Toppbilden, visa:
Tillbaka till Vadstena
Re: Tillbaka till Vadstena
Visst, jag gör en skiss! En del spår på Vadstenas bangård har inte fått plats, men
jag har bara 2,8 m längd för bangården, när jag egentligen hade behövt ca. 4 m! Men sådana petitesser får ju inte hindra en från att bygga det man verkligen vill. Jag gjorde ingen spårplansritning innan jag började, utan lade bara ut lösa spår och växlar och de få hus jag hade, flyttade runt dem tills jag tyckte proportionerna stämde så gott det gick, dels med min minnesbild från barndomen, dels med ritningen i boken om Vadstena -Ödeshög på SJ-tiden 50-58.
jag har bara 2,8 m längd för bangården, när jag egentligen hade behövt ca. 4 m! Men sådana petitesser får ju inte hindra en från att bygga det man verkligen vill. Jag gjorde ingen spårplansritning innan jag började, utan lade bara ut lösa spår och växlar och de få hus jag hade, flyttade runt dem tills jag tyckte proportionerna stämde så gott det gick, dels med min minnesbild från barndomen, dels med ritningen i boken om Vadstena -Ödeshög på SJ-tiden 50-58.
Re: Tillbaka till Vadstena
Jag hittade en enkel skiss. Det mesta av landskapet inte är påbörjat, bara det runt stationen, och en del av banan löper på en mycket smal hylla av utrymmesskäl. Rummet jag har till förfogande är ett litet pannrum som dessutom har en varmvattenberedare i hörnet.
Johan, tänk på att gubbarna kommer att vara mycket hungriga och framförallt törstiga vid framkomsten till Hästholmen ikväll!
Johan, tänk på att gubbarna kommer att vara mycket hungriga och framförallt törstiga vid framkomsten till Hästholmen ikväll!
Re: Tillbaka till Vadstena
Sedan Fleischmann- chassiet det rullade på gått sönder, har det fått stå och skämmas i ett hörn. Renoveringen av loket kom av sig då det inte kom i närheten av den detaljrikedom Jeco-byggsatsen hade. Frågan är om det någonsin kommer att rulla igen.
Re: Tillbaka till Vadstena
En del målningsarbete återstår, liksom att spänna kedjor över lasten. Bara det yttersta lagret är träpinnar, under är det frigolitklossar, för att minska vikten.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Spännande som vanligt!
Jag har också kommit fram till det; att ganska mycket virkestransporter skedde från just Omberg, och inte minst då sådana som sedan fraktades vidare med båt, till Munksjös anläggningar vid Vättern, eller pappersbruk längre västerut. Så trafiken gick nog inte enbart åt Vadstena till utan även västerut.
Jag har också kommit fram till det; att ganska mycket virkestransporter skedde från just Omberg, och inte minst då sådana som sedan fraktades vidare med båt, till Munksjös anläggningar vid Vättern, eller pappersbruk längre västerut. Så trafiken gick nog inte enbart åt Vadstena till utan även västerut.
Re: Tillbaka till Vadstena
Ja jag tror att idén med de här lasterna kom från något du skrivit tidigare om virke/nedtransporter från Omberg
Tidigare tänkte jag mig nog trafik med vagnar som kopplades loss och rangerades precis som på riktigt. Men faktum är att de hemmagjorda kopplen är bökiga att koppla loss, så nu satsar jag på att få tre tåg klara som kan vara permanent ihopkopplade:
En rälsbuss med släp, ett lokalgodståg
och ett arbetståg.
Tidigare tänkte jag mig nog trafik med vagnar som kopplades loss och rangerades precis som på riktigt. Men faktum är att de hemmagjorda kopplen är bökiga att koppla loss, så nu satsar jag på att få tre tåg klara som kan vara permanent ihopkopplade:
En rälsbuss med släp, ett lokalgodståg
och ett arbetståg.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Jo, smalspårskoppel är knepiga. Konnässörerna använder gärna Kadee-koppel har jag förstått, men jag upplever dem som extremt pillriga. Jag installerar Bemo-koppel istället för funktionalitetens skull (alltså som "förminskade Märklinkoppel").
Re: Tillbaka till Vadstena
Ja jag funderade på att gå över till sådana koppel, men ombyggnaden blev alltför krånglig, så jag fortsätter med mina gamla.
Nu har jag fått ihop ett litet godståg som kan ta sig runt banan, men märkning av en del vagnar återstår.
Nu har jag fått ihop ett litet godståg som kan ta sig runt banan, men märkning av en del vagnar återstår.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Miljön känns synnerligen hemtam!
Re: Tillbaka till Vadstena
Roligt att höra! Jag spenderade ju en massa barndomssomrar i Vadstena, och det roligaste med hobbyn är nog att få det likt mitt minne av platsen.
Nu är jag dock inne på att få tillräckligt med fordon att köra med. Har plockat upp en gammal plastkorg av en typisk HC-buss och smalnat in den till en Y01p.
Nu är jag dock inne på att få tillräckligt med fordon att köra med. Har plockat upp en gammal plastkorg av en typisk HC-buss och smalnat in den till en Y01p.
Re: Tillbaka till Vadstena
Nu pågår upprustning av rullande materiel,
tyvärr är det mesta i dragkraftsväg i mitt mini-Vadstena belagt med körförbud av olika orsaker. Här lagas räcken på min gamla Z4p byggd av Bo Enmarks etsplåtar inköpta 1980.
tyvärr är det mesta i dragkraftsväg i mitt mini-Vadstena belagt med körförbud av olika orsaker. Här lagas räcken på min gamla Z4p byggd av Bo Enmarks etsplåtar inköpta 1980.
Re: Tillbaka till Vadstena
Det var en fin bana, och jag gillar särskilt miljön. Kul att se hur du bygger, och hur du bär dig åt med dina byggsatser. Timmerlasten var också skickligt gjord.
Hälsningar, Josef.
Hälsningar, Josef.
Senast redigerad av Fotingen den 05 feb 2023, 15:42, redigerad totalt 1 gånger.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.
Re: Tillbaka till Vadstena
Tackar, så roligt att höra!
Ja miljön är faktiskt det roligaste att bygga tycker jag. Smalspåriga tåg är ganska knepiga att få att fungera, men de har ju sin charm. Förhoppningsvis ska det bli lite mer landskap även runt linjen senare i år!
Ja miljön är faktiskt det roligaste att bygga tycker jag. Smalspåriga tåg är ganska knepiga att få att fungera, men de har ju sin charm. Förhoppningsvis ska det bli lite mer landskap även runt linjen senare i år!
Re: Tillbaka till Vadstena
Ja, det är många fina modeller och miljöer du visar!
Har damen fått någon tårtkartong ännu?
Hälsningar Mats
Har damen fått någon tårtkartong ännu?
Hälsningar Mats
Re: Tillbaka till Vadstena
Ja, håller helt medJa miljön är faktiskt det roligaste att bygga tycker jag.
Ja, det skall bli kul att följa.Förhoppningsvis ska det bli lite mer landskap även runt linjen senare i år!
/Josef.
Senast redigerad av Fotingen den 05 feb 2023, 15:43, redigerad totalt 1 gånger.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Jag är mest spänd på vad som händer med Kurt von Schmalensees berömda silo. Men jag tror nog att Nisse berättar för oss när det börjar hända saker ...
Senast redigerad av Johan Molin den 10 maj 2022, 20:22, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tillbaka till Vadstena
Det tror jag också
Senast redigerad av Fotingen den 05 feb 2023, 15:44, redigerad totalt 1 gånger.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.
Re: Tillbaka till Vadstena
Igår tittade jag på den lilla tanten som fortfarande saknar tårtkartong-
hon kommer snart att gå till Gamla konditoriet och handla sig en tårta!
Och just idag var silon i mina tankar, den är viktig, eftersom den gjorde djupt intryck på mig som barn med sin enorma storlek.
En annan viktig detalj är den bockkran som
SJ uppförde 1956.
Har i vår varit upptagen med planering för hur linjen ska gestalta sig.
hon kommer snart att gå till Gamla konditoriet och handla sig en tårta!
Och just idag var silon i mina tankar, den är viktig, eftersom den gjorde djupt intryck på mig som barn med sin enorma storlek.
En annan viktig detalj är den bockkran som
SJ uppförde 1956.
Har i vår varit upptagen med planering för hur linjen ska gestalta sig.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Senast redigerad av Fotingen den 05 feb 2023, 15:45, redigerad totalt 2 gång.
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.
Re: Tillbaka till Vadstena
Ja det händer än del, men tårtan låter vänta på sig! Här Järnvägskiosken, där jag vissa dagar fick en glass! Bussen som är köpt färdig, är också mycket lik de bussar som gick Linköping-Vadstena åren runt 1970. En del jobb återstår dock på kiosken.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Hur bred är vallgravsremsan mellan magasinet och slottet?
Re: Tillbaka till Vadstena
Den är bara ca. 5 cm!
Re: Tillbaka till Vadstena
Dammat av det gamla hemmabygget av MÖJ 8, som ju inte kan mäta sig med Jecos modell av Np-loket. Sedan den byggsatsen gavs ut har det mest legat och skämts i sin låda. Men det har kanske ett existensberättigande eftersom det visar den första versionen av Np, byggsatsen täcker alla (?) andra varianter.
Har mot alla odds fått det att rulla idag efter en hel del jobb.
Har mot alla odds fått det att rulla idag efter en hel del jobb.
Re: Tillbaka till Vadstena
Hej Nisse!
Jag tycker loket duger bra. En detalj som skulle identifiera individen är (förutom lokskylt) luftvägsventilen utanpå cylindersvepen. Mässingsfyrkant med rundade hörn och ett skjortnålshuvud mitt i är mitt förslag. Efter uppkoppling och målning blir det en klart trovärdig modell.
Lycka till Nisse och Ditt återskapande av Vadstena-miljön är otroligt inspirerande och snyggt!
Baronen
Jag tycker loket duger bra. En detalj som skulle identifiera individen är (förutom lokskylt) luftvägsventilen utanpå cylindersvepen. Mässingsfyrkant med rundade hörn och ett skjortnålshuvud mitt i är mitt förslag. Efter uppkoppling och målning blir det en klart trovärdig modell.
Lycka till Nisse och Ditt återskapande av Vadstena-miljön är otroligt inspirerande och snyggt!
Baronen
Re: Tillbaka till Vadstena
Tackar, roligt att höra!
Ja det är nog inte svårt att lägga till, jag ska fixa till rörelsen också förstås.
Den här versionen av loket är från mitten på 40-talet, sedan byggdes det om med långa tankar. Har bara sett något enstaka foto på loket från den här perioden.
Ja det är nog inte svårt att lägga till, jag ska fixa till rörelsen också förstås.
Den här versionen av loket är från mitten på 40-talet, sedan byggdes det om med långa tankar. Har bara sett något enstaka foto på loket från den här perioden.
Re: Tillbaka till Vadstena
Idag på Svenska flaggans dag har Vadstenatanten slagit sig ner på en bänk vid stationen med sin tårtkartong. Den farbror som tidigare irrat omkring och letat efter tåget,
verkar äntligen ha hittat det. Knnske har tanten hjälpt honom?
Rälsbussen är ett av tre projekt jag sysslar med parallellt, MÖJ 8 och en Z4p ”sport”är också på gång för att säkerställa tillgången på dragkraft.
verkar äntligen ha hittat det. Knnske har tanten hjälpt honom?
Rälsbussen är ett av tre projekt jag sysslar med parallellt, MÖJ 8 och en Z4p ”sport”är också på gång för att säkerställa tillgången på dragkraft.
- Bilagor
-
-
- Anna-Carin
- Inlägg: 476
- Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Fina dämpade färger på pensionärerna! Du har prickat tantstrumporna bra tycker jag.
Re: Tillbaka till Vadstena
Tack vad roligt att höra! Ja just strumpfärgen är hämtad från min mormors strumpor på 60- och 70-talen, hon levde dock i Trelleborg men modet i Vadstena var nog snarlikt de skånska damernas.
Allt jag gör på modellen har någonting med barndomsminnen att göra!
Allt jag gör på modellen har någonting med barndomsminnen att göra!
Re: Tillbaka till Vadstena
Rälsbussens strålkastare ska målas med en
kromfärg som finns i en smidig penna numera, inköpt på gamla fina Eskader i Stockholm. Ånglokets slidstyrning och vevstakar kommer från ett n-skalelok, och chassiet från ett annat (Fleischmann BR 64 respektive BR 65). Det återstår en del detaljering och målning, så ska det gamla loket äntligen igen rulla efter 27 år i en låda.
kromfärg som finns i en smidig penna numera, inköpt på gamla fina Eskader i Stockholm. Ånglokets slidstyrning och vevstakar kommer från ett n-skalelok, och chassiet från ett annat (Fleischmann BR 64 respektive BR 65). Det återstår en del detaljering och målning, så ska det gamla loket äntligen igen rulla efter 27 år i en låda.
- Bilagor
-
Re: Tillbaka till Vadstena
Loket har fått koppel, något detaljerade cylindersidor och gardjärn i helgen. Här på provkörning i sin hemmiljö.
Re: Tillbaka till Vadstena
Snyggt Nisse!
Den maskinen kommer inte att skämmas för sig.
Lycka till med fortsättningen!
Baronen
Den maskinen kommer inte att skämmas för sig.
Lycka till med fortsättningen!
Baronen
Re: Tillbaka till Vadstena
Tack!
Ja du såg att jag lydde dit råd att sätta dit den lilla ventilen på cylindrarna? Det här bygget får väl symbolisera 891-byggarnas tid innan Rimbo Grande m.fl. fanns, detaljrikedomen var inte som på dagens modeller.
Ja du såg att jag lydde dit råd att sätta dit den lilla ventilen på cylindrarna? Det här bygget får väl symbolisera 891-byggarnas tid innan Rimbo Grande m.fl. fanns, detaljrikedomen var inte som på dagens modeller.
Re: Tillbaka till Vadstena
Nu ska du inte vara för blygsam. Som jag skrev tidigare; luftvägsventilen sätter identiteten på loket. Till det den dubbla luftpumpen. Westinghouse?
Baronen
Baronen
Re: Tillbaka till Vadstena
Jag tror att den kallas ”New York”, liknande tryckluftspumpar satt på de tenderlok som kom till östgötasmalspåret på 40-talet från NKlJ. Kanske var det därför även litet mindre lok som 7:an och 8:an också fick sådana?
Nog ganska ovanliga för smalspårslok annars.
Nog ganska ovanliga för smalspårslok annars.
Re: Tillbaka till Vadstena
Du har rätt!
New York eller kanske New Yorker benämns pumpen, Westinghouse är minst en styrventil och kanske andra bromsluftaggrimejler också. Vet inte om grejerna var besläktade.
Hlsn.
Baronen
New York eller kanske New Yorker benämns pumpen, Westinghouse är minst en styrventil och kanske andra bromsluftaggrimejler också. Vet inte om grejerna var besläktade.
Hlsn.
Baronen
Re: Tillbaka till Vadstena
Mycket intressant att följa inläggen om min, en av, pärla Vadstena vilket jag hade hoppats bli bofast genom en dam boende i den gamla delen men suck det räckte inte men jag hann att iaf att vara medlem i museiföreningen och avnjuta Gurklisten några år så lycka till Nisse och lägg gärna ut fler foton på banan och dina kommande byggen
Vill ändra RK Modell till "Roberto", funkar detta?
När ändrar ni?
Läser ni detta?
När ändrar ni?
Läser ni detta?
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Den damen tycks ha missat helt vilka roliga intressen hon hade fått ta del av alldeles gratis!
Re: Tillbaka till Vadstena
Ledsen jag har tagit semester från det mesta i år, t.o.m. vårt forum här, så jag har inte sett era inlägg!
Ja Vadstena skulle msn ju mycket väl kunna bo på i
Ja Vadstena skulle msn ju mycket väl kunna bo på i
Re: Tillbaka till Vadstena
har det fått lite färg, men chassiet är svårt att få
bra. Ska försöka med ny strömupptagning.
Sedan är det svårt att bestämma vilken epok
loket ska rulla i, har på senare tid tänkt mig att
visa stationen som den såg ut på 60-talet när jag
själv upplevde den. Men det här loket är väl närmast
i 40-talsutförande. Kanske borde det ändå få SJ-märkning?
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Desto roligare att se att du är tillbaka, med rötterna i ärans och hjältarnas landskap!
Re: Tillbaka till Vadstena
Tack ja det är roligt att vara tillbaka!
Gamla skönheter står och rostar i vid lokstallet i Vadstena- här Gustav Wasa från 1875.
Gamla skönheter står och rostar i vid lokstallet i Vadstena- här Gustav Wasa från 1875.
Re: Tillbaka till Vadstena
Gustav Vasa skulle det stå!
Re: Tillbaka till Vadstena
Är det tokigt med "Wasa"? Å Gustaf med F?
Såg inte "objektet" när vi var där men dock dessa trevliga "saker".
Såg inte "objektet" när vi var där men dock dessa trevliga "saker".
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Härlig bild!
Ja Gustaf Wasa står det ju faktiskt på namnskylten!
Det här loket var det svårt att bygga en fungerande modell av. Dragkraften blir också ett problem när man kör smalspår i H0.
Som Jecos Np-lok, jag har svårt att tänka mig det kunna dra 40 betvagnar, hur lätta man än gör dem.
Det är lika bra att Gustaf Wasa får stå nedkopplat i ett hörn av stationen.
Ja Gustaf Wasa står det ju faktiskt på namnskylten!
Det här loket var det svårt att bygga en fungerande modell av. Dragkraften blir också ett problem när man kör smalspår i H0.
Som Jecos Np-lok, jag har svårt att tänka mig det kunna dra 40 betvagnar, hur lätta man än gör dem.
Det är lika bra att Gustaf Wasa får stå nedkopplat i ett hörn av stationen.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Jag förstår fullkomligt dina problem, inklusive med Np-loket!
Re: Tillbaka till Vadstena
Som tur är så skulle man ju knappast köra ett 2,5 m tåg (ca. 40 betvagnar) när man har en så kort bana som jag. Loket skulle vara framme i Vadstena innan
tåget helt lämnat Ombergs hållplats!
Jag har inte börjat med normalspår, men jag fixar till
vagnar till överföringsvagnen. Test av koppel jag byggt
från en etsplåt köpt av Perl strax innan han lade ner sin rörelse. Det funkar bra.
Och huset känner nog Johan igen?
Det höll jag på med för kanske 20 år sedan,
hade planer på att bygga Hästholmen då. Inte vidare nöjd med teglet ovan fönstren….
tåget helt lämnat Ombergs hållplats!
Jag har inte börjat med normalspår, men jag fixar till
vagnar till överföringsvagnen. Test av koppel jag byggt
från en etsplåt köpt av Perl strax innan han lade ner sin rörelse. Det funkar bra.
Och huset känner nog Johan igen?
Det höll jag på med för kanske 20 år sedan,
hade planer på att bygga Hästholmen då. Inte vidare nöjd med teglet ovan fönstren….
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tillbaka till Vadstena
Jajamen! Det är ju tegelmotsvarigheten till Vadstena station, alltså Hästholmen!
Re: Tillbaka till Vadstena
Och jag läste att det var samma byggmästare som uppförde Ödeshögs och Rogslösas stationshus,
även de av tegel, när banan byggdes 1888.
Det verkar som att Rogslösas stationshus finns kvar i igännkänningsbart skick, de andra är ju som bekant rivna.
även de av tegel, när banan byggdes 1888.
Det verkar som att Rogslösas stationshus finns kvar i igännkänningsbart skick, de andra är ju som bekant rivna.