Toppbilden, visa:    


Tillbaka till Vadstena

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

I några år har jag varit sysselsatt med att
börja bygga upp Vadstena station i H0n3,
som jag tänker mig den på SJ-tiden mellan
1955 och 1970. Jag tillbringade alla barndomssomrar i staden mellan 1966 och 1980, och det är mina minnesbilder från de åren som är den största inspirationskällan.
Men tåget på bilden är ju förstås inget jag upplevt själv.
Bilagor
9B616A8B-C9FB-4B51-B848-E9F88B173C55.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Nu är det dags att plocka fram haklappen!!! Så roligt! Jag vet ju att du har varit på gång ett tag, men det här var riktigt fröjdefullt att få se! Och slottet skymtar i bakgrunden!
:-T :-T :-T

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Tack! Ja det är roligt att visa något äntligen.
Bygget pågår i ett kaosartat litet pannrum i södra Stockholm, håller på med miljön runt stationen. Ja som ses på bilden bygger jag på slottet, och även de olika silobyggnader som fanns, just för tillfället. De gamla hamnmagasinen som jag tyckte så mycket om redan som barn får också vara med.
E3E7A3BD-4BDE-48FE-9335-3AF3CBB92A4C.jpeg

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av 1956 »

Ser verkligen fint ut, just i min smak Jag ser verkligen fram emot fortsättningen. [JC_doubleup.gif]

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av ErikB »

Jag instämmer; det här blir spännande att följa! [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

De gamla magasinen är fantastiska och en viktig del av hela miljön!

Bild
Som synes viktiga för omlastning järnväg - båt också ...

(troligen lastångaren RAN på denna bild, samt möjligen galeasen GUNHILD som skymtar bakom träden, och till höger en av Vätterns få slupar med rund häck).

Intresset för det fagra Östergyllen tycks växa. Nu har vi NisseH0 här med Vadstena, signaturen FAF med banan Borensberg - Klockrike, och så jag själv med Väderstad och Hästholmen. Det hade varit något att bygga ihop till ett sammanhängande nät! :-CO

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av CvonWow »

Hm...borde kanske ge mig in på att bygga något jag mé Östgöte som man är Guskelov.
Dessa byggen är verkligen fina. Hejaheja!!! [JC_doubleup.gif]

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Tack alla för så positiv respons!
Det är kul att kunna visa sitt bygge på detta sätt, för även om anläggningen är liten,( ca 270x60 cm plus en smalare hylla som är 2,5 m lång med linjen söderut mot Hästholmen, efter Ombergs stationshus är det ett abrupt stopp mot badrumsväggen!) så skulle den vara mycket svår att frakta någon annanstans.
Fin bild där Johan, lustigt nog lyckas jag trycka in lite av hamnen och tänker bygga ett litet lastfartyg också. Typ ”Hjälmaren” som finns på bild från Vadstena i DigitaltMuseum.
Det är efter det att jag började följa tråden om Hästholmen och Väderstad som det här med hamnen blev intressant.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

HJELMAREN var en vanlig besökare på Vättern från andra halvan av 50-talet och framåt – såväl i Hästholmen som Vadstena. Jag tror jag har en "profilbild" av henne någonstans. Återkommer!

-------------

HJELMAREN, byggd 1899 som ångbogserare.
Dimensioner 21,59 x 5,15 m.

1956 såld till Vadstena, ombyggd till motorlastfartyg.

Jag har flera uppgifter om henne, lastande spannmål i Hästholmen.

1964-april såld till Karl Gustav Karlsson, Vadstena (Lille-Kalle)

Resor juni – augusti 18 resor med last ( & 18 tomresor ...)

totalt under året:

Åmmeberg - Otterbäcken 2 zinkmalm
Oxelösund - Motala Verkstad 16 tackjärn
Norrköping - Hammar 6 soda
Storugns - Jönköping 1 kalksten
Norrköping - Klintehamn 1 gödning
Vadstena - Djurön 1 vete
Vadstena - Stockholm 1 vete
Vadstena - Hornsberg 1 korn
Linköping - Hornsberg 1 korn
Gäddviken - Norrköping 1 gödning
Stockholm - Oxelösund 1 flusspat
Köping - Söderköping 1 gödning
Söderköping - Åhus 2 korn
Borensberg - Åhus 1 havre
Borensberg - Ljung 1 rybs
Borensberg - Ljung 1 rapsfrö
Enköping - Stockholm 1 vete

Här finns som synes även Borensberg med.
Så till profilbilden:
hjelmaren.jpg

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Tackar för detta! Ja det fartyget passar ju utmärkt i min tidsepok, som ombyggt 1956!
Mitt problem är bara att hon inte kan få rätt bredd. Allt i bakgrunden är ”tillplattat” -slottet
väldigt platt, vallgraven smal, även magasinen är smalare än
skalenligt.
Det blir ingen riktig skalenlig modell, men nog en charmig båt:)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Du får väl köra den gamla "tennsoldatsvarianten"! (dvs rätt längd men 1 cm bred ...)

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Precis!
Ska försöka tota ihop något Hjelmaren-aktigt.
Här på bilden ser man henne skymta bakom Terma i Vadstena hamn.
På bilden ser man också mitt försök till början av ett båtbygge, jag gjorde en enkel skiss/ritning efter bilden du skickade och måttuppgifterna. Båten är ju tänkt att fungera som en detalj i bakgrunden, den kommer inte
att vara helt lätt att se.
Bilagor
55193F00-D401-4BA9-9813-C22F726C47B4.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Det är ungefär så jag gör när jag bygger mina båtmodeller. För att bygga en modell måste jag (oftast) ha dimensionerna på den. Därpå helst en "profilbild". Sedan printar jag ut den i rätt skala. Därifrån tar jag sedan alla mått.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

1DEC9DB7-DC6F-4296-833F-6963FC9871EA.jpeg
Skeppsbyggeriet har vilat något, jag har fått
lägga ner lite möda på att upprätthålla den lilla trafik som finns kvar så här i mitten på 60-talet.
En vilsen farbror letar efter Linköpingståget.
Så sorgligt att rälsen bara räcker till Fågelsta, och att två lokomotorer och ett antal överföringsvagnar utgör nästan all rullande materiel numera.
Någon måste hjälpa farbrorn till busshållplatsen!

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av ErikB »

Absolut värt ett par [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] . Tjusigt Nisse!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Stackare! Jag känner synnerligen varmt med din gentleman, Nisse!

I ingående trafik var det många norska G4-vagnar lastade med gödning från Norsk Hydro!

NMJ:s version:

Bild

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Ja det var synd om honom, men han kom tydligen iväg med eftermiddagsbussen strax efteråt.
Intressant med godsvagnen, ska se om den
finns att få tag i :)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Det måste ha varit från slutet av 60-talet när de började gå, iofs. Tidigare gick denna gödning på båt till alla vätterhamnar.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Jag kan absolut köra med en sådan vagn på överföringsvagn, min epok sträcker sig in i 70-talet. Vagnen är redan på Julönskelistan :)

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Tidigare i år fick jag klart lokstallet, men mycket återstår förstås i miljön runtomkring att göra. Kolgård och ett litet skjul, kolbrygga med kolkorgar, ska fixas.
Bilagor
3DEE8877-5CB1-4B9D-9608-AA0AE661800B.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Den här från Weinert tyckte jag var väldigt passande för "Kleinbekohlung" ...

https://weinert-modellbau.de/shop/weine ... schreibung
weinert.jpg
Kommer att få en plats, om i Hästholmen eller Väderstad har jag inte bestämt ännu.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Trevlig liten byggsats! Korgar med kol var
nog det vanligaste sättet att kola loken på de mindre lokstationerna.
Funderar på vilken fabrikant som sålde lösa korgar i 1:87?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Weinert gör det också. Dessutom har jag för mig att korgar medföljde byggsatsen. Får kolla (byggde den för några år sedan).

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Beeblebrox »

NisseH0 skrev: 03 dec 2020, 16:40 Trevlig liten byggsats! Korgar med kol var
nog det vanligaste sättet att kola loken på de mindre lokstationerna.
Funderar på vilken fabrikant som sålde lösa korgar i 1:87?
Kolkorgar fanns i alla fall tidigare hos Teknobygg. Eventuellt kanske du få tag på där fortfarande.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Så här ser den ut som färdig (den har legat i förvar och behöver ett nytt lager färg):
kolbrygga.jpg
Två korgar ingå alltså. Mycket delikat gjutna. Det finns enstaka att köpa från Weinert också, men de är inte precis billiga. 7,70 Euro per styck ...

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Tackar för tips!
Ja det blir en del pengar, men de är fina,
och värda sina pengar. Just en korg skulle vara mycket knepigt att göra själv :)
På tal om kvalitet, så kom Tomten tidigt i år,
iallafall till en viss man i övre medelåldern som aldrig slutat att leka med tåg.
Låt vara att en Tp aldrig setts i Vadstena förut, men driftsäkerheten hos ett lok från Bygg svenskt gör att man förlåter det mesta.
Bilagor
F284E8AA-F7FD-47FE-95E8-61D115C1089E.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Så länge du inte försöker skicka ut det väster om Vadstena bara ... :=u

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av d680ae »

NisseH0 skrev: 03 dec 2020, 16:40 Trevlig liten byggsats! Korgar med kol var
nog det vanligaste sättet att kola loken på de mindre lokstationerna.
Funderar på vilken fabrikant som sålde lösa korgar i 1:87?
Var användning av kolbaskar av det slag som var vanlig på mindre kolningsanläggningar på normalspår förbehållet bara normalspår elller förekom det även på lite mindre primitiva smalspårslokstationer?

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Ja min Tp lär hamna i Mjölnaån om det får
köra väster ut....!
Jag vet att SRJ hade en kran i Rimbo för kolningen, förmodligen även
att t.ex. VGJ och NÖJ hade kranar för
att kola sina stora lok.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

På smalsparsarkivet.se fanns några trevliga
kolningsbilder från Västervik och Hultsfred med flera lokstationer, där kan man se denna typ av behållare.

Per N
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 aug 2012, 23:34

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Per N »

En bild på kolning i Rimbo med kolkran och en annan typ av behållare (möjligen kallas även den kolbask) finns på omslaget till Järnvägsminnen 10 av Owe Danneskog och Lars Granström, utgiven av Trafik-Nostalgiska Förlaget. Så visst förekom det kolning av smalspårslok med kolkran och kolbaskar - eller åtminstone liknande behållare, men jag tror det inskränkte sig till de större lokstationerna som NisseHO skriver.
https://www.tnf.se/produkt.php?prod_id=314

Mycket snygga byggen av Vadstena-byggnader förresten! Speciellt lokstallet! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av pareng »

Johan Molin skrev: 03 dec 2020, 21:04 Så här ser den ut som färdig (den har legat i förvar och behöver ett nytt lager färg):

kolbrygga.jpg

Två korgar ingå alltså. Mycket delikat gjutna. Det finns enstaka att köpa från Weinert också, men de är inte precis billiga. 7,70 Euro per styck ...
Hej

Tjusigt, vad är det för mått på den? Vill ha... [JC_doubleup.gif]

/Pär
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Tack Per! Ja det lokstallet har alltid varit en
favorit för mig, men jag blev smått chockad
över hur komplicerat det var att bygga det,
just för att det är så oregelbundet i formen.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

I september 1954 växlar ett av alla dessa gamla lok som SJ fick överta under 40-talet, på Vadstenas hamnspår.
Men stora leveranser av Z4p och Tp kommer snart att göra dem överflödiga.
27FBE04F-A092-496B-A3C8-63A7F3545302.jpeg

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av ErikB »

Här behövs bestämt mer än en tumme upp! :-T :-T :-T Mycket trevlig bild Nisse!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Håller med Erik! Jag känner exakt igen mig! :-T :-T :-T

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Tack, roligt att ni gillar den! Lok och vagnar är hemmabyggen av mässing och trä.
På senare tid har jag använt Rimbo grandes
hjul och chassidelar, så de får trepunktslagring, bra på min klena och krokiga räls. Loket rullar på ett n-lokschassie från Arnold. Det är ingen modell som kan mäta sig med de man kan bygga från byggsatser, men får duga innan det kommer ett 1C -lok som byggsats.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av ErikB »

Om Du ursäktar en trådkapning Nisse så har jag här ett bevis på att jag en gång för snart 50 år sedan använde samma Arnold-chassi på samma sätt som Du. Dock ingen modell av något speciellt lok, mera gladbygge i steampunk-anda! :-CO
DSC_3376.JPG
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Underbara små skapelser som både Nisse och Erik visar!

Nisse: Skorstenen med sin gnistskenesläckare (ellervad det heter): Var har du fått tag på den? Söker med ljus och lykta efter sådana, både för smalspårslok och normalspår!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av 1956 »

Instämmer, mycket trevligt det här! [JC_doubleup.gif]

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev: 08 dec 2020, 11:19 ...
Skorstenen med sin gnistskenesläckare (ellervad det heter)...?
Heter gör den nog "ledskenegnistsläckare", åtminstone på ärans och hjältarnas hemspråk.
Men även utländska varianter på konstruktioner och benämningar är kända, däremot inte potentiella förvärvskällor för hugade spekulanter. Länken kan kanske ge tips om lämpliga termer att googla för vidare efterforskningar.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Tackar! Härligt lok på bilden där, ja visst är det roligt att bygga utanför byggsatsernas
utstakade vägar ibland...
Johan, jag är rädd för att det är svårt att köpa dessa gamla 1800-talsskorstenar nu sedan Perl tyvärr lagt ner sin verksamhet!
Själv filsvarvade jag en mässingsstav i en vanlig borrmaskin, inte speciellt jobbigt
med några bra filar och lite smärgelduk på slutet.
Men skyddsglasögon måste man ha.
Även domerna är tillverkade på det sättet.
Kanske Vagnverkstaden har en smalspårs-
skorsten kvar sedan Kp-byggsatsen för en del år sedan?

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Efter Luciakaffet imorse, så skulle jag bygga
på kolgården till Vadstenas lokstall, då fick jag se ”Gustaf Wasa” stå slopat och nerkopplad utanför stallet. Kvarglömt trots att vi är långt in på 50-talet, loket skall ha skrotats 1929?
Förmodligen var det jag själv som glömt kvar det sedan jag senast fantiserade om svunna tider.
Bilagor
C304BBD7-01EB-4C8C-AC46-CB5DD9812496.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Var det inte gamle Silfverlåås favoritlok? Eller var det lok nr 1?

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Jag fick läsa på i mitt ex. Av ”Från Wadstena till Vadstena”, visst, det var FWÖJ 1 Wadstena som var Silverlåås favoritlok: Gamla Brunte var hans smeknamn på det! Tydligen ett nästan outslitligt lok, som till sist hamnade på Gotland som kalkbrukslok, och innan det användes det vid järnvägsbyggen runt om i hela landet.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

För er övriga: Ingenjör Silverlåås var en berömdhet som styrde i lokverkstaden i Vadstena. Så han har sannerligen funnits på riktigt, sitt märkliga namn till trots!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av S Johansson »

Hej!

Jag känner igen miljön från Vadstena! Så fint!
Strukturen på lokstallet, slipersavståndet, det finkorniga gruset, det avställda gamla ångloket, (tror nog att det är körbart!) och det tidigare visade magasinet mm. Mycket bra och fin inspiration för oss!

/Stig

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Tackar! Roligt att höra!
Tyvärr gick loket så dåligt, att jag tog ur motorn och tog bort vevstakarna- tiden hade ändå gått ifrån det då jag riktade in mig på SJ-tiden, från början var MÖJ min förebild.
Dock ska ”Trean” byggt 1888 få rulla vidare in i SJ-epoken trots att det loket egentligen skrotades 1950. Men det är för närvarande på grundlig revision...

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av NisseH0 »

Här en bild på ”Trean”, alla kan se varför den stackaren är på revision!
Bilagor
E4167083-4458-4581-9E37-20D7A7B36591.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tillbaka till Vadstena

Inlägg av Johan Molin »

Helt igenkännbart!

Jag återkommer med mina tappra (???) försök ...

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"