Toppbilden, visa:    


Vilken digital system är bäst och användarvänlig?

Allt om dekodrar, styrsystem, borstlösa motorer, programmering, lödstationer mm.
tuff-tuff

Vilken digital system är bäst och användarvänlig?

Inlägg av tuff-tuff »

Jag startar här en ny tråd om vilket digital system som är bäst och att använda med.
Vad kör ni andra med och vad tycker ni om det?
Finns det möjlighet att förbättra system av produkttillverkaren?
Som att skriva namn på digitala lokfunktioner istället för icon symboler?

tuff-tuff

Re: Vilken digital system är bäst och användarvänlig?

Inlägg av tuff-tuff »

Hejsan!
Jag har ändrat om min första inlägget.
Läste nyligen i Model Railroader att där finns en intressant artikel om Digitrax nya system där det finns ny körkontroll.
Systemet kan också uppgraderas via nätanslutning om man är inloggad i deras hemsidan också.
Många här i forumet kör det mesta digitalt numera, så varför så lite intressen att skriva nånting om positiva och negativa upplevelser med digitala system?
Är där någon som använder Zimo digital system?
Zimo är en dyrare variant men hur är det att använda den då?

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Vilken digital system är bäst och användarvänlig?

Inlägg av ford1929 »

tuff-tuff skrev: 07 nov 2020, 06:25 Jag startar här en ny tråd om vilket digital system som är bäst och att använda med.
Vad kör ni andra med och vad tycker ni om det?
Finns det möjlighet att förbättra system av produkttillverkaren?
Som att skriva namn på digitala lokfunktioner istället för icon symboler?
Kör själv med roco multimaus..
funkar bra för mej..har heller ingen
tanke på att byta ,så länge det funkar.
.finns på marknade
ett otaliga system,,,,sen är det väl lite upp
till tycke och smak,,,vad vill man kunna göra
med sitt digitala system...
För mej är själva byggandet av lok/bana/hus,
miljö som är det intressanta...det digitala
är inte det jag själv prioriterar först...
Roger(Forden)

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Vilken digital system är bäst och användarvänlig?

Inlägg av cgn1954 »

Har bara Märklins grejor (CS2, CS3+) än så länge men ska komplettera så småningom med Train Controler (TC) och sannolikt med andra fabrikat för spårbeläggning, etc.

Vet inte om frågan funkar - vilken är bäst: Audi eller BMW? Man får nog prova sig fram och kanske fråga istället vad som är mindre bra i respektive system. Tror jag då....
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Vilken digital system är bäst och användarvänlig?

Inlägg av Johan Molin »

Ett sätt att få mer insikt i dessa karantänstider kan ju vara att titta på Youtube- presentationer. Något som jag gissar är på gång alltmer oavsett system är möjligheten att koppla upp det mot Wifi. De flesta har väl någon form av wifi- nätverk hemma i dag.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Vilken digital system är bäst och användarvänlig?

Inlägg av ollef »

Jag använder Digitrax-system som Command Station d.v.s "motorn" för Loconet-kommunikationen och för spåravkänning.

I övrigt jobbar jag inte direkt mot funktioner i Digitraxsystemet.
Använder väldigt sällan körhandtag.

Trafiken styr jag via Train Controller
- enstaka tågrörelser med dra-och-släpp
- eller med förprogrammerade scheman för automatisk trafik

Som växeldekodrar har jag också använt Digitrax dekodrar då de klarar av att hantera Pecos kraftkrävande växelmotorer som jag av tradition har rätt många av.
Vid den senaste installationerna har jag istället använt MGP:s växeldekoder och servon, mycket bättre och driftsäkrare då man slipper Pecos lite opålitliga växelswitchar för att styra polariteten i växeln.

I övrigt har jag ingen erfarenhet av andra system och kan inte jämföra

För mig är det bygge av landskap byggnader och rullande material som är kryddan i hobbyn, inte att köra tåg och minst av allt - rangering.
Tåg är för mig en företeelse som passerar i landskapet.
Det är tur att vi är olika :-)
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Ubbe
Inlägg: 476
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:03
Ort: Västra Götaland / Sweden

Re: Vilken digital system är bäst och användarvänlig?

Inlägg av Ubbe »

Tjing!

Problemet är nog att det inte går att säga vilket som är bäst eller lättast att lära sig.
Allt beror i grunden på vad dina behov är och även vilken kunskap du besitter.
Det som är svårt för en person kan vara lätt för en annan.
Även om ett system inledningsvis upplevs enkelt kan det senare kännas begränsande när du blivit varmare i kläderna.

Själv har jag genom åren kört Märklin Digital =, Uhlenbrock Intellibox, Uhlenbrock Intellibox Com, Digikeijs och ESU ECoS som basstationer.
Alla, utom Digikeijs, har fungerat bra men på olika vis. För de flesta är nog Digikeijs helt ok men för min del, som förflutet inom både elektronikkonstruktion och mjukvaruutveckling, upplevde jag den som ett hopkok av idéer utan någon röd tråd. ;)
Fick även en del kunskap om Z21:an mm när jag hjälpte Magnus på Miniature Kingdom och tyckte även att den var fin. Hade nog funkat lika bra som min ECoS.

Tillbehör har jag använt alla möjliga fabrikat och de flesta har funkat rätt bra. Klart det finns vissa favoriter men återigen, det beror helt på behov och kunskap.

Planen för min kommande anläggning är, i skrivande stund, att använda ESU ECoS som hjärta, PC med TrainController Gold (TC) och tillbehör som i huvudsak använder Loconet för kommunikation.
Tillbehören kommer företrädesvis från Uhlenbrock, Digitrax, Digikeijs, ESU, Lenz samt Möllehem.
Samtliga ställverk vid stationerna kommer att utgöras av iPads. Manuell körning kanske blir ett eget koncept som kör tågen via TC.

Vet inte om mitt inlägg gör dig/er något klokare men kanske kan ge upphov till lite vidare tankar och idéer. ;)
Hur svårt kan det va?!?! ;)

tuff-tuff

Re: Vilken digital system är bäst och användarvänlig?

Inlägg av tuff-tuff »

Någon som använder Roco Z21 storebror?
Det medföljer även med en wifi router och jag undrar om den är också bra att använda med datorn ansluten bredband?
Några för och nackdelar med att använda Z21?

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Vilken digital system är bäst och användarvänlig?

Inlägg av perjan »

Ubbe.... jag tycker du inleder med en viktig synpunkt i frågeställningen "vilket system som är bäst....."

""Problemet är nog att det inte går att säga vilket som är bäst eller lättast att lära sig.
Allt beror i grunden på vad dina behov är och även vilken kunskap du besitter.
Det som är svårt för en person kan vara lätt för en annan.""


För den som är mindre bevandrad i elektronik och programvara är det säkrast att hålla sig till ett (1) fabrikat med gott om anpassade tillbehör av samma fabrikat som en början för att senare komplettera med "säkra" tillbehör och framför allt lyssna av andras erfarenheter även om de kan vara nog så subjektiva.

Skulle jag idag stå inför ett val med begränsade erfarenheter kring digitala system blir ju första valet mellan 3 eller 2-räls.
För 3-räls blir säkert Märklin det naturliga valet med tillhörande kringprodukter och för 2-räls ett säkert val att ta något som har storspridning med stor möjlighet att få hjälp. Mycket pekar då åt ett Roco-system antingen den vita z21 eller den svarta Z21 om man redan från början vet vilka ambitioner man har för senare utbyggnad av olika funktioner.
Dessa är kanske inte det som generellt svarar upp bäst mot trådens rubrik men ändå kanske det som passar den oinvigde bäst
för att komma igång.

Jag har som Ubbe ett förflutet inom både elektronikkonstruktion och mjukvaruutveckling och kan där med "plocka russinen ur kakan" både när det gäller att kombinera olika system med tillbehör av olika fabrikat och därmed uppnå funktioner och användarvänlighet som passsar bäst för ens egna ambitioner och nivå på MJ-anläggning.

Jag började tidigt med ett ihopkok av Rutger Fribergs lösningar för att senare övergå till ett rent Lenz-system som sedan under åren kompletterats med styrning från ROCO-central och Möllehem mm.
Därtill en mängd olika fabrikat av DCC-tillbehör från olika fabrikat anpassade efter behov.... Littfinski, Digitrax, DCC concepts etc.
Det har inte funnits något egenvärde i att blanda olika fabrikat utan helt enkelt välja det som för mig passar bäst för aktuell funktion.

För datorstyrning började jag med Winlok för att slutligen bli fast i Traincontroller.

En MJ-anläggning som fått växa fram under 28 år får dessutom uppleva flera generationers MJ-elektronik med början Rutger Fribergs lösningar till att hamna i Möllehems koncept.

/Per-Åke
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Skriv svar

Återgå till "Elverkstaden"