Toppbilden, visa:    


Tillbaka till Vadstena

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Då vill jag tipsa om chassiet till Arnolds BR 74, med drivning från SB Modellbau, som ett bra underrede för de små Motalaloken
Omberg och Alvastra, går bättre än Liliputchassiet som ”Trean” på bilden här ovan rullat på. Aningen för kort hjulbas, men drivhjulsdiametern blir bra.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Vadstena lokstall har fått en liten kolgård
sedan jag tog den förra bilden.
Här står Np 3051 redo för dagens slit, på Vadstenas minimala vändskiva.
Bilagor
66728CBA-C2EC-45E2-A99E-5CA645CE0B92.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Prydligt!

Kom att tänka på något. Det gäller FVÖJ:s tidiga lokskyltar. Jag ramlade på det här:
FEMMAN.jpg
Har en bild på TREANS lokskylt också; färgerna har falnat betydligt, men det råder inget tvivel om att det var så här de var målade!
Om man nu bara till äventyrs kunde hitta något liknanade om MHJ:s lokskyltar ...

Gott Nytt År!

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Gott nytt år!
Jag hittade skyltarna på DigitaltMuseum,
och det skapade nya frågor.
Ja säkert hade de dessa vackra färger,
men kan det vara så att man skippade de vackra färgerna vid senare renoveringar,
därav Treans så svarta skylt?
Och det finns en skylt märkt 6, medan
loket på leveransfotot har en skylt med Sexan på. Kanske byttes skylten på senare tid?
FVÖJ 7 fick ju bara heta 7.
På min Trean fick loket en svart/mässingsfärgad skylt, kanske mest
för att det var enklast med den kopiator jag använde då.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Vid någon rätt tidig revision synes FVÖJ-loken ha fått nummerplåtar istället för namn som tidigare.
TREAN.jpg
För mig verkar det ganska tydligt att TREAN:s nummerskylt haft samma färgteckning som FEMMAN:s, dock här rätt rejält falnade.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Visst, det har du rätt i, man ser ju faktiskt spår av rött och blått på skylten!
Ibland sörjer jag lite att jag inte avbildar
MÖJ eller rentav FVÖJ-tiden när jag ser sådana här bilder...
Men vissa vagnar kommer ha sin privatbanemärkning kvar trots SJ-tiden.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Det går liksom inte att få allt. Jag får också göra rätt stora kompromisser, och då blir inte allt rätt i alla fall.
Lilla slupen ANNA som var så flitig befraktare av massaved till Munksjö från Hästholmen har jag avbildat i sent utseende med styrhytt – och den torde hon ha fått först efter kriget, när hennes glansperiod bör ha varit 30-talet ...

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Ja det handlar mycket om kompromisser-
men mitt rättesnöre är att få hus, tåg och människor att se ut som att de existerar,
samtidigt. En annan viktig sak är att vissa
saker som jag såg som barn runt 68-70
måste finnas med. T.ex den häst med vagn,
som fram till ca. 1970 körde i kommersiell trafik inom Vadstena. En farbror vi kände som hette Albin och som körde en amerikanare. Järnvägskiosken där man fick glass. Dessa saker är minst lika viktiga som tågen.
Din Hästholmen-tråd är en inspirationskälla,
med sin verklighetsbaserade grund, där det ändå finns plats för egna prioriteringar och fantasi rentav!

Roberto
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 dec 2019, 19:06
Ort: Vänersborg C

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Roberto »

God fortsättning!
Vadstena är en underbar idyll och särskilt i de äldre stadsdelarna, var medlem tidigare och fick Gurklisten men numera besöker jag smultron-stället så ofta jag har möjlighet :-JJ
Vill ändra RK Modell till "Roberto", funkar detta?
När ändrar ni?
Läser ni detta?

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Ja en mysig stad, med en trevlig museijärnväg. Jag har varit medlem i VFJ sedan 1981, och ser alltid från emot ett nytt
nummer av Gurklisten :-J

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

CE6C1BA2-C8A1-4D63-A41A-40DB2553C24C.jpeg
Har börjat bygga på en f.d. FVÖJ-vagn, som på senare tid blev kakelugnsvagn stationerad i Finspång. Inspirationen kom för flera år sedan, när jag läste om den på Järnvägshistoriskt forum.
Passar fint i min tidsepok 55-70.
Banavdelningens grå vagnar var en vanlig syn på barndomens tågresor som jag minns dem.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Är det scratchande på gång, eller vad? Spännande ser det ju ut i varje fall!

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Tack! Ja det är scratchbygge, men jag hittade några etsade godsvagnsdörrar från PERL,
och lagergafflar och hjul blir som vanligt från Rimbo Grande, de är mycket bra och räddar
vagnarna kvar på spåret, tack vare att ena axeln alltid vickar, så den kan följa spåret.

God fortsättning!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Tack Nisse, och lycka till! Ska följas med synnerligen stort intresse (vilket jag tror du förstår!).

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Så roligt, ja jag ska visa lite mer framöver av bygget. Har idag lött lite på chassit.
Jag tyckte hela konceptet med en speciell kakelugnsvagn var så intressant.
Men det måste ju ha funnits flera 100-tals kakelugnar på det gamla TÖJ-nätet även på SJ-tiden.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Söndag eftermiddag=byggdags :)
Har tunnat av lagergafflarna, som egentligen är avsedda för lite modernare vagnar.
På dessa gamla vagnar är allt så smäckert och smått.
Det gäller att försöka få kvar den känslan
i 1:87.
Den här gången tänkte jag göra klart alla delar först, och sedan montera dem.
Bilagor
AE3496F8-49A1-4CB2-8E5D-1AFBCC46EB71.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Vad har du för hjul?

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Det är Rimbo Grandes stjärnekerhjul. När man försöker få en smalspårig järnväg att funka i H0, med hemmabyggda koppel, lok och vagnar, klen och lite svajig räls (code 55) är det dessa hjul och lagergafflar som
överhuvud taget får det att funka!

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Ikväll bygger jag vidare på chassiet, man ser lagergaffeln som ska vicka, nederst i bild. Obs, ritningen är inte till exakt till denna vagn, utan till en bromsad vagn i samma serie.
CA36205A-A824-40AC-832A-A996F26B4E30.jpeg

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

D079E645-DB16-41CB-9D27-781F66EE7B8A.jpeg
Ikväll har jag skurit ut ett golv, och limmat
hörnen på vagnskorgen. Mycket jobb fast
det är en så enkel vagn, men roligt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av ford1929 »

NisseH0 skrev: 20 jan 2021, 21:21 D079E645-DB16-41CB-9D27-781F66EE7B8A.jpeg
Ikväll har jag skurit ut ett golv, och limmat
hörnen på vagnskorgen. Mycket jobb fast
det är en så enkel vagn, men roligt!
Om jag förstår rätt ...så är den ena
lagergaffeln lött i rambalkarna
och den andra limmas i golvet
men den plåt som finns under lagergaffeln...
på så sätt kan den vicka lite...
Roger(Forden)

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Visst, så alla hjulen ligger an mot spåret hela tiden, mindre risk för urspårning. Jag bygger alla vagnar så här, men mest nytta gör ju arrangemanget förstås på vagnar med lång hjulbas :)

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

D22FB229-644C-4FCA-8449-7F5739EA50F5.jpeg
Om ni inte tror att jag har städat, så skulle ni se hur det såg ut innan!
Med borrmaskinen t.v. borrar jag med borr ända ner till 0,5 mm, mycket effektivt! Kaffekoppen är ju passande, och lite musik piggar jag upp mig med om det vissa dagar går dåligt (lokbyggen!).
På arbetsbordet denna kväll ett skjul som ska stå vid Vadstenas lokstall, och min lilla vagn.
Har haft samma bord sedan jag fyllde sju,
och jag har varit lite besatt av järnvägar sedan jag var tre. (Jo då, jag är faktiskt gift)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Följer det alltfort med stor spänning!
Det är ju väl att modellbygge kan företas utan några större folksamlingar runt omkring en!

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

00C8EBD5-B2DD-4EFF-996F-D007A35ED99C.jpeg
Ja verkligen! Jag har ju nu tagit efter ditt kaffe till bygget, och det förstärker fint min nostalgi över barndomens kaffe-och-kakorindränkta somrar i Vadstena!
Idag provar jag in chassiedelarna med tejp, behöver se om vickaxeln får tillräckligt med utrymme. Hjulen löper fint iallafall. Är inte helt nöjd, jag har modifierat lagergafflarna så de ska se lite mer ”1888” ut, men det blir aningen klumpigt. Men man får fila lite mer sen.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

F6586782-51A6-4BD7-A994-27446530EA32.jpeg
Har nu fått vagnen att rulla, men mycket återstår innan den kan skickas ner till Ombergs station som kakelugnsvagn.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Kakelugnsvagn till Borghamn? Det låter ju intressant. Det har förstås med kalkstensbrottet att göra, men tillverkade man kakelugnskakel där? (Man importerade ju sten för b bearbetning, såväl med järnväg som med båt).

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Vad jag förstod efter att ha läst om förebilden till vagnen på Järnvägshistoriskt forum, så var den lastad med utrustning som behövdes vid restaurering och lagningar av kakelugnar på TÖJ-nätet. Fast jag bygger SJ-tiden
i första hand, så är det roligt att få med en f.d. FWÖJ-vagn från 1889.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Hoppsan, det här har jag missat helt och hållet!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Aaah, jag fann diskussionen; det var uppenbarligen Kjell Friberg som startade den år 2013!

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=128244

Och kakelugnsvagnen hade vagnsnumret före smörvagnen! (Ursprungligen G 21 jämfört med smörvagnens G 22!)

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Det stämmer, vad roligt! Jag gick tillbaka nu och tittade på smörvagnen i din tråd, med ritningen i FVÖJ-boken och måttuppgifterna och bilderna i din tråd, så räcker det som underlag för en modell.
Min vagn är i det närmaste klar, håller parallellt på med utbyggnad av linjen till Omberg. Linjen Vadstena -Omberg blir bara
3,3 m, sedan behöver jag ta upp ett hål i väggen till badrummet för att komma vidare!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Om du fortsätter in i badrummet så kan du ju bygga Hästholmens hamn med riktigt vatten i hamnbassängen! :=u

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

1D2680E7-6575-43CE-8359-67CA5D9493C3.jpeg
En jättebra idé, men jag är inte säker på att resten av familjen uppskattar det, även om de är mycket uppmuntrande till min hobby
i vanliga fall.
Här skickar jag en bild tagen i all hast från bygget av Ombergs station med speciell hälsning till Johan, som alltså nu har en ny MJ-granne strax norr om sitt Hästholmen!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Så utomordentligt trevligt!
Jag noterar att Alvastra, strax bredvid, hade överraskande stor godstrafik. Det kan förstås ha varit torvtrafik, men jag misstänker att skogsavverkning på Omberg också påverkade den.

Tyvärr har jag ingen aning om hur man ska hitta urkunder som detaljbeskriver godstrafiken på olika stationer, vare sig på FVÖJ eller MHJ. För att åstadkomma ett trafikspel får jag extrapolera från en massa olika källor. Jag får försöka skriva ihop någonting som gör det begripligt, men ska inte armbåga mig in i din tråd för detta. Nog trevligt med lilla Ombergs station! Nu behöver du bara en fotokuliss av själva Omberg i bakgrunden! :-T

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Man får gärna skriva om egna projekt i min anspråkslösa tråd här, bara kul!
Jag har inte heller någon stor kunskap, mer exakt om godstrafiken på de olika stationerna, men minns att Gurklisten hade en lång artikel (för flera år sedan) om just Alvastra station på 20-talet om jag inte minns fel, där kan det finnas lite information.
Bl.a. beskrevs järnvägsparken som hörde till stationen, som utan ersättning skulle skötas av stinsens familj. Man hade nog inga sysselsättningsproblem där inte :)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Visst fanns det t o m ett järnvägshotell där? Det är ju distinkt udda för en så liten station!

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Ja speciellt med tanke på att det stora Turisthotellet vid Ombergs södra fot och dessutom vandrarhemmet på Omberg fanns!
Vad jag förstår finns stationsbyggnaden kvar än idag, har tyvärr inte sett den trots flera resor i trakten genom åren.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

1C70426E-DE1E-4287-A2B0-47F78625E1E6.jpeg
Det råder ett febrilt byggande i Vadstena såhär inför Påsk. Jag hade tillslut tröttnat på
mina handbyggda code 55-växlar som lätt gick sönder och var handomlaggda eftersom jag hade svårt att få dem att fungera med växelmotorer. Nu har en hel del räls, och alla växlar bytts ut till Pecos H0n3 code 70.
Ett kaos utan like!
Spåret är tyvärr grövre, men nu kan jag iallafall köra tågen genom fungerande växlar med växelmotorer!
Den lilla vagnen jag skrev om tidigare rullar fint, men jag är inte nöjd med märkningen, måste hitta dekaler till den och bättra på målningen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Förstår precis! Står själv inför ett större "spårprojekt", och drar mig i det längsta ...

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Ja det är mycket jobb med rälsläggning. Och den tekniska biten är inte jättekul för mig, ärligt talat.
Första gången jag var i Skövde på Bankalaset sa en äldre och mer erfaren byggare att ”det går inte att bygga både bana och rullande materiel till sin modelljärnväg, man måste välja det ena eller det andra”. Jag har ofta varit nära att hålla med honom, men genom att hålla storleken på anläggningen så liten som möjligt, hoppas jag kunna fixa att bygga både och.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Godmiddag!
Du hade ju funderingar kring Kurt von Schmalensees silobyggnad i Vadstena. Eb mycket trevlig hemsida där man kan leta efter flygbilder är kartbild.se.

1960 var ju tyvärr smalspåret mellan Vadstena och Ödeshög nedlagt, men man kan följa hela bansträckningen i detalj - liksom man fö kan med MHJ ännu i dag.

Här en bild på Vadstena där sidobyggnaden finns med i sin helhet. Stationen är också med för att visa ungefärliga dimensioner på silon.
Vsa med silobyggnad.jpg

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Tackar! Så kul att du visade det här fotot just nu jag jobbar som en galning med just området söder om stationshuset och runt silon.Det har inte fått mycket av min uppmärksamhet tidigare under byggandet, men nu blev jag mer inspirerad att börja med silon. Just idag skrev jag ut lite nutida bilder av området som visar den lilla ”parken” söder om stationshuset som jag bygger på just nu.
På flygfotot ser man också en rälsbuss uppställd på det lilla stickspåret innan vägövergången. En sak på fotot som förbryllar mig litet, är att det verkar vara en stor gräsmatta framför silon, om jag förstår saken rätt så lastades bilar med spannmål här. Borde ha varit asfalterat?
Tack Johan, you made my day, som amerikanarna säger!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Du borde komma rätt på samma bild med denna länk:

https://kartbild.com/#18/58.44478/14.88260/0x4

Och väl där kan du ju förstora bilden efter behag. Följer dfu banvallen västerut från stan så förefaller det i varje fall för mina skumma ögon som om spåren ligger kvar fram till ån precis i kanten av Vadstena (Mölnaån ligger väl längre västerut om jag förstått saken rätt).

I varje fall var det så, sedan silon i Väderstad byggts 1961 att visst fanns det lastbilar som kom och dumpade sin spannmålslast där, men långt vanligare, åtminstone första decenniet, var att bönderna själva körde dit sin spannmål med traktor och vagn. Det fanns enstaka åkare som fraktade spannmål, t ex från Svanshalsområdet (jag återkommer till det när nästa lilla lastbilsmodell anlänt) direkt till Svanshals. Men dock tycktes det inte finnas någon spannmålstrafik per järnväg utom mellan stationerna Hästholmens hamn (sista båt anlöpte hamnen 1971), Väderstad och Mjölby.
Spannmålstrafiken från Väderstad till Mjölby per tåg förefaller ha lagts ned 1985.

Vadstena var tydligen i mångt och mycket likt Väderstad. Transport av spannmål till Vadstena ombesörjde säkert bönderna på slätten själva, enstaka båtlaster kom faktiskt också och lossade spannmål (men oftare kalksalpeter från Norsk Hydro, alltså gödning). Annars gick den mesta trafiken som utgående, per båt ungefär lika länge som i Hästholmen, och med tåg så länge smalspårsjärnvägen fungerade som en "riktig" järnväg.

Gödning kom ju att ombesörjas med norska G-vagnar sedan båttrafiken lagts ned – Stig Lagergren har visat fina bilder på Järnvägshistoriskt forum från rampningen i Fågelsta på 60-talet. Du hittar dem säkert om du bara söker på "Fågelsta".

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Ja de såg jag, och de fanns nu i Smalspårsarkivet också såg jag nyss😀
En sak man ser på flygfotot är att silon saknar den påbyggnad som den har idag, och det var bra för mig, då blir den enorma byggnaden lite lägre än vad jag befarade.
Intressanta uppgifter du har om spannmålshanteringen, själv är jag inte vidare insatt i ens hur man lossade spannmål och fick in den i silon.
Ja spåret låg kvar ner till den första bron som du skrev, och det var nog ända in på 80-talet
om jag minns rätt. Jag vet att det användes som uppställningsspår vid något tillfälle.
Här en byggbild tagen nyss, här borta ska silon stå. Har nu fått med det lilla uppställningsspåret, men det blev nog lite väl kort för att rymma en rälsbuss bekvämt.
Bilagor
28016F54-9C5E-44BD-8FF3-9EB43D009EC2.jpeg

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

F063A7D2-4B7C-46A1-B284-5BCF25AC57A2.jpeg
Så här på sommaren fyller jag på med inspiration från härliga järnvägsmiljöer, här Östra stations restaurang i Stockholm, bevarad i fint skick 1930 och med
Roslagsbanans ”Stortysk” målad i taket!
Besök innan det är försent!

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Jag har gjort en tant, men hon måste få en tårtkartong också.
4CC8BEAA-DF7F-4D6C-AEA2-758FD931EC62.jpeg

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Ett arbetståg på väg ut på Ödeshögslinjen
1953
AFD08DB0-6EB7-4BDE-9D85-1523D42EB149.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

O, då får jag ju skynda mig att se till att jag kan ta emot det! :-CO

Det jag kan skymta av slottskanalen med ett av hörntornen ser ju riktigt bra ut!

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Tack! Jag jobbar med slottet och bakgrunden, men det har fått ta paus nu medans jag lägger räls.
Det lilla arbetståget är inspirerat av boken ”Lennarts järnvägsbilder”.
Min Ödeshögslinje når tyvärr aldrig fram till
vare sig Hästholmen eller Ödeshög, dock kommer man till Ombergs station precis som det står i tidtabellen, men sedan kränger tåget iväg österut som i en skum dröm och man finner snart att man är tillbaka i Vadstena från Fågelstahållet!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Det låter hursomhelst spännande! Jag vet att du skrivit om Ombergs station.
Så småningom, om andan faller på, får du gärna visa någon form av spårplan. Sådant är alltid både trevligt och spännande!

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"