Toppbilden, visa:    


Ett första stapplande försök

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Ett första stapplande försök

Inlägg av Baronen »

Hej!

Vad är den järnvägsmässiga motsvarigheten till "stappla", slag i hjul?

Jag har påbörjat mitt första egentliga byggprojekt på många år. Projektet omfattar att renovera en Pocher-vagn (823) som jag fick som barn någon gång på sextitalets slut. Det kanske finns de som tycker att det är ett helgerån att ge sig på en sådan artefakt men modellen hade skador antingen från ovarsam behandling eller tidens tand. Jag beslöt därför att återskapa den forna Findusvagnen som en standard Grf.

Jag hoppas att Pocherakademin inte är så fundamentalistiska att de deklarerar en fatwa på mig på grund av tilltaget eller att de likt de hemliga sällskapen i Dan Browns böcker har tillgång till lönnmördare. Men trots allt verkar den akademin mer sansad än delar av den svenska diton gör. :-haha

Jag har skaffat detaljer, dekaler och färg från RimboGrande, Bygg svenskt och SMJ nu väntar jag bara på en nyss beställd trådbokningsmall från SMJ.
mtrl.jpeg
Sidorna på vagnen har fält där bokstäverna är tryckta därför har jag inlett arbetet med att med hjälp av ett gravyrverktyg och ett industrirakblad som linjal ritsa upp skarvarna mellan brädorna. Nästa steg blir att borra hål för handtag och snäckventilatorer på taket.

För att minska påverkan på den nu ganska gamla och kanske sköra plasten i vagnskorgen har jag tillverkat ett särskilt stöd som kan komma till nytta även vid arbeten med andra kommande vagnbyggnads projekt.
stod.jpeg
Jag tror mig veta att Grf-vagnar varit målade antingen ”kritvita” eller i ljust cremegul färg. De vagnar som länge stod uppställda i frihamnen på spåret närmast Hisingsbron hade den sistnämnda färgen, dessa var dock försedda med skyltar från bananbolaget Chiquita. Var den cremegula färgen den samma som förekom på Hilding Carlsson rälsbussar eller var den ljusare? Finns här någon som vet? Känner någon dessutom till vilket nummer från dekal arket som kan passa på en cremegul vagn?

Jag återkommer med rapport från renoveringen när jag kommit en bit till. Därefter avser jag att inleda motsvarande renovering av en annan pochervagn med littera He (319).

Bästa hälsningar!
Baronen

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ett första stapplande försök

Inlägg av cgn1954 »

Finemang. JA - Pocherakademien vet man inte var man har... skumma typer. :=f
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Per N
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 aug 2012, 23:34

Re: Ett första stapplande försök

Inlägg av Per N »

Hej!

Jag hade en sommar i slutet på 1970-talet nöjet att lasta Grf-vagnar vid Margarinfabriken i Karlshamn. Desvärre kan jag inte ange någon korrekt färgkod för de "cremegula" vagnarna, men min minnesbild är att nyansen var betydligt mer blek och ljus än färgen på Hilding Carlsson´s motorvagnar och släp.
En gissning är att den motsvarar FFF FEO "Light Yellow" på den länkade kartan;
Bild

Lycka till med renoveringen!

MVH / Per N

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Ett första stapplande försök

Inlägg av pareng »

cgn1954 skrev: 07 okt 2020, 10:13 Finemang. JA - Pocherakademien vet man inte var man har... skumma typer. :=f
Nja, bara lite :-CO

/Pär
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ett första stapplande försök

Inlägg av cgn1954 »

Stol nr 7 är mig bekant, men här handlar det nog om nr 5. Mer vet jag inte. :-vet-inte

(Källa: Bild från 2013).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Ett första stapplande försök

Inlägg av Baronen »

Hej!

Per har nog rätt i färganalysen, provet på färgkartan ger rätt intryck. Sedan finns det ju avseende färguppfattning många parametrar. Ytornas storlek och blekning av originalet är bara två.

En kvarstående fråga är så klart VARFÖR man valde cremegul när andra vagnar av samma typ var vita? Samt varför skulle man hitta på en ”ny” nyans. En förklaring skulle ju kunna vara att man fått färg över när rälsbussar klass B utgick och att det då var dags för revision av en större grupp Grf-vagnar. För vagnar var väl revisionerna datumstyrda och inte kilometerbundna? Kanske stämmer tillfället för revisionscykeln med ökad tillgång på SJ D som jag tror den färgkoden var.

Hur som, tack för tips och jag håller ögonen öppna för alla slags akademier. :-CO

Må gott!
Baronen

Thomas Tell
Inlägg: 10
Blev medlem: 06 okt 2014, 14:20

Re: Ett första stapplande försök

Inlägg av Thomas Tell »

Här en rad nyreviderade Grf jag såg i Karlshamn på 1970-talet. Ganska gula men inte Hildinggula.
En lite större bild - 800 px bred

/tell

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Ett första stapplande försök

Inlägg av Baronen »

Hej!

Har lyckats frigöra någon halvtimme här och där vid byggbordet. De sista panellinjerna är ristade. Någon slant jag på men om de inte kan uppfattas som förslitningsskador får jag väl spackla och ritsa om.
1.jpg
Därefter borrade jag hål för snäckventilatorer, dörr- och växlarhandtag. Hålen blev trotts 0,3mm borr lite stora så för att skapa lite luft emellan vägg och handtag fick de torka med en distans. Sedan ”spacklade” jag med vitlim.
2.jpg
Monterade takväv av Micropore och dörrstängare samt vagnskortshållare. Underredet saknar spännstag så sådana är under tillverkning i plasticcard.
3.jpg
Hoppas kunna återkomma med grundmålat resultat och slutförd ”färganalys” av blekgult i Grf-version snart.

Hälsningar!
Baronen

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Ett första stapplande försök

Inlägg av Baronen »

Hej!

Efter några veckors stiltje på byggbordet fick jag i dag ett tillfälle när jag mitt under brinnande semester och julstök fick ta en telefonkonferens i tjänsten. En timmes avkopplande arbete med händerna blev det medan den intellektuella (nåja) kapaciteten stod till fosterlandets förfogande. Nu avser jag inte att belasta statsfinanserna med arbetstiden så att forumkamraterna skulle avlöna mitt hobbypillande behöver ingen känna oro för.

Spännstag i plasticcard och fotsteg i platthammrad 0,5 mm järntråd. (Den kom från en kvarbliven snutt på 1 eller 2 meter av snubbeltråd till larmmina 2 städad ur fältuniformen vid något tillfälle så DEN har Ni faktiskt betalt) :oops:
u-rede grf.jpg
Även om jag inte är helt nöjd med jämnheten på de något för grova stagen eller nitskallarnas fördelning på förstärkningsstyckena så får det duga som ett första försök. Sannolikt ser det bättre ut när det kommer på ett lager svart färg. Jag valde att göra den moderna formen av fotsteg under dörren och inte den breda "klivplankan" som var i originalutförande och som var ganska grovt gestaltad på Pocher-vagnen. Huruvida det stämmer med min valda tidsperiod (Tidig IIIb) är jag lite osäker på så kraftfull tillrättavisning får jag väl tugga i mig om så erfordras. Hoppas få tillfälle till grundmålning i mellandagarna och målning och vädring därpå. De grå klumparna är häftmassa som ska hålla axeltapparnas koppar fria från färg under sprayningen.

Passar på att önska alla här på forumet en fröjdefull Jul och Gott Nytt År!
Baronen

PS. Jag har inte hört om någon fatwa från Pocherakademien så jag har börjat ana att de är ganska snälla killar. Hur som helst lovar jag att Oubhl-vagnen med sockerkulor till Slotts och Felix-vagnen i italiensk tricolormålning ska få rulla så som mäster Arnaldo en gång skapade dem.

Tomass
Inlägg: 45
Blev medlem: 14 okt 2017, 10:32

Re: Ett första stapplande försök

Inlägg av Tomass »

I use something to drill small holes.
"Handborrskaft (pinvise), Vertyg Shesto Ltd i Verktyg" https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLa ... pid=PV2237.

I look forward to the end result :-T

Thomas

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Ett första stapplande försök

Inlägg av Baronen »

Thank you!

Yes, I have used a similar device. Very handy tool.

Merry Christmas!
Baronen

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Ett första stapplande försök

Inlägg av Baronen »

Hej!

Någon supermodell blir det inte, det konstaterar jag ju redan i rubriken men orginalmodellen var ju på sextiotalet kanske bland det häftigaste som fanns i "svenskväg" även om standarden har höjts flera gånger efter det. Till exempel när man jämför med NMJs modeller.

En sak jag upptäckte när jag fixade med underredet är att handtagen för bromsens ur- och inkoppling samt omställaren för tom/last sitter på ett annat ställe och ser lika dana ut. inget att göra åt det får se ut på det sättet. På håll kommer vagnen att se okej ut och fyller sin roll i trafikspel även om den inte blir någon utställningsmodell. Vidare är jag osäker på när man började måla handtagen röda, kanske det inte stämmer med tidig IIIb.
underrede.JPG
Den svart-vita bilden kommer från Digitalt Muséum och fotografen är Seved Walther.

Jag ber samtidigt att få önska alla forumkamrater ett Gott Nytt År!
Baronen

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Ett första stapplande försök

Inlägg av Baronen »

Hej!

När jag kommit så här långt;
Grf m färg.jpg
Insåg jag att;
  • Jag vänt snäckventilerna fel
  • Färgen var för grynig (SMJ-färgen blandad med en Humbrol från sjuttiotalet)
  • Jag använt fel burk med SMJ-färg ("YBo6-gul" i.st.f Cremegul) även om den var spädd med vit enligt ovan.
  • FINDUS-texten syntes aldeles för tydligt
  • Penselmålningen inte gett önskad effekt
Sagt och gjort! Efter att ha prövat lite vädring, behöver öva mer. Ned med eländet i bromsolja, ritsa, slipa och vänd ventilerna! Just nu är statusen så här förutom att ventilerna åter är på plats;
Grf u färg.JPG
Just nu kommer jag inte åt mitt hobbybord efter som min älskade lilla hustru :-Love håller på att omorganisera sitt förråd av materiel tilll "arrangemang" d.v.s hyllmetervis av ljus, krukor, stenar, snäckor, drivvedsbitar, kycklingar typ påsk, tomtar, glittrande agrimeljer, blomsterstöd, oasisar (bra grejer, är användbara att stryka med utspädd gips om man vill efterlikna en betongkonstruktion) och mycket mycket mer. Hade Ernst Kirschnegger sett grejerna hade han blivit blixtförälskad och rövat bort henne (Hm.. Mer hobbytid? :=nee Näää... Det var dumt tänkt.) Hur som helst får grundmålning och denna gång sprutmålning med rätt färg utspädd med en färskare (från nittiotalet [JC_doubleup.gif] ) vänta lite till.

Jag hade ändå inte hunnit. Är vakthavande tjänsteman i beredskap denna helg och har ägnat dagen åt ett danskt transportförbud av trailers på järnväg över Stora Bält förutom att årets första semla inmundigats lite tidigt. Hårt liv man lever.

Jag återkommer!

Varma hälsningar!
Baronen

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Ett första stapplande försök

Inlägg av Baronen »

Hej!

När jag skulle inleda sprutmålning av mitt Grf-projekt upptäckte jag att beskrivningen av sprutmunstyckena var försvunnen. Vilket av munstyckena på bilden ska användas till förtunnad enamel?
5418B281-3900-428E-B564-FEA93C1C536E.jpeg
Tack på förhand!
Baronen

Tomass
Inlägg: 45
Blev medlem: 14 okt 2017, 10:32

Re: Ett första stapplande försök

Inlägg av Tomass »

Screenshot_20210220-151213.jpg

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Ett första stapplande försök

Inlägg av Baronen »

Vielen dank Tomass!

Ich hätte darüber nachdenken sollen, im Internet zu suchen. Es wird das graue Düse in der oberen Reihe sein.

Baronen

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Ett första stapplande försök

Inlägg av Baronen »

Hej!

Efter ett lätt bortförklarat uppehåll har det rört på sig i nybörjarprojektet och kan bli något som liknar förebilden på håll. Lite vädring och mattlack så... :-scr
IMG_0617.jpg
Hälsningar!
Baronen

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Ett första stapplande försök - Klart!

Inlägg av Baronen »

Hej!

Då var mitt nybörjarprojekt klart. Som jag tidigare sagt så är inte målbilden utställningsnivå utan snarare statist i trafikspel. Utförandet kan vara en anakronism då jag är osäker på om den ljusgula färgen och den versionen av märkning förekommit tillsammans. Kanske är det med "vädring" antydda skicket också för slitet för sent femtiotal, har inte hittat någon bra referensbild. Detta är dock bisaker, huvudsaken är att det gett mig blodad tand för nästa projekt (SMJ G vagn, f.d. EJ, i obromsad version) och några timmars avkoppling vid hobbybordet. Kameran avslöjar att jag inte lyckats så bra med räta linjer ändå men det syns inte på lite håll.
Grf.jpg
Som synes kan man även ana FINDUS-texten i vissa vinklar trots att jag slitit med den. Är det månne Mäster Arnaldo som spökar för mig? Typ av koppel ska jag bestämma mig för när fler fordon blir klara. Kanske TB-kopplet är ett alternativ men har inte sett hur de fungerar som ”trafikkoppel”.
2 ggr Grf.jpg
Jag tog också det oortdoxa greppet att märka den med två olika nummer på sidorna då vagnen ändå bara syns från en sida på min första ännu oförverkligade anläggningsidé. På det sättet kan vagnen föreställa två olika individer. Tack för hjälp med svar på frågor och kommentarer!

Bästa hälsningar!
Baronen

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"