Toppbilden, visa:    


Varför heter det SVENSKA Spårvägssällskapet?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Varför heter det SVENSKA Spårvägssällskapet?

Inlägg av Johan Molin »

Det som gjort mig undrande är en något lite skev rapportering. Kollade just, bland alla förstasidesinlägg (OBS! Eldfackla!).

Stockholm 29
Göteborg 2
Lund 2
Utländska städer 9
Allmänt 3

Vad jag kan förstå finns inga medlemmar i Norrköping. Har de sin spårväg kvar?
Skevheten dyker upp på en del andra fora också. Men jag hade ingen aning om att spårvagnar var så otroligt mycket vanligare i Stockholm än t ex Göteborg.

Jag TROR inte vi har den skevheten här på Mötesspåret, inte heller på Järnvägshistoriskt Forum eller på "skutforumet" Fallrepet.

Går man dock till skärgårdsbåtars forum bibringas man snabbt uppfattningen att det är endast i Stockholm som det bedrivs passagerartrafik till sjöss. Här är det dock något mer rättvisande; överlägset störst båttrafik har Stockholm.

Själv har jag ju inte så mycket att rapportera mer än att vidarebefordra det som faktiskt skrivs om lundabygget. Efter invigningen ska jag ta mig dit och fotografera ...

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Varför heter det SVENSKA Spårvägssällskapet?

Inlägg av Svante Andersson »

Varför det heter Svenska Spårvägssällskapet... enkelt! Ta ta de inledande bokstäverna i orden och du får... SS. Alltså gamla Stockholms Spårvägar! :=f

Sen har vi ja nostalgifaktorn... de som hade aktivt spårfordonsintresse när SS lades ner 1967 var till stor del Stockholmare... jämför med bildandet av SJK.
För Göteborgs del är dessutom spårvägen en normal del av vardagen och inte alls på samma sätt drabbad av nostalgitrenden.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: Varför heter det SVENSKA Spårvägssällskapet?

Inlägg av Coppas »

Liknade frågeställningar har förekommit även på andra forum, t. ex. på Bussnack som har en kraftig slagsida mot SL:s busstrafik.

Det man kom fram till, efter en högst ovetenskaplig rundfrågning, var helt enkelt att det är så deltagarna var fördelade. Dvs. de flesta som skrev var helt enkelt hemmahörande i Stockholmsområdet och/eller hade erfarenhet därifrån. Sedan kom en sjunkande skala med Göteborg med omnejd, Skåne osv. Vissa delar är knappt så att de existerar. Är tyvärr väldigt sällsynt med inlägg/bilder från inlandet.

Däremot skrevs och skrivs det fortfarande mycket mindre om bussar i andra delar av landet, men då är frågan om det är färre med entusiaster på andra håll eller om de skräms bort på något vis?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Varför heter det SVENSKA Spårvägssällskapet?

Inlägg av Johan Molin »

Det är väl tveksamt att någon skräms bort – det är ju oftast god ton på de fora som nämns.

Jag kan inte få det till något annat än att t ex spårvägsforumet lockar skribenter från stockholmstrakten i mycket högre grad än andra. Men visst är det lite märkligt fenomen?

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: Varför heter det SVENSKA Spårvägssällskapet?

Inlägg av Coppas »

Ledsen, uttryckte mig lite otydligt. Avsåg inte att någon skräms bort på så vis. Däremot tror jag att det finns en viss risk för att somliga blir avskräckta när märker att de blir lite av en minoritet osv. alternativt att de lättare försvinner i det allmänna bruset och därmed tröttnar.

Vad gäller många tekniska forum som t.ex. Spårvägssällskapets m.fl. så har det då sannolikt blivit så att många av de mest aktiva även är de som då kanske bor i storstadsområdena. Tyvärr lite trist, men det är väl ett utslag av hur demografin ser ut i stort.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Spårvagnar"