin, inte speciellt jobbigt
med några bra filar och lite smärgelduk på slutet.
Men skyddsglasögon måste man ha.
Även domerna är tillverkade på det sättet.
Kanske Vagnverkstaden har en smalspårs-
skorsten kvar sedan Kp-byggsatsen för en del år sedan?
Re: Tillbaka till Vadstena
Efter Luciakaffet imorse, så skulle jag bygga
på kolgården till Vadstenas lokstall, då fick jag se ”Gustaf Wasa” stå slopat och nerkopplad utanför stallet. Kvarglömt trots att vi är långt in på 50-talet, loket skall ha skrotats 1929?
Förmodligen var det jag själv som glömt kvar det sedan jag senast fantiserade om svunna tider.
på kolgården till Vadstenas lokstall, då fick jag se ”Gustaf Wasa” stå slopat och nerkopplad utanför stallet. Kvarglömt trots att vi är långt in på 50-talet, loket skall ha skrotats 1929?
Förmodligen var det jag själv som glömt kvar det sedan jag senast fantiserade om svunna tider.
- Bilagor
-
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Var det inte gamle Silfverlåås favoritlok? Eller var det lok nr 1?
Re: Tillbaka till Vadstena
Jag fick läsa på i mitt ex. Av ”Från Wadstena till Vadstena”, visst, det var FWÖJ 1 Wadstena som var Silverlåås favoritlok: Gamla Brunte var hans smeknamn på det! Tydligen ett nästan outslitligt lok, som till sist hamnade på Gotland som kalkbrukslok, och innan det användes det vid järnvägsbyggen runt om i hela landet.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
För er övriga: Ingenjör Silverlåås var en berömdhet som styrde i lokverkstaden i Vadstena. Så han har sannerligen funnits på riktigt, sitt märkliga namn till trots!
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Tillbaka till Vadstena
Hej!
Jag känner igen miljön från Vadstena! Så fint!
Strukturen på lokstallet, slipersavståndet, det finkorniga gruset, det avställda gamla ångloket, (tror nog att det är körbart!) och det tidigare visade magasinet mm. Mycket bra och fin inspiration för oss!
/Stig
Jag känner igen miljön från Vadstena! Så fint!
Strukturen på lokstallet, slipersavståndet, det finkorniga gruset, det avställda gamla ångloket, (tror nog att det är körbart!) och det tidigare visade magasinet mm. Mycket bra och fin inspiration för oss!
/Stig
Re: Tillbaka till Vadstena
Tackar! Roligt att höra!
Tyvärr gick loket så dåligt, att jag tog ur motorn och tog bort vevstakarna- tiden hade ändå gått ifrån det då jag riktade in mig på SJ-tiden, från början var MÖJ min förebild.
Dock ska ”Trean” byggt 1888 få rulla vidare in i SJ-epoken trots att det loket egentligen skrotades 1950. Men det är för närvarande på grundlig revision...
Tyvärr gick loket så dåligt, att jag tog ur motorn och tog bort vevstakarna- tiden hade ändå gått ifrån det då jag riktade in mig på SJ-tiden, från början var MÖJ min förebild.
Dock ska ”Trean” byggt 1888 få rulla vidare in i SJ-epoken trots att det loket egentligen skrotades 1950. Men det är för närvarande på grundlig revision...
Re: Tillbaka till Vadstena
Här en bild på ”Trean”, alla kan se varför den stackaren är på revision!
- Bilagor
-
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Helt igenkännbart!
Jag återkommer med mina tappra (???) försök ...
Jag återkommer med mina tappra (???) försök ...